بازدید عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از شرکت سازه پویش

*مهندس میرغلامرضا مرتضوی مدیرعامل: تولیدات این گروه با تمرکز بر داخلی سازی و کسب دانش بومی توانسته سهمی به سزا در بهبود کیفی محصولات صنایع خودروسازی کشور داشته باشد

تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران به مثابه جنگ اقتصادی است که غلبه بر آن جز با همکاری تنگاتنگ دولتی ها با مدیران بخش خصوصی میسر نیست.

مهندس میر غلامرضا مرتضوی مدیرعامل شرکت سازه پویش به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه قطعات عظام که روز شنبه گذشته میزبان دکتر نور قلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود و در نشستی که در فضایی دوستانه و همدلانه برگزار شد مشکلات این گروه که به نوعی مشکلات همه فعالان صنعتی تلقی می شود را مورد بررسی قرار دادند.

گروه قطعات عظام ( سهامی خاص) یکی از بزرگترین تامین کنندگان قطعات خودرو در کشور است که فعالیت خود را با تولید پک کامل سیستم هشدار گویا سمند آغاز کرد و در طی 21 سال گذشته با تولید طیف وسیعی از قطعات الکترونیک، مکاترونیک، مولتی مدیا و قطعات پلیمری خودرو به یکی از تامین کنندگان استراتژیک صنعت خودرو کشور تبدیل شده است .

این گروه امروز با در اختیار داشتن 13 شرکت که برخی از این شرکت ها  متشکل از چند واحد تولیدی هستند و با ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از 5 هزار نفر یکی ازگروههای عظیم  قطعه سازی کشور است که محصولات خود را علاوه بر خودروسازان و بازار قطعه  داخلی به 8 کشور دنیا صادر می کند.

تولیدات گروه عظام از قطعات مکانیکی چون کمک فنر خودرو تا سیستم مدیریت موتورکه در عامه مردم به کامپیوتر خودرو معروف است ( ECU ) را در بر می گیرد و در تأمین این محصولات با تمرکز به داخلی سازی و کسب دانش بومی توانسته سهمی به سزا در بهبود کیفی محصولات صنایع خودروسازی در کشور داشته باشد.

گروه قطعات عظام به عنوان شرکت مادر در تهران مستقر است.

اخذ لیسانس معتبر و همکاری های فنی با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا از شرکت های صاحب نام جهانی از قبیل Mando ، Mahle ، Bosch و Valeo از جمله دستاوردهای این گروه بود که طی دو دهه گذشته ضمن تولید قطعات مهم و باکیفیت، توانمندهای بالای خود را در پشتیبانی از صنعت خودرو کشور به اثبات رسانیده است.

با توجه به صادرات 30 درصدی تولید این شرکت، گردش مالی ارزی سالانه گروه با توجه به واردات برخی اقلام و مواد اولیه به حدود 200 میلیون دلار بالغ می شود .

سازه پویش به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه قطعات عظام  و دانش محور و در جایگاه اول مجموعه های برق و الکترونیک و داشبورد کشور است که بخشی از سهام آن در سازمان بورس عرضه شده و یکی از معدود شرکت های گروه است که سهامی عام شده و با در اختیار داشتن 4 واحد تولیدی با چند شرکت بین المللی از جمله بوش آلمان همکاری می کند.

مرتضوی در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه صنعت خودرو نماد پیشرفت در صنایع مختلف است و محصولات الکترونیکی خودرو نقشی کلیدی در عملکرد خودروهای مدرن، ارتقای ایمنی، آسایش سرنشینان، پایش بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ایفا می کند از تولید اجزا پیشرفته الکترونیک خودرو در این شرکت خبر می دهد.

سازه پویش نزدیک به 800 نیرو دارد که 10 درصد آن در بخش تحقیق و توسعه ( R&D ) فعالیت دارند که همین مساله به تنهایی گواهی بر اهمیت فعالیت پژوهشی در تولید محصولات مدرن و حرکت به سوی بومی سازی آنها تلقی می شود.

هرچند گروه قطعات عظام و زیر مجموعه هایش تلاش کرده است محصولات خود را با بالاترین سطح داخلی سازی تولید کرده و روانه بازار کنند اما واقعیت این است تولید برخی مواد و اجزا به دلیل سطح بالای فناوری یا نداشتن صرفه اقتصادی همچنان از خارج تامین می شود و به همین دلیل همیشه سطحی از وابستگی و نیاز به واردات در این بخش وجود دارد.

گروه قطعات عظام با وجود تحریم های سنگین ایالات متحده علیه کشور طی ماههای اخیر سعی کرده این مواد و اقلام را با وجود همه مشکلات وارد کشور کند و خطوط تولید خود را فعال نگاه دارد اما وجود نوعی خود تحریمی موجب شد این شرکت با سدی غیرقابل نفوذ از موانع و سنگ اندازی های مواجه شده که در صورت تداوم شرکت را به ورطه تعطیلی خواهد کشاند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه مدیران عظام خود را سرباز نظام می دانند و تمامی توان خود را به کار گرفته اند تا خطوط تولید شرکت تعطیل نشوند از مشکلات بانک در تامین  و حواله ارز، موانع گمرکی و بروکراسی شدید به عنوان موانع و مشکلاتی یاد می کند که نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته است.

واقعیت این است که ایالات متحده تمامی توان عملیاتی خود را به کار گرفته تا با جلوگیری از صدور کالاهای مختلف از جمله قطعات و مواد مرتبط با صنعت خودرو میزان رضایتمندی از دولت را به حداقل برساند و در این راستا مکانیسم های کنترلی گسترده ایجاد کرده که بازدارندگی در این بخش را به حداکثر برساند.

در چنین شرایطی تولیدکننده داخلی ناچار است مواد اولیه و اجزای مورد نیاز خود را با مشکلات عدیده و راهکارهای نامتعارف خریداری و به کشور حمل کند اما وقتی این محموله ها به کشور می رسند با برخی موانع جدی مواجه می شوند.

مرتضوی با بیان اینکه اگر امکان  واردات نیازهای اولیه شرکت های تولیدی از کانال های رسمی وجود داشت این شرکتها دست به دامان واسطه ها نمی شدند و از شیوه های عجیب و غریب برای آوردن کالا استفاده نمی کردند از برخی برخوردها ابراز شگفتی می کند.

او با تاکید بر اینکه گروه قطعات عظام به عنوان نمونه، سیستم مدیریت موتور( کامپیوتر مرکزی خودرو ECU) را تأمین می کند که در غیاب آن در صورت وجود همه اجزا و قطعات خودرو کارایی نخواهد داشت از برخی کارشکنی ها در مسیر واردات اقلام مورد نیاز این گروه که مشتی نمونه خروار است و نمادی از مشکلاتی است که شاکله صنعتگران با آنها مواجه هستند را سوال برانگیز می داند.

به تصریح او دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی مثل گمرک علاقمند به مساعدت و کمک برای حل مشکلات و عبور از موانع هستند اما قوانین متعدد و خلق الساعه دست و پای آنان را بسته و اجازه نمی دهد کارها به صورت روان جلو برود.

شاه کلید عبور از این شرایط بازنگری در قوانین و تسریع در روند رفع موانع واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع، بازنگری قوانین دستگاههای نظارتی و تسهیل کار در شرایط جنگ اقتصادی به اضافه ضرورت ایجاد یک حساب اعتباری خارج از کشور برای تامین کنندگان  در همه بخش ها است تا تولید و تولیدکننده به مشکل برنخورند.

دکتر نور قلی پور در پایان این نشست با تاکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس و مدیران دولتی مصمم به رفع موانع تولید و کمک به تسهیل تولید هستند از بررسی مشکلات تولیدکنندگان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و پیگیری برای حل آنها در کوتاه ترین زمان خبر داد و تصریح کرد نمایندگان مردم در خانه ملت تمام توان خود را برای کمک به صنعتگران و حفظ جریان تولید بسیج کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =