خودروهای هیوندای

در چین نمایندگی‌های فروش هیوندای از فقدان مدل‌های شاسی‌بلند بزرگ‌تر و ارزان‌تر که این روزها برگ برنده خودروسازان محسوب می‌شوند، شکایت دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  این روزها هیوندای‌موتور وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند و نمایشگاه‌‌های نسبتا خالی آن در بازارهای مهمی مانند چین توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است. در چین نمایندگی‌های فروش هیوندای از فقدان مدل‌های شاسی‌بلند بزرگ‌تر و ارزان‌تر که این روزها برگ برنده خودروسازان محسوب می‌شوند، شکایت دارند. یکی از نمایندگی‌های فروش هیوندای در چین در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده با وجود این‌که تخفیف 25‌درصدی را برای خودروهای هیوندای در نظر گرفته، در طول یک ماه کمتر از 100‌دستگاه خودرو فروخته است. این در حالی است که نمایندگی نیسان که در همان نزدیکی قرار دارد، در طول این مدت بیش از 400‌دستگاه خودرو به فروش رسانده است. این مرکز فروش تنها یک ساعت با کارخانه هیوندای در چین فاصله دارد که سالانه 300 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. 

   کاهش تقاضا
به گفته منابع آگاه، به‌خاطر کاهش تقاضا و فروش ضعیف بازار در چین، کارخانه هیوندای واقع در چونگ‌کینگ قصد دارد 30درصد از ظرفیت تولید خود را کاهش دهد. هیوندای که پنجمین خودروساز بزرگ جهان به شمار می‌رود، از ارائه اطلاعات درخصوص کارخانه چونگ‌کینگ یا میزان فروش این برند در نمایندگی‌های فروش چینی خود، سر باز زده است. اما به خبرنگار رویترز گفته این شرکت با شریک چینی خود یعنی «بایک» در حال همکاری است تا وضعیت هیوندای در چین را متحول کند. مشکلات اخیر هیوندای در چین نشان‌گر دگرگونی و وارونه شدن وضعیت این خودروساز است که در ابتدای ورود خود در بازار نوظهور چین با مدل‌های ارزان و پرطرفدار خود توانست به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند. در سال 2009 هیوندای و شریک تجاری‌اش یعنی کیا موفق شدند در بازار چین پس از جنرال‌موتورز و فولکس‌واگن بیشترین تعداد خودرو را به فروش برسانند. این دو برند در حال حاضر در جایگاه نهم این بازار قرار دارند و سهم بازار آن‌ها در چین سال گذشته از 10‌ به 4درصد کاهش پیدا کرد.  به باور کارشناسان صنعت خودرو هیوندای از نقطه قوت خود در عرضه خودروهای ارزان چشم‌پوشی کرده و این بخش از بازار را به رقبای چینی خود مانند جیلی و بی‌وای‌دی واگذار کرده است. 

  اشتباهات راهبردی
رقبای خارجی هیوندای علاوه‌بر این‌که به شکلی موفقیت‌آمیز از قلمرو خود در بخش خودروهای لوکس محافظت کرده‌اند، همچنین توانسته‌اند با قیمت‌گذاری‌های رقابتی برای مدل‌های مخصوص بازار انبوه جذابیت خود را برای طرفداران خودروهای ارزان نیز حفظ کنند و بدین‌ترتیب از هیوندای و کیا پیشی بگیرند. این وضعیت درمورد ایالات‌متحده نیز قابل مشاهده است. سال گذشته سهم بازار هیوندای در این کشور که دومین بازار بزرگ خودرو در جهان به‌شمار می‌رود، به 4‌درصد کاهش پیدا کرد، که طی 10سال گذشته کمترین سهم بازار برای این خودروساز کره‌ای به‌شمار می‌رود. هیوندای به‌دلیل مشکلاتی یکسان در چین و ایالات‌متحده دچار مشکل شده است. 

  بی‌توجهی به ذائقه و قدرت خرید مشتریان
به باور کارشناسان فروش، دو مشکل عمده این کمپانی را می‌توان ناتوانی در هماهنگی با تغییر ذائقه مشتریان، خصوصا علاقه‌مندی شدید خریداران به شاسی‌بلند‌های بزرگ و عرضه محصولات با قیمت‌هایی بالاتر از چیزی دانست که مشتریان حاضرند برای این برند بپردازند. رقبای ژاپنی مانند هوندا نیز که همواره الگوهای اصلی برای این خودروساز کره‌ای بوده‌اند، در سازگار شدن با چالش‌های جدید که پیش روی خودروسازان قرار دارد ازجمله فناوری خودران و خودروهای الکتریکی، عملکرد کُندی داشته‌اند.  ماه گذشته هیوندای کاهش 68‌درصدی را در سودخالص مربوط به سه‌ماهه سوم خود منتشر کرد و خبر داد که حاشیه سودش در دوره زمانی ژانویه تا سپتامبر به 2.7‌درصد کاهش پیدا کرده است. در سال 2011 حاشیه سود عملیاتی هیوندای با 10.3‌درصد، پس از ب‌ام‌و بالاترین میزان در صنعت خودروسازی جهان بود. نبود یک خط تولید قوی انباشته از انواع مختلف شاسی‌بلند در بازارهای کلیدی، دردسر اصلی هیوندای است. سال گذشته میزان فروش مدل‌های شاسی‌بلند هیوندای تنها 36‌درصد از کل فروش آن در آمریکا بود، در‌حالی‌که شاسی‌بلندهای جنرال‌موتورز در همین دوره 76‌درصد کل فروش آن را تشکیل می‌دادند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =