با وجود محبوبیت بالای دو برند هم‌وطن، پورشه موفق شد فروش خوبی را تجربه کند و سهم بازار قابل قبولی را به دست آورد. علاوه‌بر این، پورشه با خودرو پانامرا توربو توانست عنوان گران‌ترین خودرو بازار کشور را نیز با خود یدک بکشد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،  نزدیک به یک‌دهه پیش شاهد ورود رسمی برند پورشه به بازار کشور بودیم. پیش از این اتفاق، مرسدس و ب‌ام‌و به‌عنوان دو برند دیرینه و شناخته‌شده برای ما ایرانی‌‌ها بازار خودروهای لوکس کشور را قبضه کرده بودند. اما با ورود پورشه به بازار، ماجرا کمی متفاوت شد و ثروتمندان برای کسب یک تجربه جدید، سراغ این برند جدید آلمانی رفتند. با وجود محبوبیت بالای دو برند هم‌وطن، پورشه موفق شد فروش خوبی را تجربه کند و سهم بازار قابل قبولی را به دست آورد. علاوه‌بر این، پورشه با خودرو پانامرا توربو توانست عنوان گران‌‌ترین خودرو بازار کشور را نیز با خود یدک بکشد. این موضوع در میان برند‌های لوکس بسیار مهم است و در میان محصولات پورشه در ایران‌، کیمن S ارزان‌‌ترین خودرویی بود که عرضه می‌شد. البته بر‌خلاف تصور که مدل‌های ارزان، پرفروش‌تر هستند، کیمن‌S فروش بسیار محدودی داشت و اکنون جزو کمیاب‌ترین نسخه‌های پورشه به‌حساب می‌آید. در حال حاضر مدل‌های کارکرده این خودرو بیش از یک‌میلیارد‌تومان قیمت دارند که از این حیث در کنار آلفارومئو 4C در بازار خودروهای دست‌دوم قرار می‌گیرند. امروز در «دنیای‌خودرو» قصد داریم پورشه کیمن S و آلفارومئو 4C را بررسی کرده و با هم مقایسه کنیم. در ادامه بیشتر با این دو کوپه اسپرت آلمانی آشنا خواهید شد.

اسپرت‌های موتور میانی

پورشه کیمن و آلفارومئو 4C هر دو در کلاس کوپه‌های دو‌نفری موتور میانی با ابعاد جمع‌و‌جور قرار می‌گیرند، با این حساب باید آنها را رقیب اصلی و مستقیم یکدیگر دانست. کمپانی پورشه خودرو کیمن را بر اساس رودستر  خود یعنی باکستر ساخته است و در اصل کیمن مدل سقف ثابت باکستر به‌حساب می‌آید. این خودرو برای اولین‌بار در سال 2005 یعنی یک سال بعد از معرفی نسل دوم باکستر با چهره‌ای مشابه آن معرفی شد. عرضه این خودرو تا سال 2012 ادامه داشت و در آن سال، هم‌زمان با باکستر وارد نسل جدید خود شد. در‌نهایت نیز پورشه در سال 2016 نسل سوم کیمن را روانه بازار‌های جهانی کرد. برخلاف کیمن که شخصیت کاملا وابسته‌ای به باکستر داشت، کمپانی آلفارومئو، کوپه دو نفری خود را با شخصیت کاملا منحصر به‌فرد نسبت به دیگر مدل‌های محصولاتش طراحی و تولید کرد. آلفارومئو در ابتدا نسخه کانسپت 4C را در نمایشگاه ژنو سال 2011 به نمایش در آورد. دو سال بعد شاهد عرضه نسخه تولید انبوه آن بودیم. البته آلفارومئو در این زمینه کاملا بر‌خلاف پورشه عمل کرد و خودرو 4C اسپایدر را که در اصل نسخه سقف متحرک 4C بود، در سال 2015 معرفی و تولید کرد. در حال حاضر نسل اول 4C همچنان روی خط تولید قرار دارد اما خبر‌های منتشر شده حاکی از آن است که آلفارومئو طی یک سال آینده قصد دارد نسخه کوپه 4C را از خط تولید خارج کند و تنها مدل اسپایدر آن را نگه دارد.
 

هر دو کمیاب

همان‌طور که اشاره کردیم، هم پورشه کیمن و هم آلفارومئو 4C رقیب اصلی و مستقیم به‌حساب می‌آیند اما نه در ایران. چون خودروهای پورشه کیمن S‌ موجود در کشور ما، متعلق به نسل اول از کیمن هستند، اما آلفارمئو 4C رقیب نسل دوم و سوم است و از نظر زمانی با هم در یک رده قرار نمی‌گیرند و کیمن قدیمی‌تر است. اما علت اصلی که باعث شده تا این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم رنج قیمت یکسان و اسپرت بودن آن‌هاست. 4C و کیمن S هر دو با استقبال کم و فروش بسیار پایین در بازار کشور مواجه شدند. 
البته این نقطه اشتراک دلیل کاملا متفاوتی دارد. پورشه کیمن S در سال 2012 توسط شرکت معین‌موتور در ایران عرضه شد و آن زمان ارزان‌ترین پورشه‌‌ای بود که امکان خرید آن وجود داشت. کیمن S در محدوده قیمتی 140 تا 165 میلیون‌تومان قرار داشت اما مشتریان باکستر 165 تا 190میلیون‌تومانی را که هم ضعیف‌تر و هم کند‌تر از کیمن S بود، ترجیح می‌دادند. در مقابل، آلفارومئو4C زمان ورود خود به کشور توسط شرکت آلفاموتور با یک برچسب قیمت عجیب و غریب همراه شد که فروش اندک و استقبال پایین را برای آن در پی ‌داشت.

آلفا جذاب‌تر

یکی از عوامل مهم جذابیت خودروهای اسپرت، ارتفاع آنها است. هر چه ارتفاع یک خودرو پایین‌تر باشد، توجه عابران را بیشتر به خود جلب می‌کند. در این زمینه آلفارومئو با 1184‌میلی‌متر ارتفاع جزو کوتاه‌‌‌ترین خودروهای اسپرتی است که می‌توان خریداری کرد. همچنین کیمن S دارای 1306‌میلی‌متر ارتفاع است و در مقایسه با 4C اختلاف قد 122‌میلی‌متری دارد که قابل‌توجه‌ است. 
البته تنها با معیار ارتفاع خودرو نمی‌توان جذابیت آن را سنجید. بنابراین باید گفت 4C از نظر طراحی نیز 8‌سال جدید‌تر از کیمن S بوده و این موضوع کاملا قابل لمس است. چون از آن زمان تا‌کنون دو نسل دیگر از کیمن با ظاهر جدید‌تر معرفی شدند که به مراتب بهتر از نسل مورد نظر هستند. 
از سوی دیگر برند پورشه همیشه طراحی یکنواختی برای محصولات خود داشته که تحول در آن بسیار نامحسوس و محدود است. همین امر باعث می‌شود 4C با استایل منحصر به‌فردی که دارد، بیشتر از کیمن مورد توجه قرار بگیرد؛ به‌خصوص چراغ‌های جلو عجیب و غریب این اسپرت ایتالیایی دارای طراحی کاملا متمایزی است که چهره آن را خاص می‌کند. 

پورشه آپشنال‌تر
 

هنگامی‌که وارد کابین 4C می‌شوید، اسپرت بودن روح این خودرو به‌خوبی قابل مشاهده است. البته تاوان اسپرت بودن این خودرو ایتالیایی به قیمت سلب آرامش و حذف امکانات رفاهی از درون کابین آن تمام شده است. درون کابین این خودرو خبری از امکانات چندان زیاد نیست و تنها می‌تواند به چند آیتم همچون سنسور پارک عقب، سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها، چهار حالت رانندگی و ... اشاره کرد. اما ماجرای پورشه کیمن S کاملا متفاوت است. لوکس بودن این خودرو در همان نگاه نخست به درون کابینش مشخص می‌شود. متریال با‌کیفیت و مرغوب در کنار امکانات رفاهی، کیمن S را تبدیل به خودرویی کرده است که شاید بتوان تا حدودی با آن به کار‌های روزمره نیز رسیدگی کرد. فرمان با قابلیت تنظیم برقی و مجهز به سنسور سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ناوبری، سیستم تلفن‌همراه، درگاه USB و iPod، تلویزیون، سیستم صوتی دارای چنجر 6تایی دیسک، سیستم حافظه تنظیم صندلی‌ها، فرمان و آینه‌ها، چرم طبیعی تریم داخلی، صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و تهویه، تنظیم برقی آینه‌‌ها با قابلیت تا‌شوندگی و گرمکن، چرخش نور در پیچ‌ها، روشن و خاموش اتوماتیک چراغ‌ها، سنسور باران، سنسور پارک، سیستم کنترل باد تایر‌ها، کروز کنترل و ... از مهم‌ترین امکانات این اسپرت آلمانی است. در نهایت باید گفت بعید به‌نظر می‌رسد کسی که سراغ یک خودرو تمام‌اسپرت می‌رود، مواردی همچون آرامش و امکانات درون کابین برایش اولویت اول را داشته باشد.

ضربه نهایی آلفا


درنهایت  آلفارومئو هوشمندانه عمل کرده و یک پیشرانه کوچک 4 سیلندر 1.8لیتری در دل 4C تعبیه کرده که به لطف پرخوران توربو، 237 اسب‌بخار قدرت و 350‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. شاید فکر کنید پورشه با 80اسب‌بخار قدرت و 20 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر برنده مطلق بازی است اما سخت در اشتباهید. چون پیشرانه بزرگ و سنگین وزن پورشه در کنار آپشن‌های رفاهی، کیمن‌S را دچار اضافه وزن کرده‌اند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =