واردات خودرو

ممنوعیت واردات برخی کالاها با هدف مدیریت منابع ارزی بیش‌از آن‎که به صرفه‎جویی بینجامد، هزینه‎ساز است

به گزارش «اخبار خودرو»، واردات کالا یکی از مهم‎ترین مصارف ارز حاصل از صادرات است و از آن‎جا که تحریم‎ها موانع حمل‎ونقلی و بانکی برای صادرات کشور ایجاد کرده، چرخه تجارت در کشور با مشکلاتی روبه‎رو شده که گریبان واردات را نیز گرفته است. مضاف بر این، دولت نیز با هدف مدیریت منابع ارزی محدودیت‎ها و ممنوعیت‎هایی را برای واردات در نظر گرفته که به عقیده کارشناسان درخصوص برخی کالاها بیش‌از آن‎که به صرفه‎جویی بینجامد، هزینه‎ساز است. 

۹۰درصد واردات مربوط‌به مواداولیه و قطعات است که در تولید استفاده می‌شود و مجددا مبنای صادرات قرار می‌گیرد. بنابراین هر اندازه چرخه تجارت - چه در حوزه واردات و چه صادرات - با وقفه مواجه شود، منجربه توقف تولید خواهد شد. از این رو، واردکنندگان خواستار آن هستند که باتوجه‌به شرایط فعلی و فشار کشورهای دیگر ازجمله تحریم‌های بانکی، تا جای ممکن برای واردات و صادرات تسهیلات درنظر گرفته شود و وزنه‌ای به‌نام محدودیت داخلی به پای تجار اضافه نشود.

تعرفه و عوارض واردات خودرو؛ سهل‌‎الوصول‌ترین درآمد دولت

کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص معتقد است: «موانع صادراتی و وارداتی باید هرچه سریع‌تر برداشته شود.»

وی یکی از کالاهای مهم وارداتی را خودرو می‎داند و می‎افزاید: «خودروهای وارداتی معمولا کالاهای گرانی هستند، به‎طوری که یک واحد خودرو به نسبت کالاهای دیگر ۳۰هزار دلار قیمت دارد. بنابراین خودرو دارای ارزش بالایی است و با تعداد کم می‌تواند ارز با حجم بالایی را جابه‎جا کند و این در شرایط تحریم کاربردی و ارزشمند است.»

مرشدسلوک تصریح می‎کند: «تعرفه بالا و عوارض گوناگون واردات خودرو از سهل‎‎الوصول‌ترین درآمدهایی است که برای دولت وجود دارد. بنابراین آزادسازی واردات از لحاظ درآمدزایی به نفع دولت خواهد بود.»

وی درباره طرح موضوع لغو ممنوعیت واردات خودرو در مجلس گفت: «باتوجه‌به این‎که ممنوعیت واردات خودرو به بیکاری 15هزار نفر در این بخش، هدررفت سرمایه‎گذاری و ظرفیت‎های ایجادشده و توقف اسقاط سالانه نیم‌میلیون دستگاه خودرو فرسوده منجر می‎شود که معضلاتی همچون تشدید آلودگی هوا و تهدید سلامت جامعه را در پی دارد، این ممنوعیت به زیان کشور بوده و بهتر است هرچه سریع‎تر در این مورد تصمیم‌گیری شود.»

واردکنندگان قانون‎مدار نباید به آتش متخلفان بسوزند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با تاکید بر ضرورت لغو ممنوعیت واردات خودرو می‎گوید: «بدیهی است که باید با واردکنندگان متخلف برخورد شود، اما کالاهایی که قانونی و بدون تخلف وارد شدند، نباید به آتش بقیه بسوزند.»

وی می‎افزاید: «گمرک به ما نوید داده است که هرچه زودتر درمورد این‌موضوع رسیدگی خواهد کرد.» دادفر ادامه می‎دهد: «قبل از رای اعتماد مجلس، آقای رحمانی برای ارائه برنامه‌هایشان به اتاق بازرگانی آمدند و درمورد ممنوعیت واردات نیز با ایشان صحبت کردیم.»

وی اضافه می‎کند: «باتوجه‌به تسلط و اشرافی که وزیر جدید صنعت به این حوزه و مشکلات آن دارند امیدواریم تاکید وی باعث تسریع بررسی این موضوع شود.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره وضعیت‌خودروهای دپوشده در گمرک می‎گوید: «آخرین پیگیری که توسط انجمن واردکنندگان انجام شد، مبنی بر این بود که خودروهای واردشده کالاهایی هستند که ارزبری آن‌ها انجام شده است و اکنون با هزینه‌های انبارداری در گمرک مواجه‌ هستند. از سوی دیگر، مالکان قانونی آن‌ها منتظر تحویل خودروهایشان هستند. بنابراین ماندنشان در گمرک تاثیر منفی دارد و موجب التهابات بیشتر در بازار می شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    0 0
    شما اول باید مجوز واردات و کارهای قانونی واردات خودرو را انجام می دادید و بلافاصله پس از ثبت نام مشتری ، ثبت سفارش می کردید ، متاسفانه با کارهای اشتباه شرکتها و دولت مشتریان دچار هزینه و زیان هنگفتی شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =