بورس

 در دادوستدهای روز گذشته گروه خودرویی ورق معاملات برگشت و اکثر نمادهای این صنعت بورسی نزولی شدند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، پارس‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران و الکتریک‎خودرو شرق منفی خوردند .

به گزارش «اخبار خودرو»،در دادوستدهای روز گذشته گروه خودرویی ورق معاملات برگشت و اکثر نمادهای این صنعت بورسی نزولی شدند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، پارس‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران و الکتریک‎خودرو شرق منفی خوردند و در مقابل نمادهای مهندسی نصیرماشین، تولید محور خودرو و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران مثبت شدند. این در حالی است که روز گذشته طی 23هزار و 549 نوبت معاملاتی، 341میلیون و 190هزار سهم به ارزش 51میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این گروه تا پایان معاملات هفته جاری بالغ‌بر 18هزارو224میلیاردتومان شد. همچنین روز گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۲۱۷‌واحد افت کرد و تا رقم ۱۸۱هزارو۹۹۴ واحدی پایین رفت.

   شرایط نامناسب شرکت «ن»
یکی از شرکت‎هایی که به‌هیچ‌عنوان شرایط مناسبی در گروه خودرویی ندارد، شرکت «ن» است که در زمینه قطعه‎سازی به فعالیت مشغول بوده و درحال‎حاضر تحت‌فشار قرار دارد. از یک‎سو، نقدینگی این قطعه‎ساز برای تامین مواد اولیه پایین بوده و ازسوی‌دیگر نیز تامین ارز برای این شرکت بورسی باتوجه به شرایط پیش‌آمده، تقریبا غیرممکن است. حال باید دید آیا این قطعه‎ساز می‎تواند به اوضاع خود سروسامانی دهد تا به روزهای خوب خود در بورس بازگردد یا خیر؟

   ریزش سهام خودرویی‎ها از سقف قیمتی
علت رشد قیمت سهام خودرویی‎ها و قرار گرفتن در صدر معاملات بازار بورس در ابتدای هفته را می‎توان مربوط به شایعه رشد قیمت سهام خودرویی متاثر از اخبار افزایش قیمت خودرو دانست. این در حالی است که طرح چنین شایعاتی سهام خودرویی‎ها را در بازار پررنگ‎تر کرد و موجب اقبال بازار به سمت سهام خودرویی‎ها شد، چنان‎که اکثر سهام خودرویی‌ها به سقف قیمتی قبل از ریزش نزدیک شدند. اما وقتی این شایعات و اخبار افزایش قیمت خودرو کمی رنگ باخت، شاهد ریزش قیمت سهام خودرویی‎ها در بازار بودیم، چراکه به سقف قیمتی رسیده بودند. ازسوی‌دیگر، این سهم‎ها به‎صورت تکنیکالی معامله می‎شوند، درحالی‎که باید اتفاقات بنیادی رخ دهد تا ثبات به بازار سهام این شرکت‎ها بازگردد. اما بعید است در کوتاه‎مدت شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. به‎صورت کلی می‎توان گفت درحال‎حاضر سهام خودرویی در بازار بورس وضعیت متعادل و مثبتی دارد. درواقع در مقیاس هفتگی نیز سهام خودرویی‎ها مثبت بوده، این در حالی است که در یک هفته اخیر بازار به سمت سهام ریالی روی آورده که صنعت خودرو در صدر آن‎ها قرار داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =