bmw

اگر ب‌ام‌وسوار هستید یا می‌خواهید بین محصولات این شرکت آلمانی، خودرویی را برای خرید انتخاب کنید،‌ حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای پیشرانه خودروهای ب‌ام‌و نمی‌توان تنها با تکیه بر ویسکوزیته و استاندارد API درج‌شده روی قوطی‌های روغن‌ موتور،‌ دست به انتخاب زد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  یک هشدار جدی به ب‌ام‌وسوارها؛‌ باواریایی‌ها برای انتخاب روغن‌موتور از استانداردهای خاص خود تبعیت می‌کنند! اگر ب‌ام‌وسوار هستید یا می‌خواهید بین محصولات این شرکت آلمانی، خودرویی را برای خرید انتخاب کنید،‌ حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای پیشرانه خودروهای ب‌ام‌و نمی‌توان تنها با تکیه بر ویسکوزیته و استاندارد API درج‌شده روی قوطی‌های روغن‌ موتور،‌ دست به انتخاب زد و باید از بین برندهای مختلف تولیدکننده روغن‌موتور در دنیا برای قلب خودروهای ب‌ام‌و روغن‌موتور انتخاب کرد.
1.LONG LIFE استاندارد خاص روغن‌موتورهای ب‌ام‌و

این خودروساز آلمانی از استانداردهای خاص خود برای پیشنهاد روغن‌موتور تبعیت می‌کند و مالکان ب‌ام‌و هم در صورتی‌که می‌خواهند خودرویی سرحال و سالم داشته باشند باید همپای کمپانی سازنده از روغنی استفاده کنند که بتواند استاندارد لانگ‌لایف را پاس کند. چراکه ب‌ام‌و هرگز برای موتور خودروهای خود روی ویسکوزیته خاص یا استاندارد API تاکید ندارد و هر روغن‌موتوری هم نمی‌تواند عملکرد خوبی در پیشرانه این خودروها داشته باشد. 
به همین منظور ب‌ام‌و از سال‌ها قبل استاندارد لانگ‌لایف را برای روغن‌موتورها در نظر گرفته است. این استاندارد که به LL نیز معروف شده است از LL98 شروع و با معرفی چند استاندارد طی سال‌های اخیر با گذر از استاندارد01،‌01FE،‌04،12 و 14 به استاندارد 17رسیده است. این یعنی اینکه شما به‌عنوان مالک خودروهای ب‌ام‌و باید به این نکته توجه داشته باشید که کمپانی سازنده کدامیک از استانداردهای لانگ‌لایف را برای منطقه زندگی شما مشخص کرده است. 
2.پیشنهاد روغن بر اساس کیفیت سوخت

حالا فرض کنید شما یکی از جدیدترین مدل‌های ب‌ام‌و را در ایران یا منطقه خاورمیانه خریداری کرده‌اید. آیا می‌توانید بالاترین استاندارد روغن‌های لانگ‌لایف یعنی 17 را درون پیشرانه خودرو خود بریزید؟
پاسخ به سوال شما کاملا منفی است،‌ چراکه کیفیت پایین سوخت در منطقه خاورمیانه و بالا بودن گوگرد در سوخت کشورهای منطقه باعث شده است کمپانی ب‌ام‌و پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه برسد که گیریس شدن روغن در موتور خودروهای موجود در این منطقه از جمله ایران که از روغن‌هایی با استاندارد لانگ‌لایف 04 و حتی بالاتر استفاده می‌کردند دلیلی به‌جز انتخاب روغن‌موتور اشتباه و پیشنهاد آن توسط کمپانی به نماینده‌های خود در کشورهای منطقه خاورمیانه ندارد.
3.اشتباه آلمانی‌ها که گران تمام شد

در همین رابطه سراغ نوید پرتو، مدیر فنی پرشیاخودرو، نماینده خودروهای ب‌ام‌و در ایران رفتیم.  پرتو با تاکید بر اینکه کمپانی مادر از سال 2007 به بعد به هیچ‌وجه اجازه استفاده از روغن‌هایی با استاندارد لانگ‌لایف 01 به بالا را به نماینده‌های خود در کشورهای خاورمیانه نداده است، گفت: تا پیش از سال 2007 این خودروساز آلمانی برای تمام خودروهای تولیدی خود استاندارد 04 را پیشنهاد می‌داد که متاسفانه با استفاده از این روغن‌موتورها، ‌خودروهایی که در کشورهای خاورمیانه ازجمله ایران تردد می‌کردند، دچار گیریس‌شدن روغن در پیشرانه‌های خود شدند. 
پس از اعلام گزارش خرابی‌های موتور به شرکت مادر،‌ ب‌ام‌و بررسی‌های خود را آغاز کرد و مشخص شد که روغن‌موتور مناسب برای سوخت منطقه خاورمیانه باید استاندارد LL01 را داشته باشد و روغن‌هایی با استاندارد جدیدتر باعث می‌شوند تا موتور خودرو گیریس شود. 
مدیر فنی ب‌ام‌و در ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکننده‌های ایرانی روغن‌موتور هم اقدام به تولید روغن‌های تمام‌سنتتیک با ویسکوزیته‌های 5W30 و حتی 0W20 کرده‌اند، گفت: اگرچه نفت بهران و ایرانول روغن‌هایی با بالاترین استانداردهای API را تولید کرده‌اند اما استفاده از این روغن‌ها در پیشرانه خودروهای ب‌ام‌و کاملا اشتباه است و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به موتور خودرو وارد کند چراکه این روغن‌ها استاندارد لانگ‌لایف ب‌ام‌و را ندارند.

4.4روغن‌موتور مورد تایید ب‌ام‌و در ایران

اگرچه دامنه انتخاب روغن برای خودروهای ب‌ام‌و کمی محدود است اما جای نگرانی هم نیست و می‌توان از بین 4برندی که روغن‌موتورهایی با لانگ‌لایف 01تولید می‌کنند در موتور خودروهای ب‌ام‌و استفاده کرد و با مشکل گیریس شدن هم مواجه نشد. در حال حاضر تنها 4برند یعنی ادینول، ‌کاسترول، ‌فوکس و توتال، روغن‌موتور 01 تولید و در بازار ایران عرضه کرده‌اند. 
اگرچه نماینده ب‌ام‌و در ایران روغن‌موتورهای ادینول 01 را برای استفاده در شبکه خدمات پس از فروش خود انتخاب کرده است،‌ اما کاسترول پروفشنال اج‌،‌ فوکس سوپرتایتن و توتال INEO MC3 از دیگر روغن‌موتورهایی هستند که در صورت دارا بودن تاییدیه استاندارد ب‌ام‌و روی قوطی خود می‌توانند به‌عنوان خوراکی بی‌دردسر برای محصولات باواریایی در ایران استفاده شوند.  البته نباید این نکته را هرگز از یاد برد که کیفیت پایین سوخت در ایران و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه باعث شده است نماینده‌های ب‌ام‌و در این کشورها زمان کارکرد روغن در موتور را به مراتب پایین‌تر از آنچه در کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شود، تعیین کنند و ب‌ام‌وسوارها باید هر 5هزارکیلومتر یک‌بار روغن‌موتور خودرو خود را تعویض کنند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =