بورس

دیروز در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری، به‎رغم این‎که شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۱۷۵واحد افت کرد و به رقم ۱۷۸هزارو۸۱۹واحدی رسید و تمام نمادهای تاثیرگذار بورس نزولی شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دیروز در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری، به‎رغم این‎که شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۱۷۵واحد افت کرد و به رقم ۱۷۸هزارو۸۱۹واحدی رسید و تمام نمادهای تاثیرگذار بورس نزولی شدند، در گروه خودرویی وضعیت کمی بهتر بود و نمادهایی همچون سایپا، پارس‎خودرو، سایپاآذین، گسترس سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، صنایع ریخته‎گری ایران، چرخشگر و تولید محورخودرو مثبت شدند و در مقابل نمادهای ایران‎خودرو، زامیاد، گروه بهمن، نیرو محرکه، کمک‎فنر ایندامین و رینگ‎سازی مشهد منفی خوردند. همچنین روز گذشه طی 27هزار و 736 نوبت معاملاتی، 337میلیون‌و786هزار سهم به ارزش 52میلیاردو239میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر 18هزارو186‌میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت.

  روزهای سخت نماد «ر»
طی هفته گذشته در گروه خودرویی، افزایش شایعات در زمینه افزایش نرخ انواع خودرو اثر قابل‌توجهی بر تصمیم سهامداران داشت و به‎رغم این‎که وزیر صنعت قویا این شایعات را تکذیب کرد اما کماکان سهامداران تحت تاثیر این خبرها به معامله پرداختند. در این گروه بیشترین حجم خرید طی 5روز معاملاتی  هفته قبل گذشته در نماد سایپا بوده است. اما یکی از سهم‎هایی که این روزها در گروه خودرویی با اوضاع نابسامانی دست‎وپنجه نرم می‌کند، نماد «ر» است که در زمینه لوازم جانبی خودرو به تولید می‎پردازد. درحال‎حاضر با توجه به این‎که قطعه‎سازان در تامین ارز 4200 تومانی و همچنین ارز نیمایی با مشکلات بسیار جدی روبه‎رو هستند و می‎توان گفت این ارزها در اختیار آن ها قرار نمی‌گیرد، مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر قطعه‎سازان بورسی شده است. ازسوی‌دیگر، شرکت «ر» که کارخانه آن در یکی از شهرهای شمال‌شرقی کشور قرار دارد، این روزها با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو است. حال باید دید آیا این شرکت می‎تواند با برنامه‎ریزی مناسب وضعیت خود را در بورس بهبود بخشد یا همچنان با مشکلات بیشتری روبه‎رو خواهد شد.
  تمایل سهامداران به نقد کردن بازدهی‌های کوتاه‎مدت
روز گذشته بازار سهام در حالی معاملاتی کم‌حجم و متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی بازار سهام به نظاره نشست که هم‌زمان با تمایل معامله‌گران خرد بازار برای عرضه اولیه، تداوم سایه استراتژی کوتاه‎مدت‎نگر بر کلیت معاملات باعث شد بورس تهران با درجا زدن نماگرهای منتخب خود مواجه شود. 
درعین‎حال فشار بر سر تسویه معاملات اعتباری کارگزارها و نیاز شدید بازار به نقدینگی در گردش باعث شدند در روزهایی که دلار در سرازیری قیمت‌ها افتاده است، تمایل سهامداران برای نقد کردن بازدهی‌های کوتاه‎مدت افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =