واردات خودرو

قیمت فروش چنین خودرویی، این روزها بیشتر از ١.٢ تا ١.٣میلیاردتومان در بازار نیست‌. اگر یک خودرو ٣٠‌هزاردلاری را برای واردات در نظر بگیریم، باید این خودرو تعرفه ٩٥‌درصدی به‌همراه ١٠‌درصد تجمعی، ١٠‌درصد شماره‌گذاری و 4خودرو فرسوده را برای واردات بپردازد که بهای‌ تمام‌شده آن‌را به حدود ٨٠٠ میلیون‌تومان خواهند رساند.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگر این روزها قیمت اکثر خودروهای وارداتی را محاسبه و تعرفه گمرکی آنها را نیز به قیمت خودرو اضافه کنیم، همچنین سایر عوارض و هزینه‌ها مانند هزینه ١٠‌درصدی شماره‌گذاری‌، تعرفه تجمعی و ... را هم به آن بیفزاییم، قیمت یک خودرو وارداتی بسته به سگمنت آن بین ١٠ تا 20درصد بیشتر از قیمت فعلی فروش در بازار آزاد تمام خواهد شد. به‌عنوان مثال قیمت یک خودرو ٥٠‌هزاردلاری شامل ١٢٥درصد تعرفه‌، ١٠درصد شماره‌گذاری و از رده خارج کردن ٤‌خودرو فرسوده می‌شود. جمع این هزینه‌ها برای یک خودرو در این رنج قیمتی،‌ بهای تمام‌شده آن را به حدود ١.٥‌میلیاردتومان خواهد رساند. 
درحالی‌که قیمت فروش چنین خودرویی، این روزها بیشتر از ١.٢ تا ١.٣میلیاردتومان در بازار نیست‌. اگر یک خودرو ٣٠‌هزاردلاری را برای واردات در نظر بگیریم، باید این خودرو تعرفه ٩٥‌درصدی به‌همراه ١٠‌درصد تجمعی، ١٠‌درصد شماره‌گذاری و 4خودرو فرسوده را برای واردات بپردازد که بهای‌ تمام‌شده آن‌را به حدود ٨٠٠ میلیون‌تومان خواهند رساند. درحالی‌که این روزها این خودرو با قیمت ٦٠٠میلیون‌تومان در بازار آزاد به‌فروش می‌رسد. علت این موضوع به این دلیل است که از مردادماه به بعد، قیمت خودرو با نرخ ارز همراهی نکرد و متوقف ماند، یعنی قیمت ارز به صعود خود ادامه داد. حال نیز با وجود کاهش تا محدوده ١٢هزارتومان بازهم واردات با این قیمت گران‌تر از قیمت‌های فعلی بازار تمام خواهد شد. این موضوع به‌خوبی روشن می‌کند که در صورت آزاد شدن واردات خودرو نباید انتظار کاهش محسوس قیمت‌ها را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

آخرین اخبار