بورس

 روز گذشته در جریان دادوستدهای بازار سرمایه، گروه خودرو به‌پیروی از کلیت بازار، روز تیره‎ای را پشت سرگذاشت، به‎طوری‎که همه نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تاجایی‌که نمادهای شرکت‎های سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهندسی نصیرماشین و سرمایه‎گذاری رنا نزولی شدند و درمقابل نمادهای صنایع ریخته‎گری ایران، نیرو محرکه، رینگ‎سازی مشهد و آهنگری تراکتورسازی ایران مثبت خوردند. همچنین روز گذشته طی 26هزار و 622 نوبت معاملاتی، 401میلیون و 823هزار سهم به ارزش 59میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 17هزارو598 میلیاردتومان شد.

  مشکلات شرکت‎های زیرمجموعه خودروسازان
یکی از قطعه‎سازانی که از زیرمجموعه‎های خودروسازان حاضر در بورس به شمار می‎آید، شرکت «ت» است. این شرکت باتوجه به زیان هنگفتی که خودروسازان بزرگ بورس متحمل شده‎اند، با مشکلات بسیاری روبه‎رو است و در روند نزولی قرار دارد. ازسوی‌دیگر، کمبود مواد اولیه و همچنین مشکلات تامین ارز برای قطعه‎سازان به‎خصوص آن‎هایی که به خودروسازان وابسته هستند، آن‎ها را با معضلات زیادی روبه‌رو کرده است. حال باید دید در آینده آیا آن‎ها می‎توانند این زیان را جبران کنند یا خیر؟
  صف فروش برای ۳۰ میلیون سهم 
فعالان بازار سهام دیروز نیز شاهد سیر نزولی قیمت‎ها بودند. گروه‌های خودرویی، پالایشی، پتروشیمی و حتی فلزی‌ها و کانه‌های فلزی همگی دست‌به‌دست دادند تا نماگر اصلی بازار در سراشیبی قرار بگیرد. بدین ترتیب، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۲۶۱ واحد افت کرد و به رقم ۱۷۳هزار و ۵۵۸ واحد رسید. به‌عنوان نمونه در گروه خودرویی، نماد سایپا که در تابلو فرعی بازار اول بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد، روز گذشته شاهد حدود پنج‌درصد کاهش در قیمت آخرین معامله و همچنین حجم‌های میلیونی فروش بود. این صف فروش با حجم تقریبی ۳۰میلیون سهم مواجه شد. ۹۷درصد فروش‌ها مربوط به سهامداران حقیقی و مابقی مربوط به سهامداران حقوقی بود.

  جمع‎آوری صف‎ها توسط خریداران ریسک‎پذیر
قبل از اتمام معاملات دیروز، عده‎ای از فعالان حقیقی و حقوقی ریسک‎پذیر حاضر به خرید و جمع‎آوری صف‎های فروش شدند. ازسوی‌دیگر، روز گذشته درحالی‎که روند قیمت دلار سینوسی و به بازارهای جهانی نفت وابسته بود، اکثر فعالان با اطمینان از بی‎تاثیری این دو متغیر، به جست‌وجوی دلیل یا دلایل کاهش قیمت‎ها برآمدند اما کمتر کسی قادر به شناسایی عاملی معنادار و محسوس شد و به‎جز شایعه جلسه شنبه‎شب وزیر صنعت با خودروسازان و اعضای کمیسیون صنایع مجلس برای افزایش قیمت خودرو، خبر منفی موثر دیگری منتشر نشد. برخی کارشناسان نیز معتقدند علت سیر نزولی روزهای اخیر قیمت‎ها، اثر روانی و واقعی تحریم‎ها، نبود حرکت خاص ازسوی اتحادیه اروپا برای راه‎اندازی سامانه معاملاتی جایگزین سوئیفت، نامشخص بودن آینده اقتصاد، رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی همراه با نوسان‎گیری و پیش‎بینی برخی تحلیلگران تکنیکال از کاهش شاخص به محدوده 165هزار واحدی بوده که به شکلی نامحسوس و زیرپوستی به کاهش قیمت انواع سهام در بازارسرمایه انجامیده است. با این حال، عده‎ای از فعالان با امید به بهبود شرایط و با تکیه بر حمایت دولت از بورس و تکیه بر گزارش‎های 9 ماهه، معتقدند ریزش دیروز لازم بود برخی سهامداران که با انتظار کسب نامعقول وارد شده‎اند، از بازار خارج شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =