بورس

برای دومین روز متوالی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار گروه خودرویی روند بدی را پشت سرگذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای ایران‎خودرو، سایپا، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن و گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو قرمزپوش شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای دومین روز متوالی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار گروه خودرویی روند بدی را پشت سرگذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای ایران‎خودرو، سایپا، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن و گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو قرمزپوش شدند و در مقابل نمادهای صنایع ریخته‎گری ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، الکتریک‎خودرو شرق و چرخشگر مثبت خوردند. همچنین روز گذشته طی 22هزار و 858 نوبت معاملاتی، 323میلیون و 286هزار سهم به‌ارزش 44میلیاردو831میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 17هزارو145 میلیارد تومان شد.

  بی‎واکنشی بازار به شایعات
به‌نظر می‎رسد دیگر بازار نسبت‌به شایعات و اخباری که در مورد افزایش قیمت خودرو هرروز اعلام و بعد از آن نیز تکذیب می‎شود، اعتماد خود را از دست داده است. از طرف دیگر، دولت به‎عنوان متولی این قضیه تکلیف را روشن نمی‎کند و این‎چنین که برمی‎آید، دولت قصد ندارد رأسا هزینه افزایش قیمت خودرو را پرداخت کند. این در حالی است که به قطعیت می‎توان گفت افزایش قیمت شرکتی خودرو حتمی است و راه گریزی از آن وجود ندارد. اما این‎که چه زمانی اعلام ‎شود، به‌هیچ‌وجه مشخص نیست. این در حالی است که سهم‎های خودرویی در حال تاوان دادن بابت این قضیه هستند.

  شرکت «ف» و مشکل تامین مواد اولیه 
با رفتار سینوسی که این روزها از نمادهای خودروسازی و قطعه‎سازی در بازار سرمایه مشاهده می‎کنیم، مشخص است سهامداران آن‌ها نیز در حال از دست دادن سرمایه‎های خود هستند. ازسوی‌دیگر، برخی نمادهای این صنعت بورسی ازجمله شرکت «ف» که زیرمجموعه یکی از خودروسازان بوده و در زمینه تولید قطعات خودرو مشغول به فعالیت است، در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل روبه‎رو هستند. این موضوع که مساله تمام قطعه‎سازان است، آن‎ها را بر آن داشته تا طی نامه‎ای به رئیس‎جمهوری درخواست افزایش قیمت خودرو را برای جلوگیری از زیان‎دهی و همچنین تعطیلی قطعه‎سازان مطرح کنند.

  خروج فعالان غیرحرفه‎ای از بازار
روز گذشته شاخص‌کل روند نسبتا متعادلی را پست سر گذاشت و با افزایش 642 واحدی به رقم 176هزار و 458 واحد رسید. درواقع، رشد توفانی بازار سرمایه و رکودشکنی‎های پیاپی شاخص آن که تا مرز 200هزار واحدی رفته بود، با کشیده‎شدن ترمز نرخ دلار متوقف شده و وضعیت بورس به روال طبیعی قبل از افزایش قیمت ارز بازگشته است. به‌نظر می‎رسد فعالان غیرحرفه‎ای که با نگاه به رشد طلایی بورس در چند وقت گذشته به بازار سرمایه روی آورده بودند، با آرام‎شدن اوضاع این بازار، در حال خارج‎کردن سرمایه‎های خود از بازار هستند. حال باید دید این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =