کد خبر: 222648
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
تیبا

تیبا سال 87 پا به بازار گذاشت تا جایگزینی برای پراید باشد. این اتفاق نرخ خرید و فروش پراید را با به مرور کاهش داد.

میزان خرید تیبا از ابتدا با رشد چشم گیری همراه بوده است طوری که در مقایسه با سال 95، امسال 36 درصد بیشتر تیبا تولید شده. چهار سال بعد از تولید تیبا سدان، تیبا هاچ بک به بازار آمد. آن زمان ارزان‌ترین خودروهای هاچ بک بازار شامل پراید 111 و ماتیز می‌شدند. اما حضور تیبا دو نشان داد می‌توان با پول کمتر هم سوار خودرو زیباتری شد. با اینکه تولید پراید 111 دیگر متوقف شده اما معلوم نیست نمایندگی‌های سایپا تا چند وقت دیگر می‌خواهند به فروش پراید هاچ‌بک صفر ادامه دهند. خودرویی که مشخصا کیفیت پایین‌تری در مقایسه با تیبا دارد ولی هنوز نتوانسته همه مشتریان خود را به خرید تیبا دو انتقال دهد.

طراحی تیبا یک یا همان سدان تلفیقی از تندر90، ریو و پراید است. به همین دلیل است که می‌گویند هارمونی، یک ویژگی گمشده در بدنه تیبا یک بوده است. سیستم تعلیق و ترمز آن مشابه ریو و به دلیل نقش شرکت بوش در ساخت آن نسبت به پراید عملکرد بهتری دارد. تیبا بلبرینگ، رینگ تایر، کمک‌فنر و اتصالات لاستیکی خود را نیز وام‌دار ریو است. موتور پراید نیز تماما روی تیبا سوار شده ولی کشش و شتاب اولیه تیبا بهتر از آن است. طوری که توان آن با 206 تیپ دو فرق زیادی ندارد. حجم موتور تیبا2 از 206 بیشتر و شتاب بالاتری دارد که آن را مدیون وزن کمتر خود است. مصرف سوخت تیبا دو با 206 تقریبا برابر است ولی حجم باک کوچک‌تری دارد. البته تیبا فقط یک ایربگ دارد و تنها امنیت راننده را تامین می‌کند. شاید خرید تیبا برای شما امکانات خوبی نداشته و کیفیت و استهلاک آن از رتبه پایینی برخوردار باشد اما در مقایسه با قیمت خود دارای ارزش خرید بالایی است. تیبا دو sx در نمایندگی 28 میلیون و 800 و در بازار 30 میلیون تومان است. مدل EX2  آن نیز 31 میلیون تومان فروخته می‌شود. اگر هم تیبا دوگانه‌سوز بخرید باید برای آن حدود 28 میلیون تومان پرداخت کنید.

درمقایسه با تیبا یک، تیبا دو به دلیل داشتن امکانات بیشتر توجه بیشتری هم به خود جلب کرد. برای مثال شیشه عقب خودرو برقی است. نزدیک‌ترین خودرو با این ویژگی 206 تیپ پنج یا پرشیا بوده که باز هم فاصله میلیونی تا تیبا دارند. تنوع رنگی تیبا دو بیشتر از تیبا یک است و صندوق آن با ریموت خودرو باز می‌شود. سال 1390 بیشتر از 32 هزار دستگاه تیبا فروخته شده بود اما با وارد شدن تیبا دو نرخ رشد آن به مرور به میزان زیادی رشد پیدا کرد طوری که در سال 1393 به بیش از 85 هزار دستگاه رسید.

تفاوت‌های فنی تیبا یک و دو آنقدر کمرنگ است که تاثیر زیادی بر خودرو نگذاشته. برای مثال حجم موتور تیبا دو 6 سی‌سی از تیبا سدان بیشتر و حداکثر قدرت گشتاور آن هم تنها کمی بیشتر از سدان است. ولی تیبا دو در های تقویت شده دارد و از نظر امنیتی از بدنه بهتری برای محافظت از سرنشینان برخوردار است. طراحی شیشه عقب تیبا دو آن را شبیه به 206 کرده است. تیبا با رینگ‌های آلومینیومی فروش می‌رود و این به جذابیت بیشتر این خودرو کمک کرده‌است.

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =