بازار خودرو

خودروسازان باید تعهد دهند تا از فردای افزایش قیمت، بازار را به اندازه کافی تامین کنند. اگر قرار باشد دوباره به‎صورت قطره‌چکانی خودرو عرضه کرده و بازار را مدیریت کنند، دوباره حاشیه بازار آن‎چنانی ایجاد خواهد شد

خبرها حاکی از آن است که قیمت جدید برخی خودروها توسط یکی از خودروسازان بزرگ اعلام شده و قیمت دیگر خودروهای تولید داخل نیز طی همین روزها توسط خودروساز افزایش خواهد یافت. این‌که چنین تغییری در قیمت خودرو چه تاثیری بر بازار این محصول خواهد داشت، موضوعی است که «دنیای خودرو» در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران موردبررسی قرار داده است.

سعید موتمنی با بیان این‎که درحال‎حاضر روند خرید و فروش تقریبا قفل شده است، اعلام کرد:‌ «رکود عجیبی در بازار وجود دارد. بر این اساس با اعلام قیمت‌های جدید و افزایش قیمت خودرو این شرایط وخیم‌تر خواهد شد.»

نبود تعادل میان عرضه و تقاضا

موتمنی در توضیح درباره نحوه تاثیرگذاری افزایش قیمت خودرو بر بازار، اظهار کرد:‌ «خودرو دست مردم زیاد است. به این دلیل که در ماه‌های گذشته اکثرا خودرو خریده‌اند به این امید که بتوانند آن‎ها را با قیمت بالاتر بفروشند اما الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که برای این خودروها، خریداری در بازار وجود ندارد.»

وی با بیان این‎که افرادی که قصد فروش خودروهای خود را داشته‌اند، فکر می‌کردند اگر خودروساز قیمت محصولات خود را افزایش دهد، متعاقبا قیمت بازار هم افزایش پیدا می‌کند، گفت: «اما این اتفاق نخواهد افتاد. به این دلیل ‎که وقتی قیمت خودرو توسط خودروساز افزایش یابد، به‌طبع عرضه خودرو به بازار نیز بیشتر خواهد شد. به این ترتیب وقتی حجم عرضه بالا رود، قیمت بازار حداقل 30درصد کاهش می‌یابد. چراکه در بازار خریدار وجود ندارد.»

به گفته موتمنی، بازار درحال‎حاضر اشباع شده و خودرو دست مردم زیاد است. این اتفاق برای بسیاری از کالاهای دیگر نیز افتاده است.

خودروساز تعهد دهد بازار را مدیریت نکند

قیمت‌گذاری جدید خودرو موضوعی است که به نظر می‌رسد درمورد آن جمع‎بندی‌های لازم صورت گرفته و وقوع آن امری قطعی شده است. اما این‎که اعلام قیمت‌های جدید برمبنای فرمول 5درصد پایین‌تر از قیمت خودرو در حاشیه بازار باشد یا به‌طور کلی بین 30 تا 40درصد افزایش قیمت ایجاد شود، مساله‌ای است که هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

دراین‌باره رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان این‎که افزایش قیمت خودرو از ماه‌های قبل قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: «خودروسازان از اولین روز امسال حتی برای افزایش قیمت 100درصدی تلاش کردند و هدفشان اجرای برنامه‌ای بود مشابه آن‎چه در سال 1391 اتفاق افتاد. اما در هر صورت باید این سوی قضیه هم موردتوجه قرار گیرد که وقتی افزایش قیمتی اتفاق می‌افتد، طبیعتا توقعات از خودروسازان نیز بالا می‌رود.»

به گفته وی، خودروسازان باید تعهد دهند تا از فردای افزایش قیمت، بازار را به اندازه کافی تامین کنند. اگر قرار باشد دوباره به‎صورت قطره‌چکانی خودرو عرضه کرده و بازار را مدیریت کنند، دوباره حاشیه بازار آن‎چنانی ایجاد خواهد شد.

کیفیت؛ تحت‎الشعاع کمیت

موتمنی با اشاره به این‎که بالارفتن کیفیت محصولات و افزایش امکانات خودرو ازجمله انتظارات مشتری از خودروساز است، تاکید کرد: «خودروساز باید به این سوال‌ها پاسخ دهد که باتوجه‌به بالارفتن قیمت خودرو، چه تغییراتی در پلت‌فرم، بدنه، اتاق، موتور، امکانات، آپشن‌ها و... به وجود آمده است. اما وقتی خریدار ببیند ناچار برای خرید خودرو باید هزینه‌ای گزاف بپردازد اما در مقابل کیفیت و امکانات خودروها هیچ فرقی نداشته است، این موضوع برایش گران تمام می‌شود.» وی در ادامه با بیان این‎که خودروسازان طی ماه‌های گذشته با عرضه ناکافی خودرو، بازار را آشفته کرده‌اند، افزود: «در شرایطی که آن‎ها نظم بازار را برهم زده‌اند، به نظر می‌رسد صحبت از کیفیت خودرو در این وضعیت کمرنگ و فراموش شده است.»

موتمنی با اشاره به این‎که آمار گمرک نشان می‌دهد امسال آمار واردات قطعات خودرو افزایش داشته است، گفت: «این نشان می‌دهد قطعاتی که در تولید استفاده شده است، بی‌کیفیت است و این مساله باعث افزایش مصرف قطعات شده است. این موضوع به افزایش زیان دولت منجر می‌شود که مجبور است دوبرابر هزینه ‌کند تا برای خودروهایی که تولید شده، قطعه و لوازم یدکی وارد شود. این امری است که باید از خودروسازان مطالبه شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام.... من اشتباه کردم پارسال ثبت نام کردم باید شهریور تحویل می دادان اما تا حالا خبری نشده انشالله خدا جوابشون میده به این زودی
  • حامد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    دستشون درد نکنه.خودشون به بازار خودرو ندادن و بازار رو آشفته کردن.خب اوضاع که داره بر طبق مرادشون میشه.هرموقع دوست داشتن باز خودرو نمیدن و ۲برابر میفروشن.بعد ۳۰ سال هنوز قطعات این آشغالا رو وارد میکنن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =