تایر

صحبت از یک کارخانه تایرسازی قدیمی ولی ورشکسته است. جایی‌که برای اغلب مدیران صنعت تایر نقطه‌آغاز فعالیت بوده اما این روزها به یک کارخانه تقریبا ورشکسته تبدیل شده و سال‌هاست زیر نظر شورای کارگری اداره می‌شود.

اگرچه این روزها انتقادات کارگران به مقوله‌ای عادی تبدیل شده و همین موضوع سبب می‌شود این کارخانه قدیمی  نیز از پرداخت بسیاری از هزینه‌های دولتی برای تولید معاف شود، اما این کارخانه بزرگ و قدیمی چند ویژگی دارد که یکی از آنها تولید تایرهای خاص است. این در حالی است که «گروه صنعتی بارز» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در منطقه نیز هنوز برای تولید این تایرها اقدامی نکرده است. به‌عنوان مثال یکی از تایرهای خاص، OTR برای استفاده در راهسازی و حتی استفاده در انبارهای بزرگ کشور به‌عنوان لاستیک ویژه لیفتراک است که هنوز توسط تایرسازان بزرگ تولید نشده است. 

تولید  این تایرهای تخصصی شاید دلیل قانع‌کننده‌ای باشد برای فروش برخی محصولات خاص با قیمت‌هایی عجیب در بازار. چون این‌بار وقتی پای شرکت‌های راهسازی و کارخانه‌های بزرگی که برای تامین تایرهای خود مجبور به استفاده از تنها کالای موجود در بازار هستند، به میان می‌آید دیگر قرار نیست صدای انتقادی همچون راننده‌های کامیون واتوبوس در رسانه‌ها شنیده شود. تولید تایرهای ویژه لیفتراک و بعضی سایزهای خاص تایرهای  بایاس توسط این شرکت باعث شده است دولت ممنوعیت واردات کالاهای دارای نمونه داخلی را عملی کند و به‌همین دلیل تمام شرکت‌های راهسازی و آنهایی که مجبور به تهیه تایر برای لیفتراک‌های خود هستند، بدون داشتن حق انتخاب سراغ تنها محصول ایرانی موجود در بازار بروند و حتی آن را 500درصد گران‌تر از نمونه‌های خارجی آن خریداری کنند!

به گزارش «اخبار خودرو»،  ‌همه‌چیز از برخی دست‌های پشت‌پرده در تامین مواداولیه موردنیاز این کارخانه قدیمی خبر می‌دهد و حضور فردی که با همکاری برخی مدیران به انحصاری عجیب در سیستم کارخانه دست یافته و پس از تامین مواد اولیه مورد نیاز،‌ کلیه کالاهای تولیدی را با قیمت‌های موردنظرش در شبکه فروش بازار عرضه می‌کند.

نکته جالب شاید اینجا باشد که شرکت‌های راهسازی و انبارهای بزرگ به‌دلیل تمکن مالی بالا هیچ وقت خود را با صاحبان کالا درگیر نمی‌کنند و بی‌هیچ چون‌وچرایی تایر مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. غافل از اینکه وقتی برای خرید یک جفت تایر لیفتراکی تولید داخل 4میلیون‌تومان می‌پردازند اما ‌همین تایر در صورت انجام واردات آزاد می‌توانست با یک‌چهارم قیمت فعلی به دستشان برسد.

البته این شرکت‌ها برخلاف راننده‌ها هیچ گاه اعتراضات صنفی نخواهند داشت و همین موضوع باعث شده تایرهایی مانند تایر لیفتراک و تایرهای راهسازی مانند 20.5-25،‌23.5-25 و 17.5-25با قیمت‌هایی عجیب و باورنکردنی به سیستم خرید وارد شوند.

ازسوی دیگر به‌دلیل مشکلات صنفی و کارگری این کارخانه، ‌سازمان‌های نظارتی نیز تنها به‌دلیل حفظ اشتغال کارگران آن، ‌به موضوع قیمت‌ها و نحوه فروششان ورود نمی‌کنند و همین ماجرا سبب می‌شود دست‌های پشت‌پرده علاوه‌بر سودهای کلانی که به جیب زده‌اند، امکان ورود تایرهای خارجی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر را نیز داشته باشند.

قیمت تایرهای خاص ایرانی در بازار، به نظر سوژه جذابی برای نهادهای نظارتی است که می‌توانند با زیر نظر گرفتن آن به نتایج جالبی نیز دست یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =