بورس

بار دیگر زمزمه افزایش قیمت خودرو رنگ واقعیت به‌خود گرفت و به دنبال آن دادوستدهای گروه خودرویی در روز چهارشنبه هفته گذشته بسیار خوب دنبال شد، به‎طوری‎که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی ازجمله سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، رینگ‎سازی مشهد، آهنگری تراکتورسازی ایران و الکتریک‎خودرو شرق بالای 4درصد رشد را تجربه کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بار دیگر زمزمه افزایش قیمت خودرو رنگ واقعیت به‌خود گرفت و به دنبال آن دادوستدهای گروه خودرویی در روز چهارشنبه هفته گذشته بسیار خوب دنبال شد، به‎طوری‎که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی ازجمله سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، رینگ‎سازی مشهد، آهنگری تراکتورسازی ایران و الکتریک‎خودرو شرق بالای 4درصد رشد را تجربه کردند و درمقابل تنها موتورسازان تراکتورسازی ایران منفی خورد. همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته طی 23هزارو123 نوبت معاملاتی، 410میلیون‌و941هزار سهم به ارزش 60میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و این صنعت بورسی از نظر میزان ارزش و حجم معاملات سهام در روز چهارشنبه صدرنشین صنایع بورس شد. همچنین ارزش کل گروه خودرویی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 17هزارو885میلیاردتومان شد.

  پیش‎بینی‎های مثبت برای گروه خودرویی
به‌نظر می‎رسد زمزمه افزایش قیمت خودرو این بار جدی‎تر از گذشته باشد. زیرا چهارشنبه‎شب هفته گذشته ایران‎خودرو خبر از فروش چهار محصول خود با قیمت جدید و تحویل 15روزه داد و خبری نیز در همان روز مبنی‌بر حصول توافق بر سر افزایش قیمت درجلسه خودروسازان و وزارت صمت منتشر شد. همچنین هفته گذشته لیست قیمت‎های جدید خودروهای ساخت داخل که برخی از آن‎ها را قبلا شورای رقابت قیمت‎گذاری می‎کرد، منتشر شد. اما باید گفت اگر در هفته جاری قیمت جدید خودروها اعلام شود، باید منتظر رشد ارزش سهم‎های شرکت‌های خودرویی باشیم. به‌گفته کارشناسان، در این صورت می‎توان انتظار داشت در فاصله کوتاه‎مدت یعنی تا پایان سال‎جاری به‌طور متوسط سهم‎های خودرویی هرکدام رشد 30درصدی را تجربه کنند که به‌طور قطع این امر می‌تواند خبر بسیار خوبی برای سهامداران آن‎ها باشد. حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی در گروه خودرویی روی خواهد داد.

  شرط پایداری رشد سهم‎های خودرویی
نکته‎ای که باید به آن توجه کرد، این است که به‎رغم افزایش قیمت محصول، اگر شرکت‎های خودروسازی و قطعه‎سازی حاضر در بورس نتوانند هزینه‎های تولید خودرو را کاهش دهند، نباید در بلندمدت انتظار رشدهای مستمر را از آن‎ها داشت. همچنین متنوع‎شدن روش‎های تامین مالی خودروسازان از دیگر مواردی است که می‎تواند آن‎ها در پیشبرد یک روند مثبت و متعادل کمک شایانی کند. بر‌اساس این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۲۰۹واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۶هزار‌و۹۱۰واحدی بالا رفت. درعین‎حال، شاخص کل هم‎وزن با ۳۱۹واحد افزایش به رقم ۲۷هزارو۴۴۲واحدی رسید. این در حالی است که ارزش معاملات بورس تهران روز چهارشنبه هفته گذشته به رقم ۶۳۷میلیارد‌تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن بیش‌از ۱.۵میلیاردسهم و اوراق مالی بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =