هفت تیر

شهردار تهران وعده داده است گره کور میدان هفت تیر را باز کرده و بساط عمرانی این میدان را بعد از سال‌ها جمع‌آوری کند. قرار بود دو سال قبل طرح استفاده از فضاهای زیرسطحی در این میدان کلید بخورد که فراموش شده و تبدیل به کارگاه عمرانی توسعه خطوط مترو شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در سال‌های گذشته فضای بصری پایتخت با انواع کارگاه‌های عمرانی چهره‌ای کریه به خود گرفته است. یکی از این کارگاه‌های عمرانی در میدان هفت تیر است که برای تهرانی‌هایی که هر روز به مرکز شهر تردد دارند، مشاهده این میدان با عملیات ناتمام عمرانی 7سال اخیر آزاردهنده شده است. 

حال شهردار جدید تهران بعد از دریافت حکم رسمی خود برای سکانداری پایتخت وعده داده است که گره کور میدان هفت تیر باز می‌شود. پیروز حناچی در توییتر خود نوشته بود: «اقتضای مدیریت شهری، ارجحیت منافع عمومی بر سایر امور است. دستور دادم کارگاه‌های عمرانی غیرلازم از سطح تهران جمع‌آوری شود.»

وی نوشته بود: «در گام نخست، کارگاه عمرانی (بچینگ) میدان هفت‌تیر که مایه تاسف شهروندان بود، جمع‌آوری شد و این مسیر را ادامه خواهم داد.» حناچی در مصاحبه‌های خود تاکید کرده است که کارگاه‌های عمرانی اضافه در سطح شهر جمع‌آوری خواهد شد و از کارگاه عمرانی میدان هفت تیر، به‌عنوان یکی از بدترین کارگاه‌ها یاد کرده است.

سرگذشت میدان هفت‌تیر 

بیش‌از یک دهه است که تهران از خودروهای رنگارنگ اشباع شده و به نوعی تبدیل به پارکینگ شده است. در بعضی از معابر شهری جای چندانی برای عبور و مرور خودروها و آدم‌ها باقی نمانده و گنجایش آن تکمیل شده است. در دهه گذشته بارها مسئولان شهری درباره طرح استفاده از فضاهای زیرسطحی در معابر شلوغ پایتخت و همچنین زیرزمینی کردن میادین اصلی تهران صحبت کرده‌اند.

مدیریت شهری قصد دارد با این اقدام تاحدی مشکلات این معابر را برطرف کند. هفت تیر یکی از این میدان‌ها است که براساس برنامه دوم شهرداری تهران قرار بود از سال 95، یعنی دو سال قبل طرح استفاده از فضاهای زیرسطحی آن وارد فاز اجرایی شود. البته از اوایل دهه 90 در این میدان کارگاه عمرانی فعالیت خود را آغاز کرده و دلیل آن هم عملیات اجرایی در توسعه خطوط مترو ازجمله احداث خط 6مترو بوده است.

در سال 88 و در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف، برای اولین بار استفاده از فضاهای زیرسطحی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. چند سالی مطالعات در این حوزه متوقف بود تا این که دوباره این موضوع در برنامه دوم شهرداری در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. براساس برنامه 5ساله دوم شهرداری، میادین شهر تهران در اولویت تبدیل به فضاهای زیرسطحی هستند.

به گفته مسئولان شهری وقت «میدان هفت‌تیر، ونک و صنعت برای انتقال به زیرسطح مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و برای کاربردی کردن ایده استفاده از فضاهای زیرسطحی، باید زمینه‌های اجرایی شدن آن فراهم شود.»

شورای شهر قبلی تهران هم به جد از اجرای این طرح حمایت کرده و اعضای این شورا معتقد بودند که فضاهای زیرسطحی مشکلات فضاهای رو سطحی را ندارند و این طرح در مناطقی که قرار است فضاها احداث شوند، منجربه آرام‌سازی مناطق روسطحی می‌شود و از مشکلات این مناطق کم خواهد کرد.

حال با گذشت دوسال از زمان وعده مسئولان شهری قبلی برای استفاده از فضاهای زیرسطحی میدان هفت‌تیر، به‌نظر می‌رسد کلنگ اجرایی چنین طرح وسیعی هنوز زده نشده که شهردار جدید به این نتیجه رسیده است بساط عمرانی 7ساله میدان هفت تیر جمع شود تا بلکه چهره این میدان محبوب تهرانی‌ها دوباره سروسامان پیدا کند و روحی تازه به این میدان دمیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =