بازار خودرو

قیمت‌ خودرو به‌منظور کاهش تفاوت از کارخانه تا بازار کاهش پیدا کرده است. حال این بحث مطرح می‌شود که مابه‌التفاوت به دست آمده در کجا باید هزینه شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، این مبلغ باید در اختیار خودروسازان قرار گیرد و صرف توسعه محصولات یا توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود. در همین زمینه با آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

اصلی‌ترین علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار چیست؟

در حال حاضر از عمده‌ترین دلایل تفاوت قیمت، کمبود خودرو و کمبود عرضه است. کمبود عرضه موجب شده که میزان تقاضا در بازار بالا باشد و تفاوت قیمت نیز به این موضوع دامن زده است. از یک طرف واردات خودرو ممنوع بوده و از طرف دیگر توان تولید خودروسازان محدود است و خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار نیستند. ولع و عطش موجود در بازار نیز باتوجه‌به آگاهی به این امر که خودروسازان قادر به تامین نیاز بازار نیستند، بسیار زیاد است. بنابراین شرایطی به لحاظ روانی در بازار حاکم شده که به این زودی‌ها و با تمهیدات اندیشیده‌شده فعلی، قیمت خودرو متعادل نخواهد شد.

قیمت‌های جدید می‌تواند این تفاوت قیمت را کاهش دهد؟

این عمل که خودروسازان قیمت‌های جدید خودروهای بالای 45میلیون‌تومان را به قیمت 5درصد زیر قیمت بازار اعلام و اقدام به فروش کنند، فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه را کاهش می‌دهد اما در این شرایط ما به نوعی تابع بازار شده‌ایم، بازاری که افسارگسیخته است و قیمت‌ها به میزان زیادی در آن افزایش یافته است.

سودی که خودروساز از این منظر کسب می‌کند در کجا باید هزینه شود؟

اگر قرار است این مابه‌التفاوت به خودروساز برسد، او تمایل و طمع پیدا خواهد کرد که بازار را به نحوی مدیریت کند که قیمت بازار کاهش نیابد و افزایشی باشد. درصورتی‌که قیمت تمام‌شده خودروساز تقریبا ثابت است. اگر مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود متعارف خودروساز و هزینه مالیات بر ارزش افزوده و عوارضی از این دست و قیمت بازار به مبلغ X   باشد، عدد ایکس نباید در جیب خودروساز رود، بلکه باید برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل، بهبود کیفیت و کاهش آلایندگی خودروها، مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهایی که از فرایندهای سبز استفاده می‌کنند، توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی و اموری از این دست استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =