آلودگی هوا

دو سال قبل نیز پلیس بر سر اجرای فاز نخست طرح LEZ در تهران سنگ‌اندازی و حتی دو ماه قبل هم پلیس با بهانه‌های مختلف در اجرای فاز دوم در تهران باردیگر تعلل کرد. 

میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور، اجرای طرح کاهش را از یک انتخاب به یک اجبار تبدیل کرده است اما در اجرای آن تعلل می‌شود. این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور می‌گوید تمام زیرسـاخت‌های اجرای طرح کاهش در کلان‌شهرها فراهم شده است. وی تاکید می‌کند اجرای این طرح در تهران موفق است و نباید تردیدی در اجرای آن در کل کشور وجود داشته باشد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود یک‌و‌سال‌نیم از تصویب اجرای طرح LEZ یا کاهش در کلان‌شهرها می‌گذرد اما هنوز این طرح در بسیاری از شهرهای بزرگ اجرا نشده است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند امروز نه‌تنها کلان‌شهرها که حتی برخی شهرهای کوچک هم برای رهایی از آلودگی نیاز به اجرای این طرح دارند. از طرفی میزان آلودگی در بعضی شهرهای بزرگ  بیش‌از تهران بوده است اما اراده کلان برای گسترش طرح LEZ در کل کشور به چشم نمی‌خورد.

حدود یک‌ماه قبل در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بر اجرای دقیق طرح کاهش یا LEZ در کلان‌شهرها تاکید شد و شهرداری‌‌‌‌‌های کلان‌شهرها آخرین اقدامات و برنامه‌‌‌‌‌های خود را در‌خصوص کاهش آلودگی هوا و اجرای طرح LEZ ارائه دادند.

آمادگی کامل زیرساخت‌ها

سعید قیصر، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور و مدیر اجرایی امور معاینه‌فنی کشور که در این جلسات حضور دارد، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اجرای طرح کاهش در تهران موفقیت‌آمیز بوده، بر‌همین اساس سال گذشته مسئولان ترافیکی کشور تصمیم گرفتند تا این طرح را در کلان‌شهرها گسترش دهند. قرار است فاز نخست در هشت کلان‌شهر کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرمانشاه، اهواز و تبریز اجرا شود. البته متاسفانه هر‌بار اجرای آن به تعویق افتاده اما آنگونه که در آخرین جلسه مشخص شد، قرار است به‌زودی اجرایی شود ولی زمان آن مشخص نیست.»

مدیر‌عامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور درباره دلایل تعویق اجرای طرح کاهش در کلان‌شهرها توضیح می‌دهد: «در‌حال‌حاضر تمام زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای طرح کاهش در این کلان‌شهرها آماده است و علاوه‌بر نصب دوربین‌‌‌‌ها، برقراری ارتباط میان سرورها و دوربین‌ها نیز فراهم شده اما مشکل اصلی عدم تخصیص کد جریمه از‌سوی پلیس راهور، مانع از اجرای طرح شده است. بر‌همین‌اساس در جلسه ماه قبل، تخصیص کد تخلف به طرح کاهش در کلان‌شهرها تصویب شد تا اعمال قانون انجام شود. بنابراین منتظر تصمیم پلیس برای اجرایی شدن آن هستیم.»

مدیر اجرایی امور معاینه‌فنی کشور با ابراز امیدواری از اینکه پلیس به‌زودی این طرح را اجرا می‌کند، درباره آمادگی مراکز معاینه‌فنی نیز می‌گوید: «درحال‌حاضر همه مراکز معاینه‌فنی کشور به سامانه سیمفا متصل هستند و توسط این سامانه مدیریت می‌شوند. این سامانه آمادگی کامل دارد تا این طرح در کلیه شهرهای کشور اجرایی شود و از اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این طرح در فصل آلودگی هوا استقبال می‌کنیم.»

دو سال قبل نیز پلیس بر سر اجرای فاز نخست طرح LEZ در تهران سنگ‌اندازی و حتی دو ماه قبل هم پلیس با بهانه‌های مختلف در اجرای فاز دوم در تهران باردیگر تعلل کرد. 

حال به‌نظر می‌رسد این رویه در کلان‌شهرها همچنان ادامه دارد و با‌آنکه اجرای فاز اول طرح LEZ تصویب شده اما هنوز پلیس برای اجرای آن چراغ‌سبزی نشان نداده است و آلودگی هوا همچنان در کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک هر‌روز بیشتر از دیروز می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =