کد خبر: 223068
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
ترافیک تهران

یلدا یعنی پایان بهار عارفان(‌فصل پاییز) و آغاز زمستان. زمستان با همه جذابیت‌ها و خصوصیت‌های خوبی که دارد متاسفانه چندسالی است به نمادی از رنج و سختی ایرانیان مقیم در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران تبدیل شده است.

به گزارش « اخبار خودرو » ، حسین نظریان در سرمقاله امروز (شنبه – 1 دی ماه 1397 ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « شروع فصل زمستان و آلودگی هوا » پرداخت.

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

یلدا یعنی پایان بهار عارفان(‌فصل پاییز) و آغاز زمستان. زمستان با همه جذابیت‌ها و خصوصیت‌های خوبی که دارد متاسفانه چندسالی است به نمادی از رنج و سختی ایرانیان مقیم در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران تبدیل شده است. در چله‌های کوچک و بزرگ زمستان، هوای کلان‌شهرهای ایران دچار پدیده وارونگی می‌شود و انواع آلاینده‌ها، زیستن در آن‌ها را مشکل و جانفرسا می‌کند و در پایتخت هم کار به انواع هشدار به سالخوردگان و بیماران قلبی و نیز تعطیلی مدارس ابتدایی و گاه راهنمایی می‌کشد.

این ترجیع‌بندی است که در دو دهه اخیر پیوسته تکرار می‌شود و در این بازه زمانی طولانی مسئولان به جای تدوین و اجرای طرح‌های سازنده، معلول‌نگری را دنبال می‌کنند و کارشان تنها مصداق مبارزه با معلول است حتی در بعضی موارد تصمیماتی را اتخاذ و دنبال می‌کنند که موجب تشدید مشکلات است. 

به یک مثال ساده توجه فرمایید: در تهران بنا به‌گفته یکی از مسئولان شهرداری، حدود 4میلیون خودرو در رفت‌وآمد هستند که 6برابر ظرفیت خیابان‌ها و معابر است. چنانچه 70درصد پراکنش انواع آلاینده را که توسط همین خودروها صورت می‌گیرد، مدنظر قرار دهیم در آن صورت پلاک کردن و افزودن روزی 1000 دستگاه به آمار فوق به نظر می‌آید نقض غرضی باشد اما انجام می گیرد!

مثالی دیگر: تعیین محدوده طرح‌ترافیک در مناطق پرتردد و مرکزی از تصمیمات منطقی برای کاهش آلاینده‌ها بود اما در عمل شاهد نعل وارونه بودیم و روزانه هزاران دستگاه خودرو با پرداخت مبلغی جواز عبور و مرور و تردد در مناطق مذکور را به‌دست می‌آورند آیا نقض غرض آشکارتر از این می‌شود! 

می‌گویند روزانه ده‌ها میلیون ساعت وقت مردم تهران در ترافیک هدر می‌رود یا میلیون‌ها لیتر سوخت به‌همین علت تلف می‌شود که زیان اقتصادی آن از میلیاردها تومان تجاوز می‌کند. چنانچه خسارات جانی  را هم به آن بیفزاییم، بهترین دلیل و انگیزه  را جهت حل این مشکلات خواهیم داشت.

ازسوی‌دیگر به‌رغم اینکه بیش‌از 100 سال در صنعت نفت و گاز پیشینه داریم اما  هنوز نتوانسته‌ایم در تولید بنزین یا گازوئیل  به استانداردهای جهانی برسیم زیرا مقدار گوگرد موجود در گازوئیل تولید ایران 10برابر گوگرد موجود در گازوئیل‌های تولید کشورهای پیشرفته است یا میزان اکتان  بنزین‌های  تولیدی ایران از 95 تجاوز نمی‌کند در حالی که گازهای سمی و آلاینده‌های خطرناک ناشی‌از مصرف این دو نوع سوخت، 70درصد آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها را شامل می‌شود.

همه این‌ها براهینی است که مسئولان  باید با اولویت موکد به رفع نارسایی‌های حمل‌ونقل و ترافیکی اقدام کنند تا از تبعات اقتصادی  و خسارات جانی جلوگیری شود وگرنه باید این ابیات را پیوسته خواند:

«تهران؛ که شهر غم‌گرفته است
آلوده و دودودم‌گرفته است
گر عزم سفر کنی به این شهر
باید ز سلامتت کنی قهر»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

آخرین اخبار