بورس

روز گذشته در جریان اولین روز از دادوستدهای هفته جاری، به‎رغم تداوم روند نزولی شاخص کل بورس، خودرویی‎ها به‎طور متوسط حدود یک‌درصد در اکثر نمادها مثبت شدند.

  به گزارش «اخبار خودرو»،بر این اساس، نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو و الکتریک‎خودرو شرق مثبت شدند و در مقابل نمادهای سایپا آذین، سرمایه‎گذاری رنا، صنایع ریخته‎گری ایران، رینگ‎سازی مشهد و مهندسی نصیرماشین قرمز پوش شدند. همچنین روز گذشته طی 15هزارو742نوبت معاملاتی، 177میلیون‌و763هزار سهم به ارزش 29میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این گروه خودرویی تا پایان معاملات دیروز بالغ‌بر 17هزارو370میلیارد تومان شد.

  افت استقبال از سهام خودرویی‎ها در پی کاهش تولید
سهم‎های شرکت‎های خودرویی در مقیاس هفتگی مانند شاخص کل بازار سرمایه، افت ناچیز 6درصدی را تجربه کردند که البته بیشترین نوسان منفی متوجه سهام شرکت خودروسازی سایپا بود. این در حالی است که کارشناسان فروش محصولات خودروسازان قیمت‎های افزایش‎یافته را بر منفی یا مثبت شدن معاملات موثر اعلام کردند. بر این اساس، افزایش قیمت محصولات کارخانجات خودروسازی منجربه افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت‎ها خواهد شد و یقینا ارزش و قیمت سهام خودرویی‎ها به تبعیت از آن تغییر خواهد کرد. اما از آن‎جا که میزان تولید و فروش شرکت‎های خودروساز کاهش یافته است، بازار سرمایه تمایل چندانی به سهام شرکت‎های خودروساز ندارد. البته پیش از هر چیز، رونق بازار سرمایه در گرو برقراری ارتباطات مالی و بین‎المللی است و تنها در این صورت می‎توان به افزایش ارزش و قیمت سهم‎ها امید داشت.

  خریدهای هیجانی و فروش‎های شتابزده
بخشی از رشد شتابان بورس در ماه‌های گذشته (تابستان و اوایل مهرماه) ناشی از هیجانات بود و طبیعی است که پس‌از آن رشد سریع، بازار وارد مرحله اصلاح شود. این در حالی است که براساس تجربه سال‎های گذشته، همواره پس‌از رشد سریع بورس، باید انتظار یک دوره «اصلاح فرسایشی» را داشته باشیم. این در حالی است که برخی افراد در زمان رشد شتابان شاخص به‎صورت هیجانی اقدام به خرید می‌کردند و در معاملات خود توجهی به تحلیل‎ها نداشتند و اکنون نیز برخی افراد به‎صورت شتابزده و به دور از تحلیل اقدام به فروش می‎کنند. گفتنی است روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۵۳۲ واحد افت کرد و تا رقم ۱۵۴هزارو۵۰۵ واحدی پایین رفت. همچنین شاخص کل هم‎وزن با ۲۳واحد کاهش در تراز ۲۶هزار و ۶۱۲ واحدی نشست. در همین حال، ارزش معاملات بورس تهران عدد ۴۰۸میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به رقم ۱.۲میلیارد سهم و اوراق مالی رسید. تعداد معاملات نیز به رقم ۹۱هزار و ۴۱۵ رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =