بورس

 روز گذشته گروه خودرویی همگام با کلیت بازار سرمایه، روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشت، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، رینگ‎سازی مشهد و فنرسازی زر، مثبت شدند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته گروه خودرویی همگام با کلیت بازار سرمایه، روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشت، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، رینگ‎سازی مشهد و فنرسازی زر، مثبت شدند و در مقابل نمادهایی همچون مهندسی نصیرماشین، ایرکا پارت صنعت، ریخته‎گری تراکتورسازی ایران و سازه‎پویش منفی خوردند. همچنین طی 17هزار و 495 نوبت معاملاتی، 220میلیون و 362هزار سهم به ارزش 34میلیارد و 804میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفتند و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 17هزارو766میلیارد تومان شد. این در حالی است که رصد صنایع مورد توجه معامله‌گران در آذرماه نیز نشان از آن دارد که سهامداران خُرد به خرید سهام شرکت‌های خودرویی پرداخته‎اند.

  طیف 2هزار واحدی تلرانس خودرویی‎ها
بررسی شاخص صنعت خودرو نشان می‌دهد، این شاخص روز گذشته با افزایش 452 واحد در رقم 20هزارو 207واحدی قرار گرفت. بدین ترتیب، مدت مدیدی است که خودرویی‎ها بین محدوده 19 تا 21هزار واحدی در نوسان هستند و تنها بعد از اعلام افزایش قیمت خودرو، این شاخص به بالای 21هزار واحد صعود کرد. اما این امر دیری نپایید و دوباره خودرویی‎ها به روال سابق خود بازگشتند. بر این اساس، باید گفت خودرویی‎ها همچنان در یک مدار سینوسی با شیب نزولی در نوسان هستند. بر اساس این گزارش، روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادر تهران ۲۱۴۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۶هزار و ۶۹۲ رسید. ارزش معاملات بورس تهران هم به رقم ۴۷۰میلیاردتومان رسید که ناشی از دست‎به‎دست شدن ۱.۷میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار ۱۱۷هزار و ۹۳۵ بود.

   کاهش تقاضای سفته‎بازی در بازار
یکی از مهم‎ترین دلایل رشد شاخص بورس در نیمه نخست سال، مربوط به رشد نرخ دلار در بازار آزاد بود. با توجه به افت چشمگیری که دلار طی یک‌ماه اخیر تجربه کرد، تقاضای سفته‎بازی در این بازار تا حد زیادی کاهش یافته است. این در حالی است که  بسیاری از سهامداران گمان می‎کنند با فرض رشد مجدد نرخ دلار، شرکت‎ها می‎توانند سودآوری بیشتری داشته باشند. 
همچنین درباره اثر مثبت گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‎ها باید این نکته را متذکر شد که عملکرد مالی شرکت‎ها طی این مدت این احتمال را قوت می‎بخشد که منتظر گزارش‎های ۹ماهه خوبی باشیم. البته این امکان نیز وجود دارد گزارش‎های پاییز به کیفیت گزارش‎های ۶‌ماهه نباشد، اما همچنان این گزارش‎ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برتری بیشتری دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =