کد خبر: 223203
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵
قطعات یدکی

وضعیت این روزهای صنعت خودرو اگرچه تولید و خودروساز را با چالشی بزرگ مواجه کرده است، ‌اما تحریم قطعات یدکی موردنیاز خودروهای فعال در کشور و حتی تایر موردنیاز بخش حمل‌ونقل بار و مسافر،‌ آینده این بخش را با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد کرد.  

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه – 9 دی ماه ۱۳۹۷ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « مشکلات حمل‌ونقل » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سایه تحریم‌های زورگویانه آمریکا چند ماهی می‌شود که بر سر صنعت خودرو کشور سنگینی می‌کند. شاید با خروج سراسیمه خودروسازان اروپایی از ایران باید خیلی زودتر به فکر روزهایی می‌افتادیم که با تحریم این صنعت، ‌حتی برای واردات قطعات یدکی، ‌تایر و دیگر اقلام موردنیاز بخش حمل‌ونقل نیز با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وضعیت این روزهای صنعت خودرو اگرچه تولید و خودروساز را با چالشی بزرگ مواجه کرده است، ‌اما تحریم قطعات یدکی موردنیاز خودروهای فعال در کشور و حتی تایر موردنیاز بخش حمل‌ونقل بار و مسافر،‌ آینده این بخش را با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد کرد.  

همین چند هفته قبل بودکه منابع خبری، ازسرگیری ارتباط مالی بین کونلون بانک چین با ایران را مخابره کردند تا امیدها دوباره به سمت چین و ارتباط تجاری چشم بادامی‌ها با ایران روانه شود. با این‌حال خبرها حکایت از عدم همکاری این بانک چینی و حتی بانک‌های هندی با تجار ایرانی دارد که قصد واردات کالاهای مرتبط با خودروسازی را به کشور داشته‌اند.

دلارهایی که حواله شده‌اند به دلیل محدودیت‌های بانکی هنوز به دست شرکت‌های چینی نرسیده است و امکان خروج کالاها از انبارها وجود ندارد. اینجا صحبت از میلیون‌ها دلار سرمایه ملی است که برای واردات تایرهای باری اتوبوسی در اختیار تجار قرار گرفته است و پس‌از حواله کرد مبالغ فوق توسط بانک مرکزی، ‌این‌بار چینی‌ها از ترس تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای رساندن آن به دست شرکت‌های خود دست به عصا شده‌اند.

در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی کشور در وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه باید با حساسیتی بیشتر به زمان محدود برای خرید و واردات کالاهای استراتژیک به کشور توجه کنند. شاید بهتر باشد دستگاه دیپلماسی با قدرتی بیشتر در صدد روشنگری این موضوع برآید که تحریم تایر و قطعات یدکی خودروهای در حال استفاده در کشور باعث ایجاد ضربه‌های سنگین به صنعت حمل‌ونقل می‌شود و این درست در نقطه مقابل ادعای آمریکایی‌ها درباره ضدبشری‌نبودن تحریم‌های ایران است.

درحالی‌که توقف حمل‌ونقل و ایجاد مشکل برای مردم بی‌شک ارتباط مستقیمی با ضدبشری‌بودن تحریم‌های آمریکایی دارد و این وظیفه مسئولان دستگاه دیپلماسی است که با حساسیت بیشتری نسبت‌به این موضوع ورود کنند.

این‌بار با اینکه دولت با تامین منابع ارزی راه اصلی را برای رفع مشکلات آتی برداشته و شرکت‌های خارجی به ویژه چینی‌ها با تولید کالای موردنیاز ایران آن را آماده ارسال به کشور کرده‌اند، باید با گام‌های دیپلماتیک به سراغشان رفت و سایه چنین محدودیت‌هایی را از سر صنعت حمل‌ونقل کشور برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =