کد خبر: 223306
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۷

بی‌شک نمی‌توان حجم گردش مالی هر یک از خودروسازان را با یک تایرساز یا تولیدکننده موتورسیکلت مقایسه کرد اما می‌توان با نگاهی به گذشته خودروسازی، آینده این دست از صنایع را نیز به‌خوبی ترسیم کرد

  به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه 16 دی ماه ۱۳۹۷ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « پیش‌ فروش در صنعت » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

حال بد صنعت را می‌توان از پیش‌فروش‌های متعددش فهمید. اگرچه تا همین یک‌سال قبل تنها خودرو و مسکن بود که در بازار پیش‌فروش می‌شد و خریداران حاضر بودند برای خرید خودرو موردعلاقه‌شان حتی به چندصدهزارتومان ارزان‌تر، بخشی از مبلغ را جلوتر بپردازند و در آینده نیز با قیمت روز با کارخانه تسویه حساب کنند؛ اما این روزها از صنایع وابسته به خودرو نیز ندای پیش‌فروش به گوش می‌رسد؛ از پیش‌فروش تایر توسط برخی تولیدکنندگان این محصول و حتی برخی واردکنندگان اسم و رسم‌دار که باعث اخلال در قیمت‌ها و عدم‌ثبات در بازار شد تا پیش‌فروش‌های اخیر بعضی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در کشور که قرار است به‌وسیله بازی با طمع افراد ثروتمند و فروش مدل‌های لوکس و گران در بازار مشکلات نقدینگی خود را تا حدودی برطرف کنند.

چنین اتفاقاتی نه‌تنها بارقه‌ای از امید را در دل‌ها روشن نمی‌کند، بلکه نشان از وضعیت بحرانی صنعتگرانی دارد که برای ادامه حیات روی به پیش‌فروش محصولات خود آورده‌اند. در این شرایط که پیش‌فروش‌های خودرویی به مشکلی حل‌نشدنی برای مجموعه اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است،‌ جا دارد مسئولان فکری به حال صنایع خرد و بحران‌زده کنند که برای عبور از مشکلات خود به پیش‌فروش کالاهایشان روی آورده‌اند.  

بی‌شک نمی‌توان حجم گردش مالی هر یک از خودروسازان را با یک تایرساز یا تولیدکننده موتورسیکلت مقایسه کرد اما می‌توان با نگاهی به گذشته خودروسازی، آینده این دست از صنایع را نیز به‌خوبی ترسیم کرد و برای نجاتشان از گرداب پیش‌فروش‌های اخیر دست به حمایت زد.

در این مرحله است که نظام بانکی و بانک مرکزی می‌توانند در نقش حامی به صنعت بیمار کشور ورود کنند و با حمایت‌های تسهیلاتی بار تولید پرهزینه کارخانه‌هایی را که بیشتر در اختیار بخش خصوصی قرار دارند، بر دوش بگیرند.

 این تنها یک هشدار به مسئولان دولتی است تا با اقدامی عاجل در مقابل پیش‌فروش‌های اخیر بایستند و شرکت‌های تولیدی به ویژه بخش‌خصوصی را از دچارشدن در گرداب پیش‌فروش و تعهدات ناشی‌از آن نجات دهند.

چراکه تجربه شرکت‌های دولتی و خصوصی خودروساز و واردکننده خودرو دراین بخش ثابت کرده که چنین اتفاقاتی می‌تواند بخشی از جامعه را به خود درگیر کند و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بزرگی در پیش داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =