صنعت خودرو

دلالان در کمین خودروهای مانده‌در گمرک هستند تا درصورت عرضه در بازار با خرید و دپو این خودروها قیمت‌های فعلی را در بازار حفظ کنند. ازسوی‌دیگر، دپو طولانی این خودروها در انبار، وضعیت فیزیکی نامطلوبی را برای آن‎ها رقم زده که خسارات آن متوجه واردکننده و مشتری است

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد، قیمت خودروها آن‎قدر بالا رفته است که برای خرید خودرو یا تعویض آن برای همه امکان‌پذیر نیست. خودروسازان باتوجه به شرایط تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز در شرایط مناسب قرار ندارند. از این رو، نمی‌توانند خودروها را با شرایط در اختیار مشتری قرار دهند. همین مساله سبب کوچک شدن بازار خودرو شده است. بدین‌ترتیب، از یک‎سو تعداد مشتریان باتوجه به افزایش قیمت خودروها و نبود تسهیلات ازسوی خودروسازان کم شده است. ازسوی‌دیگر خودروسازان نیز به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی با مشکل کمبود قطعه و قطع ارتباطات بانکی با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند.

در همین زمینه با بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

 شرایط رکودی بازار خودرو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار خودرو کشور در شرایط بحرانی کم‎سابقه‌ای به‌سر می‌برد، افزایش شدید قیمت‌ها درپی مسائل اصلی همچون کاهش عرضه به‌دنبال تحریم‌ها، بالارفتن قیمت دلار و افزایش هزینه‌ها در بخش تولید معادلات بازار را برهم زده است. واکنش سرد بازار به این اتفاق‌ها کاملا طبیعی است. ازسوی‌دیگر، باتوجه به عدم ثبات در شرایط فعلی اقتصادی، اکثر تولیدکنندگان برخلاف گذشته فقط محصولات خود را با شرایط نقدی به‌فروش می‌رسانند. این امر  بر کاهش تقاضا تاثیرگذار بوده است. با این‎حال هنوز در بازار به‎طور طبیعی تقاضا وجود دارد.

 به وضعیت قیمت ارز و تحریم‌ها اشاره کردید. به‌نظر شما این موارد تا چه اندازه بر کیفیت تولید خودروسازان داخلی اثر خواهد گذاشت؟

خودروهای تولید داخل که بیشترین قشر جامعه از آن‎ها استفاده می‌کنند و در حد توان اکثریت جامعه هستند، به‎رغم برخورداری از درصد ساخت بالا با افزایش قیمت 50 تا 70 درصدی روبه‎رو شده‎اند که این موضوع برای خریداران این‎گونه خودروها شوک خواهد بود. این درحالی است که خودروسازان میزان افزایش قیمت خودرو را پاسخگوی هزینه‎های تولید خود نمی‎دانند. درچنین شرایطی خودروسازان داخلی برای کاهش هزینه‌ها بازهم از کیفیت این خودروها کاسته‎اند و خواهند کاست. 

 افزایش قیمت‌ها بر کار دلالان چه تاثیری گذاشته است؟

دلالان، بازار سیاه را برای خودروهای پرتیراژ به‎وجود آوردند و قیمت‌ها را در یک بازه زمانی به دوبرابر قیمت کارخانه رساندند که این مساله در نوع خود بی‌سابقه است. اما با اعلام قیمت‎های رسمی اندکی از حاشیه‌های بازار کاسته شد. هرچند بازار هنوز هم گنگ است اما خریداران نیز باتوجه به این قیمت‌ها و کیفیت‌ پایین خودروها و همچنین نبود ‎اطمینان به خوش‎قولی خودروسازان رغبتی برای خرید خودرو ندارند.
 
 درحال‎حاضر بازار خودروهای وارداتی چه شرایطی دارد؟

بازار خودروهای وارداتی متعلق‌به بالاترین اقشار اقتصادی جامعه است. ممنوعیت واردات، افزایش قیمت ارز و همچنین حضور دلالان باعث شد در این بخش قیمت‌های رویایی و غیرمنطقی پدید آید که با هیچ معیاری قابل‌سنجش نیست. درحالی‎که بسیاری فروشنده هستند و افزایش قیمت کم‎سابقه برای بسیاری وسوسه‎کننده است اما خریداران این قیمت‌ها را غیرمنطقی می‌دانند و عده‌ای نیز امید دارند واردات، باردیگر باز شود یا خودروهای مانده در گمرک کشور ترخیص شوند. درصورتی‌که بعید به نظر می‎رسد واردات خودرو به این زودی آزاد شود و حتی در صورت لغو ممنوعیت واردات نیز با ارز فعلی نرخ‌ها نسبت‌به قیمت‌های موجود نه‎تنها کاهشی نخواهد داشت بلکه انتظار افزایش هم می‌رود. درچنین شرایطی ادامه فعالیت برای واردکننده غیرمنطقی است. 

 ترخیص خودروهای مانده‌در گمرک تا چه‌اندازه بر کار واردکنندگان و بازار تاثیرگذار خواهد بود؟

خودروهای مانده‌در گمرک نیز درصورت عرضه در بازار تاثیر کوتاه‎مدت خواهند داشت. دلالان در کمین این خودروها هستند تا با خرید و دپو آن‌ها قیمت‌های فعلی را در بازار حفظ کنند. ازسوی‌دیگر، این خودروها که برخی از آن‎ها نزدیک به‌یک سال است در گمرک مانده‌اند، به لحاظ شرایط فیزیکی وضعیت ‌مطلوبی ندارند و هزینه‌ها و خسارات بسیاری را روی دست واردکننده گذاشته‌اند که قطعا باید مشتری بخشی از آن را جبران کند.

 در این شرایط برای خودروهای چینی چه آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟

درحال‎حاضر خودروهای چینی با اقبال مناسبی روبه‎رو شدند. گرچه برخی برندهای چینی مانند برخی مونتاژکاران فرانسوی، کره‎ای و ژاپنی بازار ایران را ترک کردند اما آن‎هایی که مانده‌اند، درپی افزایش قیمت دلار و هزینه‌ها، به سگمنت خودروهای وارداتی وارد شدند. گرچه پذیرش قیمت‌های جدید محصولات موجود چینی برای برخی خریداران سخت است اما خوش‎اقبالی چینی‌ها از آن‎جاست که در بازار گزینه دیگری وجود ندارد و باتوجه به طراحی، آپشن‌های محصولات چینی و طیف گسترده و متنوع محصولات، آن‎ها می‌توانند بخشی از مشتریان خودروهای داخلی و وارداتی را به‌سمت خود جذب کنند. حال باید دید در این بازار بی‎رمق کدام شرکت‌ها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های درست فروش، اطمینان مشتریان را جذب کرده و با درک دغدغه‌های آن‎ها محصول مناسب را با شرایط مطلوب‌تری به بازار عرضه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =