نوآوری‌های فراوان بوش

کیا با خود مجموعه‌ای از فناوری‌های یاری‌رسان به رانندگان را به نمایشگاه امسال CES آورده که به گفته خودش استفاده‌پذیری خودروهای آتی‌اش را در دورانی که خودروهای خودران به محصولاتی رایج بدل شده‌اند، بسیار افزایش خواهد داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس درهای خود را به روی علاقه‌مندان گشوده است. گرچه این نمایشگاه به طور صرف به نمایش محصولات خودرویی نمی‌پردازد، اما با توسعه فناوری‌های الکترونیکی در خودروها همه ساله بر تعداد کمپانی‌های خودرویی شرکت کننده در این نمایشگاه افزوده می‌شود. نخستین بار پنجاه و دو سال پیش بود که این نمایشگاه کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون به مکانی برای معرفی جدیدترین محصولات فناورانه در زمینه‌های مختلف بدل شده است.

در این‌جا به تعدادی از محصولات خودرویی نمایشگاه امسال نگاهی می‌اندازیم. 

نمایشگر هیوندای موبیس

در نمایشگاه CES امسال هیوندای موبیس فناوری نمایشگر شیشه‌ جلو خود را به نمایش گذاشته که برای خودروهای خودران طراحی و ساخته شده‌ است. این تولیدکننده کره‌ای پیش‌تر گفته بود که این سیستم طوری طراحی شده که چشم‌های راننده و حرکات انگشتانش را ردیابی ‌کند و در حالت حرکت خودکار ماشین نمایشگر را تنظیم کند.

این نمایشگر که جای شیشه‌ جلو ماشین را می‌گیرد می‌تواند در حالت رانندگی خودران برای تماشای فیلم، انجام بازی، بررسی مسیر یا کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

سطح2 خودران انویدیا

در سال‌های اخیر انویدیا نقشی اساسی در تولید سخت‌افزارهای مربوط به خودروهای خودران آینده ایفا کرده و در راستای همین هدف این شرکت سیستم درایو اتوپایلوت خود را که برای شکل پیشرفته سطح 2 خودران خودروها مناسب است در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس به نمایش گذاشته است.

در حال حاضر سطح 2 رانندگی خودران شامل یک یا دو سیستم یاری‌رسان راننده می‌شود که کار ترمز خودکار، کنترل فرمان یا گاز را انجام می‌دهند، اما این سیستم همواره و در هر لحظه باید مورد کنترل و نظارت راننده باشد. با این سیستم جدید که انویدیا آن را «سطح 2 + خودکار» نامیده، این شرکت قصد معرفی نسخع قابل‌تری از سطح 2 را داشته است. 

نوآوری‌های فراوان بوش

بوش تولیدکننده آلمانی قطعات خودرو، نوآوری‌های بسیاری را برای وسایل نقلیه عمومی برقی و خودران عرضه کرده است؛ چیزهایی مانند فناوری اینفومنت، موتورهای برقی و یک پلتفرم نرم افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت اشتراکی سوار از سرویس حمل و نقل متصل به شبکه استفاده کنند.

همه این خدمات و محصولات در نمایشگاه امسال محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس به نمایش درآمده است. بوش همچنین از فناوری‌های پیچیده‌تر دیگری که قادر به تشخیص این هستند که آیا آدامس به صندلی چسبیده یا قهوه روی آن ریخته است؟‌ به‌علاوه بوش از سایر نوآوری‌هایی مانند ورود بدون کلید به ماشین را رونمایی می‌کند که البته طبق ادعای بوش هک کردن آن بسیار دشوار است.

دستاوردهای کانتیننتال

شرکت آلمانی کانتیننتال چیزی که خود آن را تجربه انتقال حمل و نقل شهری کانیتیننتال (CUbE) نامیده و پلتفرم توسعه برقی و خودران است را به همراه یک روبات ارسال مرسولات  برای کارایی بیشتر به نمایشگاه CES آورده است. 

این شرکت فناوری‌های آینده‌گرایانه زیادی را که به رانندگی خودران مربوط می‌شوند و آسایش بیشتر راننده را هدف قرار داده‌اند در غرفه خود معرفی می‌کند. یکی از این فناوری‌های سیستم پارک ماهرانه است که اطلاعات مربوط به پارک در نقاط دشوار را ثبت می‌کند و بعدها خود ماشین در آن موقعیت آن کار را انجام می‌دهد.

فناوری دیگر «در خودکار هوشمند» است که هرگونه مانعی را بر سر راه باز شدن در قرار دارد تشخیص داده و مانع از برخورد در با آن می‌شود. 

تاتا الکسی

در نمایشگاه امسال محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس کمپانی جهانی طراحی و فناوری گروه تاتا راه‌حل‌های مورد نظر خود را برای دنیای خودران‌ها در معرض دید عموم قرار داده است. این کمپانی هندی پیش‌تر گفته بود همه فناوری‌هایی که ارائه می‌کند، توسعه و آزمون خودروهای متصل و خودران را با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی امکان‌پذیر خواهند ساخت.

تاتا الکسی در حال کار روی کابین‌های دیجیتال و متصل به اینترنت برای کاربردهای مختلف است. از دیگر فناوری‌هایی که این شرکت در حال تلاش برای توسعه آن است می‌توان به سطح 3 خودران اشاره کرد.

سینمای متحرک آئودی

آئودی یکی از پرسرو صداترین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه لاس‌وگاس امسال بوده و محصولات بسیاری را در غرفه خود به نمایش گذاشته است: از برنامه‌های جدید این برند برای سرگرمی‌های داخل کابین گرفته تا سیستم اینفومنت قابل کنترل با صدا یا لمس و همچنین ارائه برنامه‌هایی برای یک سینمای متحرک.

همه‌ این سیستم‌ها در یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی ای‌-ترون به نمایش در آمده است. این‌طور که مشخص است آئودی آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن رانندگان به لطف فناوری خودران وقت بیشتری پشت فرمان دارند.

سیستم «سینمای متحرک» این کمپانی آلمانی قصد دارد این زمان آزاد را برای سرنشینان با برنامه‌های تلویزیونی و غیره از طریق سرویس‌های پخش آنلاین پر کنند.

شگفتی‌های کابین ام-بایت

بایتون، استارت‌آپ چینی خودروهای برقی کابین آخرین نسخه از کابین شاسی‌بلند خود با نام ام-بایت را در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس به نمایش گذاشته است.

مهمترین ویژگی این کانسپت جدید سیستم اینفومنت جدید آن موسوم به نمایشگر تجربه اشتراکی (SED) با نمایشگر بزرگ 48 اینچی آن است که سرتاسر داشبورد کشیده شده است.

هرچند این سیستم اینفومنت همیچن‌جا به پایان نمی‌رسد. کانسپت ام-بایت همچنین از سیستم کنترل صدا و حرکت و یک نمایشگر نصب شده روی فرمان ماشین، یک صفحه‌ لمسی بین صندلی‌های جلو و دو صفحه‌ لمسی برای سرنشینان عقب بهره می‌برد.

تمام این سیستم به اینترنت متصل هستند و امکان دریافت و ارسال پیام برای آن‌ها وجود دارد.

سیستم تشخیص روحیه راننده کیا

کیا با خود مجموعه‌ای از فناوری‌های یاری‌رسان به رانندگان را به نمایشگاه امسال CES آورده که به گفته خودش استفاده‌پذیری خودروهای آتی‌اش را در دورانی که خودروهای خودران به محصولاتی رایج بدل شده‌اند، بسیار افزایش خواهد داد.

یکی از سیستم‌هایی که این خودروساز کره‌ای در روز نخست نمایشگاه رونمایی و معرفی کرد سیستم رانندگی سازگار با حالت عاطفی راننده (R.E.A.D) است که با استفاده از مجموعه‌ای از حس‌گرها و هوش مصنوعی، نور و هوای داخل کابین را با توجه به حالت روحی و عاطفی راننده تغییر می‌دهد.

این سیستم فوق‌العاده که با همکاری متخصصان دانشگاه MIT طراحی شده در یک فضای شبیه به کابین ماشین موسوخ به فضای رانندگی عاطفی به نمایش در آمده است.

نوآوری‌های رینسپید

کمپانی طراحی مشهور سوئیسی با نام رینسپید با دو کانسپت خود با نام‌های اسنپ و میکرواسنپ به لاس‌وگاس آمده تا تلاش خود را برای تولید خودروهای خودران تحویل مرسوله و تاکسی‌های بدون راننده به نمایش بگذارد.

رینسپید هدف از این کانسپت‌ها را سرعت بخشیدن به کار حمل و نقل و تحویل مرسولات در شهرهای شلوغ معرفی کرده است. میکرواسنپ‌های رینسپید به شکل ون‌های بزرگی هستند که افراد مختلف را در مسیرهای مشخص و از پیش تعیین شده به مقاصد خود می‌رسانند.

اگرچه سال گذشته نیز شکل ابتدایی از اسنپ در غرفه رینسپید معرفی شده بود، اما میکرواسنپ که تازه معرفی شده شکل کوچک شده‌ای از آن به شمار می‌رود. ابعاد میکرواسنپ تقریبا به اندازه رنو تویتزی بوده و روی یک شاسی اسکیت‌بوردی سوار است.

محصولات آینده‌گرایانه‌ مرسدس

مرسدس در نمایشگاه CES 2019 سه خودروی خود را به نمایش گذاشته است. یکی از این خودروها سدان فستبک CLA است که فناوری‌های مختلف و سیستم اینفومنت و همچنین پیشرانه نیمه هیبریدی خود را از جدید نسل کلاس A مرسدس وام گرفته است.

این غول آلمانی همچنین کانسپت موسوم به ویژن اوربانتیک خود را نیز به نمایش گذاشته که یک خودروی تمام برقی و خودران است که برنامه‌های آتی مرسدس را برای حمل و نقل می‌توان در آن مشاهده کرد.

مرسدس قصد دارد فناوری‌های این خودرو را هم در خودروهای سواری و هم در خودروهای باری خود توسعه دهد. علاوه بر آن مرسدس در غرفه‌اش شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود با نام EQC را نیز به نمایش گذاشته که نخستین بار در نمایشگاه پاریس 2018 به نمایش درآمد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    0 0
    جایه خالی ایران در این نمایشگاه واقعن خالیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =