نکته مهمی که در کشور وجود ندارد، پروازهای کانکشن است، این در حالی است که پروازهای کانکشن می‌توانند سود ایجاد کنند. اگر نظام «هاب اند اسپوک» پیاده شود و کانکشن‌ها ایجاد شود، سود صنعت هوانوردی افزایش خواهد یافت

به گزارش «اخبار خودرو»، هفته گذشته، محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی با مدیران شرکت‌های هواپیمایی و هلی‌کوپتری کشور دیدار داشت که در این برنامه، مدیریت ناوگان، برنامه‌ریزی برای برقراری مسیرهای پروازی، تامین سرمایه در گردش، حفظ نیروی انسانی و مدیریت هزینه‌ها را ازجمله چالش‌های صنعت هوانوردی در کشور خواند.

اسلامی با مهم توصیف‌کردن صنعت هوانوردی از خاص بودن کشور و استعدادهای فوق‌العاده آن برای داشتن صنعت هوانوردی مقتدر و باآبرو خبر داد که باتوجه‌به تحریم صنعت هوایی کشور از بدو پیروزی انقلاب تا زمان حال، تلاش برای باقی ماندن این صنعت ادامه داشته اما کماکان با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

وی در ادامه به شکایت‌های مردمی اشاره کرده و باتوجه‌به میزان فعالیت این حوزه و نیاز مردمی، خواستار راه‌حل‌هایی برای افزایش رضایتمندی مردم و سود شرکت‌ها شد. در ادامه سرفصل‌های مهم این نشست را از نظر خواهید گذراند.

تقاضا برای AOC، نشانگر سودآور بودن هوانوردی است

وزیر راه‌وشهرسازی کسب سود را لازمه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی دانست و وظیفه حاکمیت را فراهم کردن شرایط و تسهیل آن خواند. وی گفت: « نظام حمل‌ونقل هوایی ما نیاز به ارتقا و تغییر نگرش دارد. وضعیت فعلی قابل‌قبول نیست. بنابراین باید مطالعات دقیق‌تر و تغییراتی انجام شود.

ما باید از دهه ۷۰ نظام حمل‌ونقل هوایی خود را به یک نظام «هاب اند اسپوک» تبدیل می‌کردیم اما این کار را نکردیم. آن موقع شاید دو شرکت داشتیم، اما امروز ۱۴ شرکت داریم.»

وی در ادامه ایجاد خلاقیت را مانع بحران‌ها خواند و گفت: «‌مهم است که سیاست‌های ما شفاف باشد، برنامه پابرجا داشته باشیم و آن‌را تغییر ندهیم. در سازمان هواپیمایی کشوری قطعا باید این دستورالعمل، سیاست‌ها و شیوه‌هایی را که تصویب شده یا تصویب می‌شود، با خرد جمعی تدوین کنیم. انجمن شرکت‌های هواپیمایی عصاره وجود شرکت‌های هواپیمایی کشور است و باید راه‌حل‌های خلاق ارائه دهد. اگر خلاقیت نداشته باشیم، طبیعی است که دچار بحران شویم.» 

ضرورت پرهیز از تنوع هواپیما در ایرلاین‌ها

وزیر راه‌وشهرسازی مشکلات ایرلاین‌ها را در ۵حوزه طبقه‌بندی کرد و گفت: «دو نکته‌ای که وجود دارد، اصل سرمایه و اصل هواپیما است. شرکتی که کلکسیونی از انواع هواپیما دارد، نمی‌تواند سودآور باشد. وقتی تنوع هواپیما وجود دارد و برای هر کدام یک نظام پشتیبانی متفاوت نیاز است، هزینه‌ها بالا می‌رود. هیچ اشکالی ندارد که ایرلاین‌ها هواپیماهای خود را با هم معاوضه کنند و سیستم را سامان دهند. دلیلی ندارد که ما با هم پرهزینه و چالشی رقابت کنیم. بهتر است شرکتی که سه نوع هواپیما دارد، با شرکتی که ۵ نوع هواپیما دارد، هواپیماهای خود را تعویض کند. اگر یک شرکت بتواند با یک نوع هواپیما کار کند، موفق‌تر است؛ به این ترتیب هزینه‌ها کاهش یافته و عملکرد بهبود می‌یابد و بهره‌وری سرمایه حاصل می‌شود.»

وی سپس به محدودیت ورود هواپیماها با سن تقویمی بالا اشاره کرد و افزود: «به‌دلیل هجوم هواپیماهایی به کشور که تنها می‌توانند انبار قطعه باشند، در بحث خرید هواپیما محدودیتی برای سال ساخت اعمال شد. وقت این نیست که برای تغییر آن قیود، مذاکره کنیم. در سال ۲۰۱۹ هستیم و هر هواپیما یک دوره و زمان پروازی دارد. اینکه یک هواپیمای در آستانه بازنشستگی را وارد کشور کنیم، عاقلانه نیست اما اگر گزینه خاصی وجود دارد که به‌رغم سن تقویمی بالا، کم‌کارکرد است و قابلیت پرواز دارد، می‌تواند به شورا معرفی شود و درمورد آن بررسی صورت بگیرد.» 

تامین سرمایه در گردش برای ایرلاین‌ها

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه به ضرورت پوشش تمام مسیرهای هوایی اشاره کرد و گفت: «من نمی‌توانم جواب مردم را ندهم. ما حداقل ۱۰استان داریم که پرواز ندارند یا پروازهایشان بسیار کم است. ساکنان این استان‌ها حق دارند از من سوال کنند. ما باید با تنظیماتی هاب‌ها را شکل داده و پروازهای داخلی و خارجی را به صورت «هاب اند اسپوک» انجام دهیم و بتوانیم ترکیبی از پروازهای داخلی و خارجی را برای پروازهای خود صورت دهیم. این کمک می‌کند که هر ایرلاین بتواند سهم بازار بیشتری در اختیار داشته باشد و در عین حال شهرهایی را که بدون پرواز هستند، به زنجیره پروازها اضافه کند.»

اسلامی مساله سرمایه در گردش ایرلاین‌ها را مشکل سوم شرکت‌های هوایی خواند و افزود: «شما باید بتوانید این سرمایه را در اختیار بگیرید. اکنون زحمات طاقت‌فرسا و استرس‌ها و بحران‌های اداره شرکت‌های هواپیمایی با شماست، سرمایه نیز متعلق به شماست ولی سود برای شرکت‌هایی است که چارتر می‌کنند. باید برای ایرلاین‌ها یک سرمایه در گردش در نظر بگیریم که ناچار نشوند برای پول نقد، پروازهای خود را به شرکت‌های چارتر کننده بفروشند.» 

باید از مهاجرت نیروی انسانی جلوگیری کرد

وزیر راه‌وشهرسازی مساله نیروی انسانی را یکی دیگر از حوزه‌هایی برشمرد که باید در صنعت هوانوردی به آن توجه شود، و گفت: «نیروهای فنی، عملیاتی و خلبانان ما سرآمد هستند. ما باید بتوانیم نیروی انسانی خود را حفظ کرده و کاری کنیم که جذابیت‌ها را با عملکرد خوب ایجاد کنیم. به هر صورت ریزش نیروی انسانی وجود دارد، اما نظام مدیریتی ما باید جذابیت ایجاد کرده و ریزش و رویش‌ها را مدیریت کند. نیروهای فراوانی آموزش دیده‌اند و بیکار هستند. از آن سو بسیاری از نیروهای انسانی فعال در حال ترک کشور هستند. مانند بسیار رشته‌های دیگری که در آن‌ها بی‌حساب و کتاب نیرو آموزش داده شده، در حمل‌ونقل هوایی نیز این اتفاق افتاده است.»

اسلامی، هزینه‌های ایرلاین‌ها را به‌عنوان مشکل پنجم صنعت هوانوردی توصیف کرد و گفت: «مسائل مربوط به ارز، هزینه‌های فرودگاهی، قیمت و اقدامات ستاد تنظیم بازار، از این دست موارد است.»

وی سپس با اشاره به بانک‌هایی که از پرداخت ارز نیمایی خودداری می‌کنند،‌ ادامه داد: «درآمد و هزینه ایرلاین‌ها باید بر پایه ارز نیمایی باشد. امکان ندارد از شما بخواهند بلیت را به نرخ ارز نیمایی بفروشید، اما به شما ارز نیمایی تعلق نگیرد.»

ضرورت برقراری پروازهای کانکشن

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود، کمبود هواپیما در کشور را یک معضل برشمرد و گفت: «امروز ۲۲۰فروند هواپیما در کشور پرواز می‌کنند. به‌راحتی می‌توان گفت که باتوجه‌به تقاضا، ۶۰ تا ۷۰فروند کسری هواپیما در کشور وجود دارد. اینکه به تعداد شرکت‌های هواپیمایی اضافه شود، به نظر من مناسب نیست. شرکت‌ها باید با هم متحد شوند، چند شبکه اتحادی تشکیل دهند، مسافر همدیگر را منتقل کرده و در مسیرها به یاری هم بیایند زیرا این کمک می‌کند که پروازها بازدهی اقتصادی و عملیاتی بیشتری پیدا کنند.»

وی ادامه داد: «نکته مهمی که در کشور وجود ندارد، پروازهای کانکشن است، این در حالی است که پروازهای کانکشن می‌توانند سود ایجاد کنند. اگر نظام «هاب اند اسپوک» پیاده شود و کانکشن‌ها ایجاد شود، سود صنعت هوانوردی افزایش خواهد یافت.»

اسلامی در انتها گفت: «اتصال شهرهای داخلی با پرواز کانکشن به یک کار نرم‌افزاری و مدیریتی نیاز دارد و انجمن می‌تواند این اقدام را انجام دهد. به عنوان مثال اکنون استان سیستان و بلوچستان، ۵فرودگاه دارد، اما برنامه مناسب پروازی در این فرودگاه‌ها دیده نمی‌شود. با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =