ژان دومینیک سنار

ژان دومینیک سنار، مدیرعامل کمپانی میشیلن که یکی از شانس‌های اصلی جانشینی کارلوس گون، مرد شماره اول رنو به حساب می‌آید، از یک آزمون‌ اصلی‌، یعنی حمایت از دولت فرانسه سربلند بیرون آمده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، سنار 65ساله طی مدیریت 7ساله خود سودآوری غول تایرسازی فرانسه را چندبرابر کرده و نظر مثبت دولت این کشور را که بزرگ‌ترین سهامدار رنو است، به خود جلب کرده است. پس‌از گذشت حدود 2ماه از بازداشت کارلوس گون به اتهامات مالی، روز پنجشنبه رنو و نیسان اعلام کردند که مدیریت جدیدی را برای این گروه خودروسازی چندملیتی در نظر خواهند گرفت. 

کارآفرین کارکشته

روز چهارشنبه برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در یک مصاحبه تلویزیونی آقای سنار را «کارآفرینی برجسته» معرفی کرد. یکی از مدیران ارشد در ائتلاف رنو - نیسان که خواسته نامش فاش نشود، از این احتمال صحبت کرده که سنار به‌عنوان جانشین گون معرفی شود.

به باور این مدیر، تجربه آقای سنار در خودروسازی حاکی از آن است که او می‌تواند بقای ائتلاف رنو-نیسان را که پس از بازداشت گون دچار مخاطره شده، تضمین کند.

برنارد جولین، کارشناس اقتصادی و مشاور در صنعت خودرو معتقد است که سنار می‌تواند تجربه و تخصص طولانی مدت خود در معامله کردن با خودروسازان مختلف را به این ائتلاف بیاورد.

اگر سنار انتخاب شود، می‌تواند به‌طور موقت و تا پیش از تشکیل جلسه سهامداران همزمان سمت‌های مدیرعاملی و ریاست هیات‌مدیره را برعهده بگیرد. باتوجه‌به این‌که تیه‌ری بولور، سمت مدیرعاملی رنو را عهده‌دار شده، این احتمال نیز وجود دارد که سنار سمت ریاست هیات مدیره را برعهده بگیرد.

طبق اساسنامه رنو حداکثر سن برای مدیرعامل 65 و برای رئیس هیات‌مدیره 72سال است. در عین حال طبق گفته منابع آگاه، کمیته ویژه‌ای که در حال بررسی گزینه‌های موردنظر برای هدایت رنو است، در روزهای پیش رو کاندیداهای دیگری را نیز بررسی خواهد کرد. هرچند هرگونه تغییر مدیریتی نهایی تا نشست سالانه رنو در ماه ژوئن (تیر) که در آن مدیریت جدید توسط سرمایه‌گذاران تایید می‌شود، به تعویق خواهد افتاد. 

گوشی برای شنیدن

دوران مدیریتی سنار در میشلین در حال اتمام است. او پیشتر از برنامه خود برای تحویل پست مدیرعاملی در ماه مه خبر داده و گفته بود که به دنبال پست دیگری نیست. شکی نیست که اگر او به رنو برود، تغییراتی اساسی را در شیوه مدیریتی با خود به همراه خواهد برد.  سال گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه میشلین را یک «کمپانی نمونه» خواند و عملکرد آن را در گفت‌وگوی مستمر با اتحادیه‌ها ستود.

 پس‌از آن دولت فرانسه آقای سنار را به نوشتن گزارشی در این خصوص گماشت که کمپانی‌های فرانسوی چگونه می‌توانند رفاه عمومی را ارتقا دهند. گزارش مزبور چنین نتیجه‌گیری کرد که کمپانی‌ها نباید تنها منافع سهامداران خود را در نظر داشته باشند بلکه باید به منافع عمومی نیز توجه کنند.

این گزارش همچنین حضور بیشتر نماینده‌های کارگری در هیات مدیره را توصیه می‌کرد. لورن برگر رئیس اتحادیه CFDT به رسانه‌های فرانسوی گفته است که سنار همواره سیاستی واقعی را در رابطه با گفت‌وگوی اجتماعی دنبال کرده و مشتاق شنیدن حرف‌های دیگران است. از زمانی که سنار سکان مدیریت میشلین را برعهده گرفته، موفق شده سودآوری این شرکت را به مدد گسترش خطوط تولید محصولات رده بالای میشلین افزایش دهد.

براساس گزارش مالی سالانه، در آمد او در سال 2017 معادل 4.3میلیون دلار بوده که اختلاف بسیار زیادی با دستمزد 15میلیون دلار آقای گون در مدت پنج‌ساله زمامداری رنو و نیسان دارد.  

سرنوشت نامعلوم ائتلاف

تاکنون کمپانی رنو و دولت فرانسه در حمایت از گون، اصل را بر برائت او گذاشته‌ بودند و با وجود آن‌که او از هیات مدیره نیسان اخراج شده بود، همچنان از او پشتیبانی می‌کردند.

روز چهارشنبه این موضع با درخواست آقای لومر، وزیر دارایی فرانسه برای انتصاب مدیریت جدید و ماندگار در این شرکت خودروسازی و همچین مجبور کردن رنو به برگزاری جلسه هیات مدیره در روزهای آتی، تغییر پیدا کرد. دولت فرانسه علاوه بر 15درصد از سهام رنو، دارای دوکرسی در هیات‌مدیره و اختیارات مازاد در رأی‌گیری است.

روز جمعه نتیجه گزارش تحقیقات درون‌سازمانی جدید که توسط نیسان و میتشوبیشی انجام گرفته منتشر و اعلام شد که کارلوس گون دریافتی‌های غیرقانونی داشته است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی تصمیم‌گیرندگان فرانسوی رنو برای آینده این ائتلاف بزرگ خودرویی و بازگرداندن اعتماد از دست رفته طرف ژاپنی چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =