گزارش تصویری سومین نمایشگاه خودرو تهران

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) مطابق روند هرساله خود به‎منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه خودرو تهران اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو درخصوص موضوعات روز این صنعت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در این پژوهش از ۱۰۲۴نفر از بازدیدکنندگان درخصوص بهترین راهکار برای حل معضلات فعلی خودروسازی، مهم‌ترین معیار در خرید قطعه یدکی، میزان تمایل به انجام سرویس‌های دوره‌ای در شبکه نمایندگی‌های مجاز خدمات پس‌از فروش در دوره وارانتی و نهایتا راه‌حل مدیریت قیمت خودرو سوال شده است. در این تحقیق بیش‌از 90درصد پاسخ‎دهندگان را آقایان تشکیل داده‌اند، بیش‌از ۶۷درصد پاسخ‎دهندگان نیز تحصیلات لیسانس و بالاتر از آن داشته‎اند و میانگین سنی افراد هم حدود ۳۴سال بوده است.

  راهکار مناسب خروج از بن‌بست خودروسازان
در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده است که بهترین راهکار پیشنهادی آن‎ها برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟ ۴۷.۴درصد ایجاد رقابت آزاد بین خودروسازان با آزادسازی قیمت‌ها و حذف تعرفه‌های گمرکی را راهکاری مناسب برای برون‎رفت از وضعیت کنونی صنعت خودرو پیشنهاد داده‌اند. ۲۶.۹درصد از پاسخ‎دهندگان ورود بخش خصوصی به خودروسازی، ۱۵.۲حمایت دولت از خودروسازی و حدود ۱۰درصد نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکار موثری برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو برشمرده‌اند.

  معیار مشتریان در خرید قطعه یدکی
سومین نمایشگاه بین‎المللی خودرو با هدف معرفی توانمندی‌های این صنعت در حوزه داخلی‎سازی خودرو، قطعات و صنایع وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت‌به معیارهای خرید قطعات یدکی می‌تواند برای برنامه‎ریزان صنعت حائزاهمیت باشد. باتوجه‌به اهمیت حوزه تامین قطعات یدکی خودرو در دیدگاه مشتریان، اصلی‎ترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی موردسوال قرار گرفت که ۵۲.۵از افراد به کیفیت قطعات به‎عنوان اصلی‌ترین معیار در خرید قطعات یدکی اشاره کرده‌اند. پس‌از آن ضمانت شرکت خودروساز با ۱۶.۳درصد، برند قطعات با ۱۰،۶درصد، داشتن تجربه استفاده قبلی با ۸.۱درصد موردتوجه قرار گرفت و ۵،۱درصد افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند. در نهایت سفارش مکانیک با ۴.۷درصد  و قیمت قطعه یدکی با ۱.۹درصد به ترتیب در انتهای لیست اصلی‎ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو تهران جای گرفته‌اند.
  خدمات پس‌از فروش در دوره وارانتی
از شاخص‎های حائزاهمیت در بررسی وضعیت شبکه مجاز خدمات پس‌از فروش خودرو، میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات خودرو پس‌از اتمام گارانتی است. باتوجه‌به این موضوع، از بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویس‌های دوره‌ای خودرو را پس‌از اتمام گارانتی در داخل نمایندگی‌های مجاز خدمات پس‌از فروش انجام دهند. طبق نظرسنجی انجام‎شده حدود ۳۱.۱درصد بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات پس‌از فروش خودرو بعد اتمام دوره گارانتی دارند، 26.2درصد پاسخ‌دهندگان نظر متوسط را نسبت‌به این پرسش ابراز داشته‌اند و 13.1درصد و 28.6درصد از آنان نظر کم و خیلی‎کم را در پاسخ اعلام کرده‌اند.
 
  راه‌حل مناسب برای مدیریت قیمت خودرو
قیمت خودروها یکی از معیارهای حائزاهمیت برای مشتریان هنگام خرید است. اهمیت این امر وقتی بیشتر می‌شود که گزینه‌های خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. 
از طرفی دیدگاه جامعه نسبت‌به دلایل گرانی خودروها و راهکارهای ذهنی ایشان به منظور مدیریت قیمت‌ها می‌تواند برای تصمیم‎گیرندگان صنعت خودرو حائزاهمیت باشد. از این‎رو، از علاقه‎مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو تهران درخصوص راه حل‌های مدیریت قیمت خودرو پرسیده شده است. 
نکته حائزاهمیت درخصوص این نظرسنجی آن است که نظر نیمی از پاسخ‎دهندگان در تضاد با دولتی‌ها بوده است. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که ۴۵.۳درصد از پاسخ‎دهندگان آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش قیمت‌ها دانسته‌اند و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین‎المللی و مونتاژ خودرو با ۲۵.۷درصد، اتکای کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با ۱۸.۱درصد موردتوجه قرار گرفته است و ۱۰.۹درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت‌ها تلقی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =