کارلوس گون

گون بر بی‌گناهی خود پافشاری می‌کند، اما طبق گزارش‌های منتشرشده دولت فرانسه و رنو در آستانه خلع او از مقام مدیرعامل و ریاست هیات‌مدیره این خودروساز فرانسوی نیز هستند

به گزارش «اخبار خودرو»، این‌گونه‌ که مشخص است نیسان و رنو در تلاشند تا صحبت از یک ادغام نهایی را کم‌اهمیت جلوه دهند زیرا رئیس نیسان طی روزهای اخیر در پاسخ به خبرنگاران گفت در حال حاضر وقت مناسبی نیست و یکی از مقامات رسمی فرانسه نیز این احتمال را بعید و دور از دسترس خواند. این در حالی است که پیش از بازداشت گون، به نظر می‌رسید شاهد یک ادغام بزرگ میان رنو، نیسان و میتسوبیشی باشیم.

فرستادن پیام‌های آتشین طی روزهای اخیر توسط طرفین ژاپنی و فرانسوی از جایی آغاز شد که روزنامه «نیکه‌ئی» ژاپن اعلام کرد دولت فرانسه به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار رنو، خواهان ادغام نیسان با رنو تحت نظارت یک شرکت صاحب سهم (هلدینگ) است و قرار است اداره آن توسط رئیس بعدی نیسان انجام شود. 

غیرممکن شدن ادغام 

این خودروساز ژاپنی همچنین ایده‌های خاص خود را درخصوص استخدام جانشین برای کارلوس گون دارد که از نوزدهم نوامبر در بازداشت به سر می‌برد. نیسان سه تن از مدیران خارج از سازمان خود را به‌کار گرفته و یک نفر از مدیران خود را به‌عنوان نامزد رئیس هیات‌مدیره این شرکت معرفی کرده است.

به گفته نشریه نیکه‌ئی، هیات نمایندگان فرانسوی که هفته گذشته با مقامات نیسان در توکیو دیدار داشت، قصد و نیت دولت فرانسه را برای آینده این اتحادیه به گوش طرف ژاپنی رسانده‌اند، هرچند هنوز جزئیات تصمیم فرانسه اعلام نشده است.

هیروتو سایکاوا مدیرعامل نیسان در روزهای اخیر به خبرنگاران گفت به‌طور مستقیم چیزی درباره ادغام با رنو به او گفته نشده است و او از چیزی در این‌باره خبر ندارد. اما این نکته را هم افزود که در حال حاضر زمان مناسبی برای بحث درباره مشارکت در سطحی گسترده‌تر و اساسی نیست.

او گفت: «در حال حاضر ما در مرحله‌ای نیستیم که بخواهیم درخصوص چنین موضوعاتی بحث کنیم. برای این‌که هر دو شرکت بتوانند درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند، رنو باید ساختار مدیریتی جدیدی را به‌کار گیرد. در آن ‌صورت آن‌ها به جایگاهی خواهند رسید که بتوانند درباره قدم بعدی بحث کنند و من این قدم را مثبت می‌دانم».

گون از زمان دستگیری خود در بازداشتگاه به سر می‌برد و با سه کیفرخواست اصلی به اتهام تخلفات مالی روبه‌رو است. گون بر بی‌گناهی خود پافشاری می‌کند. اما طبق گزارش‌های منتشرشده دولت فرانسه و رنو در آستانه خلع او از مقام مدیرعامل و ریاست هیات‌مدیره این خودروساز فرانسوی نیز هستند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه نیز در روزهای اخیر سعی کرد از صحبت‌کردن درباره تغییرات احتمالی و بازسازی وضعیت ائتلافی که دو دهه میان نیسان و رنو دوام آورده، طفره برود.

او در مصاحبه با ژورنال «دودیمانش» که روز شنبه منتشر شد، گفت: «فعلا هیچ توازن مجدد یا تغییری را درخصوص مالکیت مشترک سهام میان رنو و نیسان شاهد نخواهیم بود». او همچنین بر این نکته تاکید کرد که فرانسه خواهان نظارت «ثابت و کامل» بر رنو است. 

آزادی به قید ضمانت

خبرها درخصوص آینده ائتلاف رنو و نیسان درست زمانی منتشر شده که کارلوس گون بار دیگر خواستار آزادی به قید وثیقه شده است. این مدیر 64‌ساله در جدیدترین درخواست خود گفته که حاضر است برای آزادی موقت به هر شرط و شروطی که دادگاه لازم می‌داند، ازجمله پوشیدن یک پابند الکترونیکی برای ردیابی او تن دهد. 

پس از این‌که هفته گذشته درخواست او برای آزادی موقت رد شد، این بار او خود پیشنهاد کرده است برای اطمینان محدودیت‌های سفت و سختی را برای او در نظر بگیرند. شرایط جدید مطرح‌شده از سوی گون توسط وکیل خانوادگی گون اعلام شده است. 

او همچنین تاکید کرده که در ژاپن می‌ماند و می‌خواهد در دادگاه حاضر شود. گون در خصوص تمایلش برای حضور در دادگاه گفته است: «من در محاکمه خودم حاضر خواهم شد، نه‌تنها به این خاطر که به لحاظ قانونی موظف به این کار هستم، بلکه به این خاطر که بالاخره موقعیتی به دست خواهم آورد که از خودم دفاع کنم. من هیچ‌یک از اتهاماتی را که درباره‌ام مطرح‌شده است، انجام نداده‌ام و مشتاقانه منتظر دفاع از حیثیت و آبرویم در دادگاه هستم».

در روزهای اخیر کمیته تشکیل‌شده توسط نیسان برای اصلاح ساختار مدیریتی این شرکت، برای نخستین‌بار تشکیل جلسه داد. بی‌شک دادگاه گون یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین خبرهایی خواهد بود که در ماه‌های اخیر شاهد خواهیم بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =