همکاری ISQI و NAST چین

1611مجموعه ابزار و ماشین‌آلات مدرن، انجام آزمون براساس 90مورد از مقررات ECE، 66 دایرکتیو اروپایی و 20استاندارد ایمنی آمریکا ازجمله قابلیت‌های این شرکت است

به گزارش «اخبار خودرو»، مدیرعامل شرکت بارزسی کیفیت و استاندارد ایران روز گذشته در نشستی مشترک با خبرنگاران، ضمن تشریح موارد همکاری ISQI و NAST چین با اشاره به این‎که تفاهم همکاری گذشته با این شرکت امروز به قرارداد همکاری تبدیل شده است، توضیح داد با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، در این قرارداد امکان انواع تست‌های ایمنی و عملکردی خودروهای داخلی ایجاد شده است. 

تست براساس 690استاندارد در 77زمینه

اشکان گلپایگانی با بیان اینکه این قرارداد امکانات گسترده‌ای را در زمینه تست خودروهای داخلی ایجاد می‌کند، گفت: «شرکت NAST حدود 25سال تجربه فعالیت دارد و صلاحیت این شرکت توسط اداره نظارت بر کیفیت و اداره صدور گواهینامه، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، وزارت حفاظت از محیط‌زیست و وزارت حمل‌ونقل کشور چین تایید شده است.»

وی با اشاره به ویژگی و قابلیت‌های مختلف این شرکت، اظهار کرد: «مساحت کل این شرکت بیش از 2.6کیلومتر (670هکتار) است. این شرکت دارای آزمایشگاه‌های متعددی است که هرکدام در زمینه‌های مختلف تست قطعات و انواع خودرو فعالیت دارند. همچنین 385نفر نیروی انسانی متخصص در این شرکت فعال هستند و قابلیت آزمون خودروهای شخصی، خودروهای حمل‌ونقل عمومی، ماشین‌آلات کشاورزی، موتورسیکلت‌ها، موتور، شاسی، تجهیزات بدنه و قطعات خودرو و خودروهای نظامی توسط این شرکت وجود دارد.»

گلپایگانی با بیان این‎که در ارتباط با بحث‌های توسعه و طراحی قابلیت‌های زیادی در این شرکت وجود دارد، تاکید کرد: «به این ترتیب مقایسه خروجی محصولات در چین نسبت‌به سال‌های گذشته نشان می‌دهد تغییرات قابل‌توجهی در طراحی محصولات ایجاد شده است. در عین حال این مرکز صلاحیت آزمون براساس 690استاندارد در 77زمینه مختلف را دارد و انجام کالیبراسیون 13مدل از ابزارآلات و ماشین‌آلات آزمون‌های تخصصی خودرو را داراست.»

وی در ادامه افزود: «وجود 1611مجموعه ابزار و ماشین‌آلات مدرن، انجام آزمون براساس 90مورد از مقررات ECE، 66 دایرکتیو اروپایی و 20استاندارد ایمنی آمریکا و... ازجمله قابلیت‌ها و دستاوردهای این شرکت به شمار می‌رود.»

اشکان گلپایگانی با بیان اینکه این شرکت حدود 14آزمایشگاه دارد، گفت: «مرکز آزمون جاده‌ای، آزمایشگاه آزمون خودرو کامل، آزمایشگاه مونتاژ خودرو، آزمایشگاه آزمون تصادف، آزمایشگاه ایمنی فعال و غیرفعال، آزمایشگاه‌های مرتبط با آلایندگی هوا، آزمایشگاه موتور، آزمایشگاه چراغ‌ها و تجهیزات الکتریکی، آزمایشگاه خودروهای استفاده‌کننده از انرژی‌های نو و... آزمایشگاه‌هایی هستند که در این مرکز وجود دارند.»

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها و مراکز تست این شرکت از به‌روزترین‌ها در دنیا است، درباره جزئیات فعالیت و عملکرد هرکدام از آن‌ها توضیح داد و گفت: «مرکز آزمون جاده‌ای این مرکز یکی از مجهزترین و به‌روزترین مراکز جاده‌ای، شامل washboard، مرکز آزمون دمای خودرو، جاده دارای سنگریزه و مرکز تحقیقات عملکرد و آزمون خودرو، مرکز آزمون بالارفتن از ارتفاع، مرکز آزمون سرعت بالا، جاده آزمون ABS و جاده کوهستانی است.»

اشکان گلپایگانی در ادامه افزود: «این شرکت غیر از خودرو در حوزه آزمون موتورسیکلت و ماشین‌آلات نیز فعال است. باید توجه داشت امکان بهره‌مندی از این امکانات می‌تواند از بروز حوادث و خسارات ناشی از سوانح و تصادف‌ها جلوگیری کند؛ مساله‌ای که ما در کشور بارها هزینه آن را پرداخت کرده‌ایم و به خاطر آن شهروندان را از دست داده‌ایم.»

وی با بیان این‎که برای تجهیزات و امکانات مختلف خودرو تعریف، آزمون و استاندارد وجود دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد و در آزمایشگاه‌ها تست شود، اظهار کرد: «آزمایشگاه آلایندگی این مرکز مشابه آزمایشگاه ISQI در هشتگرد است. البته آزمایشگاه این شرکت دارای تجهیزات بیشتر در سطح استاندارد یورو6 است و امکان تست در دمای منفی7 را نیز دارند.»

گلپایگانی در ادامه با اشاره به آزمایشگاه چراغ‌ها و تجهیزات الکتریکی مرکز تست NAST، بیان کرد: «تست لامپ‌های خودرویی و موتورسیکلت، خودرو الکتریکی و هیبریدی از جمله آزمون‌هایی است که در این بخش صورت می‌گیرد. ضمن اینکه تست انواع قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو و آزمون‌های تحلیل شکست و خطا برای قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو نیز از امکاناتی است که به تازگی به خدمات این مرکز اضافه شده است.»

سرمایه‌گذاری چینی‎ها برای ساخت مرکز تست جاده‌ای ایران

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با توضیح درباره جزئیات سایر خدمات این شرکت در حوزه تست خودروهای استفاده‌کننده از انرژی‌های نو، آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی، آزمایشگاه NVH و آزمایشگاه مترولوژی و کالیبراسیون، به همکاری ISQI و NAST در قرارداد جدید اشاره کرد و افزود: «ما موفق شدیم تفاهم‌نامه همکاری گذشته خود با این شرکت را به قرارداد همکاری تبدیل کنیم که در این قرارداد ابعاد دقیق‌تری از شکل این همکاری مشخص شده است و تعهدات طرف چینی و ایرانی به‌طور شفاف و رسمی موردتوجه قرار گرفته است.»

اشکان گلپایگانی با اشاره به موضوعات مدنظر در این قرارداد، گفت: «مباحثی ازجمله تایید نوع خودرو (هومولوگیشن) برای خودروهای کامل و قطعات، تطابق تولید، صدور گواهی‌های CCE و E-Mark، تبادل فناوری در زمینه‌های فناوری آزمون و پیشرفت، استانداردها و مقررات، فرایند بازرسی COP، تجارب ساخت آزمایشگاه‌ها و زمین‌های آزمون، تحقیقات و پیشرفت تجهیزات و ابزارهای آزمون و... موضوعاتی هستند که در این قرارداد مدنظر قرار دارند.»

گلپایگانی با تاکید بر اینکه در این قرارداد هم بحث انتقال تجارب مطرح است و هم انتقال سرمایه، اظهار کرد: «پیش از این قرار بود چینی‌ها در زمینه تکمیل مرکز آزمون جاده‌ای ما نیز سرمایه‌گذاری کنند اما باتوجه‌به بازگشت مجدد تحریم‌های اقتصادی و ایجاد برخی محدودیت‌ها، این مساله در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است. اما پس از برداشته شدن محدودیت‌ها، آن‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

وی با بیان این‎که چارچوب کار کاملا مشخص شده است، افزود: «در سال گذشته این موضوع به یک پروتکل همکاری تبدیل شده بود که با حضور سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان استاندارد چین، یک توافق چهارجانبه شکل گرفت. اما سازمان ملی استاندارد کشور ما تنها E-Mark را می‌پذیرد. در حالی که چینی‌ها مدعی بودند تست‌ها را خود به‌طور کامل انجام می‌دهند و برای تبدیل آن به E-Mark، باید هزینه مازادی را به شرکت‌های اروپایی بپردازند. بنابراین در توافق ما پیش‌بینی شد به میزان هزینه مازادی را که به اروپایی‌ها پرداخت می‌کنند، در قالب سرمایه‌گذاری مشخص در مرکز آزمون جاده‌ای ما در ایران سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد با نظارت ISQI، تست‌های چینی را بپذیرد. این روند باتوجه‌به تحریم‌ها متاسفانه متوقف شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

آخرین اخبار