ترخیص خودروهای مانده در گمرک

حتی خودروهایی که تخلفی در مراحل واردات آن‎ها وجود دارد، از گمرک خارج می‎شوند و در اختیار مراجع رسیدگی قرار می‎گیرند

به گزارش «اخبار خودرو»، ابلاغ دستورالعمل اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین‌تکلیف خودروهای مانده در گمرک این امیدواری را به خریداران خودروهای خارجی داد که پس‌از گذشت یک‌سال‌ونیم می‌توانند خودروهایشان را تحویل بگیرند. این درحالی است که برخی خودروها موجود در انبارهای گمرک و مناطق آزاد تجاری مشکلات مختلفی را در مسیر واردات در پرونده‌های خود دارند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در این خصوص به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «خودروهای موجود در انبارهای گمرک‌ها با مصوبه هیات‌دولت که مبتنی‌بر توافق سران قواست و همچنین دستورالعمل اجرایی این مصوبه که از سوی وزارت صمت ابلاغ شده، تعیین تکلیف می‌شوند و پس از تخلیه خودروها از گمرک و تحویل آن‎ها به واردکنندگان یا مراجع رسیدگی، قوه قضاییه به موضوع تخلفات ورود خواهد کرد. همچنین خودروهایی که در اختیار اموال تملیکی قرار گرفته‌اند، امکان ثبت‌سفارش مجدد را دارند و از تمام سازمان‌ها و نهادهای درگیر موضوع واردات خودرو خواسته شده است با نمایندگی‌های رسمی و واردکنندگان خودرو مساعدت لازم را در این خصوص انجام دهند تا در فرصت پایان سال جاری تعداد بیشتری از این خودروها مراحل ترخیص از گمرک‌ها را پشت سر بگذارند.»

 سازوکار واردات بدون انتقال ارز چیست و   چگونه می‎توان نظر بانک مرکزی درخصوص اظهار منشأ ارز را تامین کرد؟

راهکار ما برای ترخیص این خودروها طی سال جاری، واردات بدون انتقال ارز بود که خوشبختانه با این روش درنهایت موافقت و از خسارت هرچه بیشتر به اموال مردم و شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو جلوگیری شد.

باتوجه به این‎که ارز خرید این خودروها طی یک‎سال‎ونیم گذشته به کشورهای تولیدکننده خودرو خارجی انتقال داده شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستورالعمل صادره خود این موضوع را مدنظر قرار داده است.

ما حتی می‎توانستیم برای تداوم واردات خودرو راهکار استفاده از سرمایه ایرانیان خارج کشور را مدنظر قرار دهیم و جلو ناآرامی‌های بازار را بگیریم اما متاسفانه دولت به‌دلیل آن‌که در قالب بنگاه به مساله نگاه می‌کند، موانع و مشکلاتی را برای شرکت‌های نمایندگی و واردکننده خودرو طی این مدت ایجاد کرد.

البته این موضوع را به‎عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران بارها مطرح کرده‌ام که متاسفانه مورد توجه مدیران وقت قرار نگرفته است. حال باید در شرایطی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، کنار دولت ایستاد و درنهایت آن‌ها هم باید صلاح کشور را در نظر بگیرند.

با توجه به محدودیت بند 5 مصوبه و درج تاریخ ۱۶مردادماه برای قبوض انبار موردقبول، آیا اغلب این خودروها قابل‌ترخیص خواهند بود؟

بنا بر دستورالعمل ابلاغ‎شده امکان تمدید ثبت‌سفارش‎های بانکی که دارای ثبت‌سفارش قبلی و پرونده ارزی در بانک‎های عامل هستند، در سامانه جامع تجارت فراهم خواهد شد. در زمان اظهار به گمرک برای این ثبت‌سفارش‎ها با فرض ثابت بودن کلیه متغیرهای ثبت‌سفارش، تفاوت مثبت و منفی ۵درصد در ارزش بلامانع بوده و نیاز به اصلاح و ویرایش ثبت‌سفارش ندارد. بر این اساس، ویرایش این ثبت‎سفارش‌ها نیز غیر از ارزش و تعداد امکان‌پذیر است. 

در ثبت‌سفارش‎های بانکی چنان‎چه خودروهای موجود در گمرک بیش‌از خودروهای تامین ارز شده باشند، مازاد آن باید از طریق ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز و اظهار منشأ ارز در بانک‌مرکزی ترخیص شود. این دستورالعمل شامل تمام خودروهایی است که داخل انبارهای گمرک، بنادر و مناطق آزاد تجاری هستند و خودروهایی که تا ۱۶ مردادماه قبض انبار گمرکی دارند، تعیین تکلیف می‌شوند.

البته برخی از این خودروها پرونده قضایی دارند که در سیر مراحل تجاری از مراحل قضایی جدا خواهد شد. اما باتوجه به دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام خودروهای داخل گمرک ترخیص خواهند شد و سپس قوه قضاییه به پرونده‌ آن‌ها رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد. از آن‎جا که مردم برای واردات این خودروها هزینه کرده‎اند، دولت تصمیم گرفته است شرایط ترخیص خودروها را فراهم کند.

آیا شرکت‌های نمایندگی رسمی برای خدمات پس از فروش این خودروها آمادگی دارند؟

متاسفانه بسته‎بودن ثبت‌سفارش و تحریم‌های بانکی باعث شده است در این حوزه مشکلاتی زیادی داشته باشیم، به‎طوری‎که اگر خودرویی سه‎برابر افزایش قیمت داشته، قطعات آن تا شش‎برابر گران‌تر شده است.

بنا بر ابلاغیه اخیر، بررسی شبکه خدمات پس از فروش خودروهای واردشده ازسوی دفتر خودرو و نیرو محرکه در سامانه جامع مجوزها انجام می‎شود و همه قوانین و مقررات قبلی مربوط به گارانتی خودرو بر این خودروها نیز مترتب است. البته شرکت‌هایی که تا سال گذشته در فکر جذب مشتریان جدید بودند، امروز به‌دنبال حفظ اعتبار خود نزد مشتریان هستند. به‌این‌ترتیب در شرایطی که خدمات پس از فروش به‌عنوان یکی از عوامل موفقیت شرکت‌ها شناخته می‌شود، درکشور ما به‌دلیل این‎که شرکت‎های نمایندگی رسمی فعالیت دائمی ندارند و طی یک‌سال‌ونیم اخیر با ممنوعیت واردات دست‎وپنجه نرم می‌کرده‎اند، شرایط مطلوبی در بازار ندارند.

از سوی دیگر، مشکلاتی که در مسیر واردات قطعات یدکی برای خودروهای موجود در بازار وجود دارد، شرایط تامین قطعه برای این خودروها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

 بنا ‌بر ابلاغیه وزارت صمت قرار است مابه‎التفاوت ارزی پرداخت‎شده از سوی واردکنندگان با هماهنگی سازمان حمایت از مشتریان دریافت شود. تا چه اندازه مشتریان در خصوص این مساله توجیه شدند؟

متاسفانه مشتریان در این خصوص توجیه نشده‌اند، با توجه به این‎که از زمان ثبت‎سفارش‌های متقاضیان خرید خودروهای خارجی نزدیک به یک‌سال گذشته و در همان تاریخ پرداخت وجه به شرکت‌های نمایندگی داشته‌اند، برایشان پرداخت مابه‌التفاوت فشار مضاعفی ایجاد می‌کند. اما چاره‌ای دیگری وجود ندارد.

 عرضه خودروهای وارداتی به بازار قبل از ایفای تعهدات شرکت‌های نمایندگی ممنوع است. آیا انجمن واردکنندگان خودرو ایران بر این مساله نظارت خواهد داشت؟

خودروهای مانده در گمرک‌ها و مناطق آزاد تجاری کشور با توجه به ثبت‌سفارش مشتریان ازسوی نمایندگی‌ها سفارش‌گذاری شده‌اند و تمام این خودروها صاحبان مشخصی دارند. بر این اساس، درصورتی‎که خودرویی در بازار آزاد عرضه شود، تنها از سوی مصرف‌کنندگانی خواهد بود که به هردلیل از استفاده خودرو سفارشی خود منصرف شده باشند.

تنها یک شرکت نمایندگی آن هم تعداد محدودی خودرو در اختیار دارد که پیش‎فروش نشده است. درخصوص نظارت و رسیدگی به شکایات مشتریان، سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تعزیرات حکومتی استان تهران متولی این امر هستند.

انجمن واردکنندگان خودرو ایران نیز در جلسه‌ای با رؤسای شعب سازمان تعزیرات حکومتی در ماه گذشته برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرده است.

 تجدید ثبت‎سفارش‌ها و تمدید مجوزهای شماره‎گذاری منقضی‎شده به چه صورت خواهد بود؟  

ثبت‎سفارش‌ دارای اعتبار برای این خودروها وجود ندارد و تمام این خودروها نیاز به ثبت مجدد دارند. دستورالعمل اجرایی هیات وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای انبارشده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرک‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر در حالی اعلام شد که در آن ممنوعیت ثبت‌سفارش و واردات خودروهایی که از سال ساخت آن‌ها یک‌سال گذشته باشد، برداشته شده است. 

طبق ابلاغیه وزارت صمت، تعرفه، عوارض و مالیات خودروهایی که پس از ابلاغ موعد جدید و سازوکار اجرایی، بتوانند تا پایان سال ترخیص شوند، مبتنی بر قانون بودجه و کتاب تعرفه سال 97 خواهد بود و در سال آینده تا پایان مدت چهارماهه این دستورالعمل، عوارض و مالیات آن‎ها با کتاب تعرفه و بودجه سال 98 محاسبه خواهد شد.

 وضعیت خودروهای شرکت‌های واردکننده که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند چگونه است؟

خودروهایی که به‌دلیل گذشت مدت‎زمان نگهداری گمرک‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارند هم مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    2 0
    برابر مصوبه هیات وزیران و ابلاغ وزیر محترم ثبت سفارشهای با ارز متقاضی یا بدون انتقال ارز شامل پرداخت مابه التفاوت نمیشن و خیلی روشن توسط وزیر در بند 12 ذکر شده و شرکتهایی که ارز دولتی دریافت کردن ازین قرار هستن کرمان موتور، رامک خودرو و ماموت خودرو اگر اشتباه نکنم و بقیه واردات با ارز آزاد انجام شده ولی نمیدونم چرا تمام نمایندگیها خیلی منسجم دارن اعلام میکنن باید مابه التفاوت پرداخت بشه
  • یک شهروند IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    من یکسال و نیم پیش با شرکت داتیس خودرو قرارداد خرید یک دستگاه ولوو منعقد کردم . شرکت اکنون ‍پس از مدتها می گوید که خودروی شما اصلا وارد نشده است ؟ چرا کسی به وضعیت مشتریان داتیس خودرو رسیدگی نمی کند؟؟ چرا اجازه نمی دهید این شرکت به تعهداتش در قبال مشتریان انجام وظیفه کند ؟ چرا عملکرد این شرکت در مقابل مشتریان شفاف نیست ؟؟؟؟ چه زمانی خودروی مرا تحویل خواهید داد؟؟
  • پشيمان IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    انواع تنش هاي واردشده به مشتري براي پيش خريد كردن يكدستگاه تيوولي بشرح ذيل ارائه ميگردد . 1- گران خريدن خودرو نسبت به قيمت جهاني در روز اول 2- پرداخت پنجاه درصد قيمت خودرو كه از قيمت جهاني همان روز اول بيشتر بوده است 3- نداشتن خودرو در زماني كه قرار بوده در مدت قانوني خودرو تحويل خريدار گردد 4- مگر يك كارمند دولت چقدر در آمد دارد كه بتواند براي اين خودرو كه يك خودرو با درجه عالي نيست سرمايه گذاري كند 5- روزي كه ما براي خودرو ثبت نام كرديم جزء طبقه متوسط بوديم و امروز بر روي خط فقر هستيم 6- طولاني شدن زمان تحويل خودرو 7- حواله دادن سرنوشت ما به ارگانهاي مختلف براي تحويل يك خودرو ( هرچه برف در دست ارگانهاي بيشتر بچرخد معلوم است كوچكتر ميشود و سرمايه اوليه ما نيز مثل همان برف است ) 8- مجهول شدن قيمت خودرو كه روز اول مشخص بود و امروز پس از گذشت دو سال نامعلوم 9- شرمنده گي در برابر خانواده 10- تنش ها ادامه دارد و اين فيلم پايان ندارد - شما اگر مسلمان نيستيد بقول امام حسين آزاده باشيد و انتظار ميرود درست قضاوت كنيد با تشكر و سپاس پشيمان پشيماني

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =