بازار خودرو

اعلام چند قیمت متفاوت ازسوی خودروسازان طی 10روز، جو روانی جامعه را به هم ریخت و تاثیر منفی خود را بر بازار گذاشت

به گزارش «اخبار خودرو»، با ایجاد موج افزایش قیمت خودرو انتظار می‌رفت حجم تولید تا حدی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. این در حالی است که اطلاعات موجود از خرید و فروش‌های روز گذشته بازار نشان از افزایش یک تا شش‌میلیون‌تومانی قیمت خودرو دارد.

بر این اساس رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در رابطه با قیمت فعلی خودرو در بازار گفت: «وقتی خودروسازان قیمت بالا اعلام می‌کنند و خودرویی تحویل نمی‌دهند، وضع اینگونه می‌شود.» 

عرضه کافی نباشد، قیمت کنترل نمی‌شود

سعید موتمنی با اشاره به این‎که قیمت خودروهای داخلی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات یافته بود و کمتر دچار تلاطم می‌شد، تاکید کرد: «اما زمانی‌که طی 10روز چندین قیمت اعلام شده و با جو روانی جامعه بازی می‌شود، معلوم است که این وضع در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.»

به گفته وی، وقتی خودروسازان قیمت خودروهای خود را که پیش‎فروش کرده بودند، کاهش داده و با قیمت قبل عرضه کردند، دیگر چه دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ کاهش قیمت خودرو نه روی کاغذ بلکه با عرضه آن به بازار انجام می‌شود. درواقع اگر خودرویی به بازار عرضه نشود، قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌یابد.

شکل تاثیرگذاری افزایش قیمت خودرو بر صنعت و بازار این حوزه موضوعی است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره آن توضیح داد: «باتوجه‌به نرخ دلار، قیمت مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید، افزایش قیمت خودرو مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر بود. با این حال فرمولی که برای این افزایش قیمت انتخاب می‌شود، موضوع بسیار مهمی است.»

حمید گرمابی با تاکید بر این‎که شاید فرمول تعیین قیمت خودرو براساس پنج‌درصد کمتر از حاشیه بازار چندان مناسب نباشد، اظهار کرد:‌ «اگرچه می‌توان امیدوار بود قیمت خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری بوده‌اند، بر اساس این فرمول افزایش پیدا نکند. تغییر شرایط صنعت و بازار خودرو باعث شده است سقف قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تا 60میلیون تومان افزایش یابد. درعین‎حال میزان افزایش قیمت این گروه از خودروها، موضوعی است که در شورایی متشکل از نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، چند نفر از شورای رقابت و نمایندگانی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و مشخص شده است. به همین دلیل حتما کارشناسی و ارزیابی‌های لازم درمورد آن انجام شده است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران همچنین با اشاره به این‎که خودروسازان طی هفته‌های اخیر سه بار قیمت‌های جدید اعلام کردند، اظهار کرد: «در آخرین مرحله نیز قیمت‌های فروش فوری را پنج‌درصد زیر قیمت بازار اعلام کردند اما این قیمت در حالی اعلام شد که باید پس از آن خودرو به بازار عرضه می‌شد. وقتی این اتفاق نیفتاد، با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه شدیم.»

وی در پایان توضیح داد: «زمانی که خودروساز قیمت محصولی را در فروش فوری 36میلیون تومان اعلام کرده ولی خودرویی را به بازار عرضه نمی‌کند، مالکان این خودروها، وقتی می‌بینند کارخانه قیمت را بالا برده و خودرویی نیز به بازار عرضه نشده، قیمت را بالاتر می‌برند.»
 
قیمت افزایش یافت اما مطالبات قطعه‌سازان باقی ماند

گرمابی با بیان این‎که افزایش قیمت خودروها در حالی اِعمال‎شده که گزارش این افزایش قیمت هنوز به مجلس نرسیده است، اظهار کرد: «کاهش تولید خودرو به بیش‌از ۵۰درصد رسیده است و به دلیل کمبود قطعات، تحویل خودروها متاسفانه با تاخیر انجام می‎شود.»

وی در ادامه با اعلام این‎که از منابع مختلف به مجلس اعلام شده است که افزایش قیمت خودرو هنوز تاثیر قابل‌توجه و مثبتی بر صنعت خودرو نداشته است، بیان کرد: «ضمن این‎که قطعه‌سازان نیز اعلام کرده‌اند طی این مدت، چیزی از مطالبات معوقه آن‎ها که دلیل پرداخت نشدنش از سوی خودروساز، واقعی‎نبودن قیمت‌ها عنوان می‌شد، وصول نشده است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر این‎که در این شرایط نباید فراموش کرد که تاثیر تغییر قیمت‌ها بی‌شک به این زودی و در بازه زمانی کوتاه مشخص نمی‌شود، گفت: «اگرچه می‌توان مطمئن بود تغییر و افزایش قیمت خودرو و در مواردی واقعی‎شدن قیمت خودروها می‌تواند تاثیر مثبت بر این صنعت داشته باشد، اما باتوجه‌به این‎که خودروسازان مدت طولانی در شرایط زیان‌ده فعالیت داشته‌اند، تاثیرگذاری افزایش قیمت‌ها بر وضعیت این صنعت، نیاز به زمان بیشتری دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =