تاکسی

پرداخت کرایه الکترونیکی تاکسی‌های تهران به‌مرحله اجرا رسیده است و به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بیش‌از 50درصد تاکسی‌های پایتخت به نرم‌افزار پرداخت کرایه مجهز شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این اتفاق باعث رضایت مسافران و راننده‌های تاکسی شده و به‌نوعی جنگ آنها بر سر پول خرد به یک صلح دیرپا تبدیل شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، چند سالی است موضوع پول خرد در پرداخت کرایه نقدی به یکی از معضلات مردم و راننده‌های تاکسی تبدیل شده اما این کشمکش‌ به‌تازگی کمی فروکش کرده و کمتر شده است؛ دلیل این امر را باید در یک اتفاق جست‌وجو کرد.

اوایل امسال شهرداری تهران به‌طور جدی پیگیر حل مشکل کرایه نقدی تاکسی‌ها شد تا از طریق نرم‌افزار، پرداخت کرایه‌ها را الکترونیکی کند. در چند ماه گذشته علاوه‌بر شورای شهر، سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز پیگیر حل این موضوع بوده است.

البته چندماه قبل نیز شورای شهر تهران برای تسریع این امر از شهرداری خواسته بود مصوبه‌ دو سال قبل پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها را هرچه سریع‌تر اجرایی کند. درنهایت دیروز مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: «بیش‌از 23 هزار تاکسی خطی فعال مجهز به پرداخت الکترونیک شده‌اند و شهروندان می‌توانند از طریق موبایل کرایه تاکسی را پرداخت کنند.»

به‌گفته علیرضا قنادان زیرساخت‌ها فراهم شده‌اند و تاکنون سه شرکت اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی کرده و 15 تا 20 شرکت کوچک و بزرگ هم در این زمینه مجوز دریافت کرده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ‌این روش بیشتر در تاکسی‌های خطی کاربرد دارد و در سایر تاکسی‌ها متفاوت است. وی تاکید کرد: «درحال‌حاضر بیشترین پرداخت‌های الکترونیک تاکسی در نقاط مرکزی، غرب و شمال است. البته  جوازی که صادر کرده‌ایم برای کل تهران بوده و براساس نیاز و استقبال شهروندان این اپلیکیشن راه‌اندازی شده است.»

درحال‌حاضر بیش‌از 600 خط تاکسی در شهر تهران فعالیت می‌کنند. البته 33 هزار تاکسی خطی فعال هم وجود دارند که در این مسیرها مسافرکشی می‌کنند.

رضایت مسافر و راننده

چندماه قبل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد کدی در داخل تاکسی قرار ‌می‌گیرد که آن کد و کارت در سازمان تاکسیرانی تهران تعریف خواهد شد.

 در این مدت بیشتر تاکسی‌های خطی مجهز به پرداخت الکترونیکی شده‌اند و رانندگان با خیال راحت در مسیر خطی خود مسافرکشی می‌کنند.

یکی از راننده‌های خطی تاکسی‌غرب تهران به مرکزشهر به «دنیای‌خودرو» گفت: «پرداخت کرایه از طریق اپلیکیشن‌ها برای ما بسیار راحت شده است و دیگر بر سر پول خرد با مسافران بحث نمی‌کنیم و کرایه ها از طریق نرم‌افزار به حساب شخصی ما واریز می‌شود. با این اقدام تاکسیرانی با آرامش بیشتری رانندگی می‌کنم زیرا من راننده تاکسی هستم و از این راه کسب درآمد می‌کنم، نمی‌توانم هرروز درگیر جمع کردن پول خرد باشم و با مسافران جروبحث کنم.»

راننده خطی دیگری هم با ابزار رضایت از پرداخت الکترونیکی کرایه توسط مسافران به «دنیای‌خودرو» گفت: «در سال‌های گذشته ما حق استفاده از دستگاه کارتخوان را نداشتیم و هر روز هم با مسافران بر سر پول خرد سروکله می‌زدیم. اگرچه شهرداری دیر اقدام به استفاده از نرم‌افزار برای پرداخت کرایه‌ها کرد، اما جای شکر دارد که سرانجام شهرداری و سازمان تاکسیرانی، تاکسی‌ها را مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی کردند تا ما هم نفس راحتی در دنیای الکترونیک بکشیم.»

یکی از مسافران تاکسی‌های خطی که هر روز برای رفت‌وآمد از این شیوه حمل‌ونقل استفاده می‌کند، با استقبال از این اقدام شهرداری به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «چند روزی است کرایه تاکسی را با اپلیکیشن پرداخت می‌کنم و دیگر نگران نداشتن کرایه نقدی و پول خرد نیستم. همچنین با پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی‌ از طریق این اپلیکیشن‌، مشخصات راننده و خودرویش در موبایل ذخیره می‌شود تا در صورت جا ماندن وسیله‌ای در تاکسی به‌راحتی به راننده دسترسی پیدا کنم زیرا تجربه این اتفاق را داشته‌ام و متاسفانه نتوانستم تاکسی را که وسیله در آن جا گذاشته بودم، پیدا کنم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =