مرسدس‌بنز V کلاس

مطابق گفته‌های کمپانی مرسدس‌بنز پیشرانه‌های نصب‌شده روی نسخه جدید وی‌کلاس توسعه‌یافته هستند و کماکان شاهد همان پیشرانه‌های دیزلی هستیم

به گزارش «اخبار خودرو»، چند سالی است که با گسترده شدن طیف کلاس‌های خودرویی، خودروهای کار و تجاری نیز نسبت به قبل بیشتر مورد توجه و استقبال قرار گرفتند. در این میان ‌ون‌های جمع‌وجور به‌دلیل طراحی و استایل جمع‌وجورتر و ظاهر زیباتر توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را کسب کنند. در این راستا اغلب خودروسازان مطرح جهان هر یک برای کامل‌تر شدن سبد محصولاتشان و داشتن سهم کوچکی از بازار کار و تجاری ون‌های جذابی را روانه بازار کردند. اما در میان آنها کمپانی مرسدس‌بنز با سابقه درخشانی که در زمینه ساخت خودروهای کار و تجاری دارد، سبک متفاوت‌تری نسبت به دیگر خودروسازانی که ون یا ون طراحی و تولید می‌کنند، ارائه کرده است.

یکی از ون‌های موفق مرسدس‌بنز V کلاس است که تا امروز شاهد سه نسل از آن بودیم و با طراحی و استایل جذاب‌تر نسبت به رقبایش در بازار موفق‌ ظاهر شده است. اخیرا از سوی کمپانی مرسدس‌بنز نسخه 2020 از وی‌کلاس به‌صورت رسمی معرفی و تصاویری از آن منتشر شد. در ادامه به بررسی این ون جذاب مرسدس‌بنز می‌پردازیم.

طراحی خارجی

احتمالا تیزرهای تبلیغاتی مرسدس‌بنز برای وی‌کلاس جدید را دیده‌اید. در ابتدای شروع تیزر اگر ندانید که مرسدس‌بنز در مورد کدام‌یک از محصولات جدیدش تبلیغ می‌کند و تا به‌حال تصاویری از این خودرو‌ جدید ندیده باشید، تصور می‌کنید که این تیزر درباره مرسدس‌بنز اس‌کلاس است. در این تیزرها به سالن کنسرت یا کنسرت هال روی جاده یا فرست‌کلاس کامفورت، نمایشگر بزرگ و متریال‌هایی که در فرست‌کلاس به‌کار گرفته شده، همچنین سقف پانوراما و فضای داخلی بزرگ که کلید‌ واژه‌های وی‌کلاس هستند، اشاره می‌شود.

اگر با دقت به وی‌کلاس جدید بنگرید، متوجه خواهید شد که در آن سبک و زبان طراحی جدید مرسدس به‌کار گرفته شده است. در واقع طراح وی‌کلاس بر لوکس‌بودن بیشتر این ون تاکید دارد و این موضوع را می‌توان در جلوپنجره‌ای با ستاره‌های کوچک کرومی دید. همچنین طراحی سپر را که عینا از سپر اس‌کلاس و ای‌کلاس بوده، روی وی‌کلاس استفاده کرده و با این نوع طراحی، مرسدس صراحتا اعلام می‌کند که لوکس‌ترین ظاهر و استایل را در میان دیگر ون‌های جهان برای وی‌کلاس به‌وجود آورده است.

به‌عبارتی می‌توان از تیزرهای تبلیغاتی، شعارها و این نوع استراتژی مرسدس، با عنوان لوکس برای وی‌کلاس معرفی کرد. مرسدس‌بنز اعلام کرده است که فیس‌لیفت کلی را روی وی‌کلاس اعمال کرده و آن را با نام نسخه 2020 وی‌کلاس می‌شناسند. اما نقدهایی به این فیس‌لیفت کلی از سوی مرسدس، وارد بود که چرا این ون جدید مرسدس‌ تا این حد مشابه خودروهای سدان این کمپانی است؟ و از سوی دیگر رقبای جدی این ون مانند رنو اسپیس یا فورد ترانزیت از طراحی خارجی پرکتیکال یا همان کاربردی برخوردار هستند؟

 اما مرسدس اعلام می‌کند که وی‌کلاس لوکس‌ترین ون این کمپانی است، بنابراین برای نقض‌نشدن چنین شعاری باید مولفه‌های لاکچری را در این ون دید که برای حفظ استایل لوکس فارغ از بحث آپشن‌ها و تجهیزات، ظاهر این خودرو مشابه خودروهای لوکس این کمپانی باشد تا با این ویژگی‌ خاص و متمایز بودن خود را به رخ بکشد و هر بیننده‌‌ای با دیدن این ون، لوکس‌بودن محصولات مرسدس را به یاد بیاورد.

خط‌های برجسته‌ای که در کناره‌های کاپوت طراحی شده با حجم‌ها و خط افقی روی بدنه که از کنار چراغ‌های عقب تا زیر چراغ جلو کشیده شده، همچنین چراغ‌های جلو که گرافیک زیبایی به خود گرفته با جلوپنجره شش‌ضلعی ترند روز، استایل خوش‌فرم و البته شکیلی را برای وی‌کلاس فراهم کرده است.

از آنجایی‌که اغلب خودروهای آیرودینامیک متعلق به برند مرسدس هستند، مهندسان این کمپانی هیچ‌چیز برای این ون کم نگذاشته‌اند و با خطوط تیز روی بدنه و زاویه‌دادن آنها، به‌اضافه ورودی‌هوا در جلو سعی در بهبود آیرودینامیک این ون داشته‌اند تا نیروی درگ را که هنگام حرکت در سرعت‌های بالا همانند سدی برای خودرو عمل می‌کند، تا حد چشمگیری کاهش دهد.

طراحی داخلی

چنین طراحی لوکس و مدرنی در کمتر و به‌عبارت صحیح‌تر در هیچ خودرو‌ ون دیگری دیده نشده است. چون طراحی که کابین وی‌کلاس را طراحی کرده، بیشتر به ویژگی‌هایی مانند خانوادگی‌بودن، لوکس و راحت‌ و باشکوه بودن فضای داخلی تاکید داشته است. در واقع طراحی داخلی از سبکی بهره می‌برد که در Aکلاس نیز شاهد آن بودیم. این طراحی موسوم به ‌Clean Design است و پیچیدگی‌ زیادی ندارد و شاهد طراحی شسته‌و‌رفته‌ای هستیم.

طراحی دریچه‌های دایره‌ای‌شکل، قرارگیری صفحه نمایشگر لمسی در میان دو دریچه روی داشبورد، به‌کارگیری قطعات آلومینیومی روی غربیلک فرمان،  داشبورد و بخش میانی کنسول فضای جذابی برای Vکلاس به وجود آورده است. از سوی دیگر استفاده از چرم باکیفیت «ناپا» با طراحی داخلی ترتفو، چرم لوگانو و استفاده از عناصری چون چوب و فیبرکربن نیز در دسترس و قابل انتخاب است.

برای اینکه رانندگی اسپرت نیز در کنار این ویژگی‌های لوکس حفظ شود، دو پدال‌شیفتر پشت فرمان تعبیه شده است تا راننده بتواند اسپرت‌تر به رانندگی ادامه دهد. صندلی‌های عقب نیز با روکش چرم و قرارگیری کنسول در کنار صندلی‌ها، برای راحتی بیشتر سرنشینان طراحی شده است، همچنین قرارگیری صندلی ایزوفیکس برای کودک روی صندلی عقب از جمله موارد ایمنی وی‌کلاس محسوب می‌شود.

علاوه‌بر اینها در قسمت میانی برای لوکس جلوه دادن و رفاه بیشتر سرنشینان طراحی شده است و همانطور که در اس‌کلاس شاهد صندلی‌هایی با ماساژورهای مجزا و قابلیت‌های مختلف هستیم، برای آسایش و راحتی بیشتر، ماساژور سه‌مرحله‌ای با تنظیم سه‌موقعیتی برای صندلی‌ها در نظر گرفته شده است.

سقف پانورامای بزرگ نیز برای ایجاد نمای زیباتر به داخل طراحی شده به‌طوری که وی‌کلاس در سگمنت خود دارای بزرگ‌ترین سقف پانوراماست. طراحی صندلی‌ها، کاملا راحت، ارگونومیک و VIP است که پیکربندی متفاوتی را می‌تواند ارائه کند.

به‌طور کلی چهار صندلی بزرگ و لوکس با راحتی بالا داخل کابین طراحی شده‌اند و یک میز تاشو نیز برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این موارد می‌توان یکی از دو صندلی را به‌صورت نیم‌دایره‌ای دو طرفه به حرکت در آورد و میز را در فضای میان صندلی‌ها قرار داد.

از سوی دیگر یک مجموعه با درهای محافظ در قسمت میانه طراحی شده است و برای ارائه خدمات بیشتر به سرنشینان امکانات شست‌وشو(سینک و شیر آب) را دارد. تمام‌ صندلی‌های قابلیت 90درجه حرکت عمودی دارند یعنی می‌توان فضایی را برای خواب سرنشینان به وجود آورد که با LEDهای مخفی کار رفته در کابین، فضای لوکس و کاملا زیبایی را به سرنشینان ارائه می‌دهد.   

قوای‌محرکه و سیستم انتقال قدرت

مطابق گفته‌های کمپانی مرسدس‌بنز پیشرانه‌های نصب‌شده روی نسخه جدید وی‌کلاس توسعه‌یافته هستند و کماکان شاهد همان پیشرانه‌های دیزلی هستیم. قلب تپنده وی‌کلاس موسوم به OM 654 در مدل‌های V250d یک موتور چهارسیلندر دارد که می‌تواند 190اسب‌بخار، قدرت و 440نیوتون‌متر، گشتاور تولید کند.

اما در نسخه V300d تغییراتی روی موتور اعمال شده است و با وجود چهارسیلندر بودن و تغییراتی از‌جمله پاشش سوخت، سیستم تایمینگ متغیر و به‌کارگیری سیستم مانیفولد متغیر ورودی و تغییرات ایجاد شده بر میل‌سوپاپ 239اسب‌بخار، قدرت و 500نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

در واقع مرسدس‌بنز تنها به‌دنبال متمایز شدن در ظاهر و استایل نیست، بلکه در بخش فنی نیز بالاترین راندمان و گشتاور را در سگمنت خود دارد. در کنار همه اینها گیربگس اتوماتیک 9سرعته جی‌ترونیک با موتور کوپل شده است تا مصرف سوخت را کاهش دهد و بهینه کند.

از سوی دیگر به‌دلیل به‌کارگیری سیستم‌های هیدرولیکی جدید در گیربکس و کنترلگر الکترونیکی گیربکس، بهینه‌سازی کلاچ‌های گیربکس و تغییرات در مجموعه دنده سیاره‌ای، می‌تواند کمترین اتلاف انرژی را در هنگام انتقال قدرت به چرخ‌ها داشته باشد.

نسخه فورماتیک نیز باتوجه به مدیریت توزیع گشتاور، قدرت و گشتاور را به چهارچرخ انتقال می‌دهد. باتوجه به نصب و قرارگیری سیستم کنترل کشش و هرزگردی هنگام حرکت در سطوح لغزنده و برفی با حداقل‌ترین گشتاور مدیریت‌شده‌، خودرو را از شرایط نامساعد خارج خواهد کرد.

برای کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز نیز از فیلتر SCR، کاتالیز، پاشش آمونیاک، سیستم DPF و سیستم ادبلو استفاده شده و گازهای CO و HC را به حداقل‌ترین میزان رسانده است. 

ویژگی‌های فنی متمایزکننده

مهندسان کمپانی مرسدس‌بنز از شاسی آلومینیومی برای این ون استفاده کرده‌اند تا وزن خالص را کاهش و ایمنی را در هنگام تصادف افزایش دهند. چراکه در هنگام تصادف سازه شاسی آلومینیومی دفرمه شده و تا حد ممکن نیرو را جذب می‌کند و وارد کابین می‌شود.

در این مدل همچنین از ایربگ‌های جدیدی استفاده شده است که عملکرد بهتری نسبت به ایربگ‌های نسل قبل داشته باشد و تا 10‌درصد ایمنی را نیز افزایش ‌دهد. از آنجایی‌که ون‌ها  طول و فاصله محوری بیشتری دارند، باید سیستم تعلیقی داشته باشند تا بهترین سواری را به سرنشینان ارائه دهند و خسته‌کننده و آزار‌دهنده نباشند، بنابراین از سیستم تعلیق فعال و دامپر یا کمک‌های فعال قابل تنظیم بهره گرفته شده است.

همچنین به‌کارگیری سیستم  AGILITY CONTROL که با دامپرها هماهنگ‌شده بهترین حالت را برای رانندگی به‌وجود می‌آورد. در واقع این سیستم به ایجاد عملکرد بهتر کمک بسزایی می‌کند تا خودرو در شرایط مختلف، سواری و پایداری بالایی را به کمک دامپرهای فعال داشته باشد.

از سوی دیگر سیستم کمک رانندگی یکی از سیستم‌های الکترونیکی هوشمند نصب شده است که در شرایط نامساعد جوی و همچنین هنگام حرکت در شهر و ترافیک به راننده کمک می‌کند تا کنترل بیشتر و بهترین هدایت برای وی‌کلاس به وجود آید.

به‌کارگیری دوربین‌های نسل جدید و سنسورهای راداری نیز عملکرد بالای سیستم کمک رانندگی را به بهبود می‌بخشد. برای این خودرو رینگ‌های 18 و 19 اینچی آلیاژی سبک و 17 اینچی مشکی‌رنگ آلیاژی سبک نیز قابل سفارش است. در حال حاضر قیمت و زمان عرضه وی‌کلاس مشخص نیست، اما کمپانی مرسدس بنز در نمایشگاه ژنو، اطلاعات بیشتری را در مورد این ون منتشر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =