نوسازی ناوگان سنگین

بیش از 3هزار نفر در طرح نوسازی ناوگان شرکت سایپادیزل ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون حدود 1200دستگاه از محصولات ولوو تولید و به مشتریان عرضه شده‌اند. در این راستا، سایر مشتریانی که دارای دعوتنامه تکمیل وجه هستند نیز محصول خود را تحویل خواهند گرفت. برای مشتریانی هم که در طرح نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند اما فاقد دعوتنامه هستند، به مرور پیشنهادهایی ارائه خواهد شد

به گزارش «اخبار خودرو»، نوسازی ناوگان تجاری کشور که یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شد، پیرو تمام‌ مشکلاتی که در صنعت کشور به وجود آمد، در ماه‌های اخیر متوقف شد. گرچه قرار بود طی سه سال آینده 220هزار دستگاه از خودروهای فرسوده موجود در کشور نوسازی شود اما دست دولت هم در این طرح، نتوانست مانع تاثیرگذاری نرخ ارز، تحریم‌ها و سایر مشکلات داخلی و بین‌المللی شود. حالا نه‎تنها انگیزه مشارکت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور بیش از پیش کمرنگ شده است بلکه مالکان خودروهایی که پیش‌تر در این طرح مشارکت کرده بودند، در بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند و مشخص نیست که خودروسازان امکان تحویل به موقع یا حتی دیرتر از موعد مقرر این محصولات را به مشتریان خود دارند یا خیر.

در شرایطی که سال گذشته با اعلام طرح موردنظر دولت، انتظار می‌رفت دو خودروساز بزرگ کشور بتوانند بیشترین سهم از این نوسازی را در اختیار بگیرند اما مشکلات صنعت خودرو کشور به اندازه‌ای است که حتی توان تولید این دو خودروساز تجاری هم به حداقل رسیده است. حالا زمان آن رسیده که خودروسازان دولتی و خصوصی دست از تعلل بردارند و به فکر چاره باشند.

در همین راستا سایپادیزل از تشکیل کارگروه بررسی وضعیت مشتریان طرح نوسازی ناوگان در این شرکت خبر داده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به اقداماتی که از سوی شرکت‌های داخلی به‌منظور نوسازی ناوگان تجاری طی چند ماه اخیر انجام شده است.

برگزاری کارگروه بررسی مشتریان تجاری سایپادیزل 

معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپادیزل درخصوص نوسازی ناوگان حمل‎ونقل جاده‌ای کشور، از تشکیل کارگروه بررسی و تعیین تکلیف وضعیت مشتریان این طرح خبر داد و گفت: «در این مورد جلسات متعددی با حضور نمایندگان مشتریان در شرکت سایپادیزل برگزار می‌شود.»

امیرحمزه اصلانی ضمن اعلام این خبر افرود: «به دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیریت عامل شرکت سایپادیزل مبنی بر، بررسی آخرین وضعیت مشتریان ثبت‌نام‌کننده در طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، بلافاصله کارگروهی متشکل از واحدهای سازمانی مرتبط و نیز نمایندگان خریداران ایجاد و مقرر شد در جلسات مشترک نسبت به تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص اقدام شود.» 

وی با اشاره به جلسات برگزارشده با نمایندگان مشتریان تصریح کرد: «در طول جلسات برگزارشده، آخرین وضعیت مشتریان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مقرر شد به محض پایان بررسی پرونده‌های موجود، نتیجه امر به اطلاع عموم خریداران برسد.» 

اصلانی در پایان خاطرنشان کرد: «بیش از 3هزار نفر در طرح نوسازی ناوگان شرکت سایپادیزل ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون حدود 1200‌دستگاه از محصولات ولوو تولید و به مشتریان عرضه شده‌اند که در این راستا، سایر مشتریانی که دارای دعوتنامه تکمیل وجه هستند هم محصول خود را تحویل خواهند گرفت.»

همچنین سایپادیزل برای بقیه مشتریانی که فاقد دعوتنامه هستند پیشنهادهایی خواهد داشت که اعلام کرده متعاقبا به اطلاع آنها می‌رساند.

افزایش سهم 10درصدی زامیاد از نوسازی

از دیگر تولیدکنندگان داخلی خودروهای کاروتجاری که در ماه‌های اخیر تحت فشار تحریم‌ها بوده است، می‌توان به زامیاد اشاره کرد. این شرکت در کنار افزایش سهم داخلی‌سازی خود طی سال‌های اخیر توانسته است سهم خود را از بازار تجاری‌های کشور افزایش دهد و حتی در این شرایط محصولات جدیدی را به بازار کشور عرضه کند

. در همین راستا مدیرعامل شرکت زامیاد در مورد مشارکت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری از سهم 10‌درصدی آن خبر داد و گفت: «سهم بازار زامیاد تا سال 1400 به 40‌درصد خواهد رسید و شامل تحویل بیش از 20هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کشنده طی سه سال خواهد بود.»

وی از مشارکت محصولاتی در این طرح خبر داد که قادر به پاس‌کردن استانداردهای موردنظر سازمان ملی استاندارد باشند و زامیاد توان داخلی‌سازی آنها را داشته باشد. 

ایران‎خودرو دیزل؛ از نوسازی تا بازسازی

طی ماه‌های گذشته با توجه به آن‌که وضعیت تولید در تجاری‌سازان مطلوب نبوده است، برخی خودروسازان به بازسازی محصولات قدیمی‌تر روی آوردند تا بتوانند ناوگان را از فرسودگی برهانند.

از جمله آن‌که مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل چندی پیش از آمادگی این شرکت در بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده ناوگان حمل‌ونقل شهری شهرداری کلانشهرهای سطح کشور خبر داد.

مهدی یونسیان در این باره گفت: «با نوسازی یک دستگاه اتوبوس فرسوده O457 این پروژه آغاز به‌کار کرد که ظرف سه هفته با کمترین هزینه به لحاظ بازسازی قوای محرکه و تریم داخلی بازسازی انجام و آماده تحویل به مشتری شده است.» 

وی تاکید کرد: «شرکت ایران‌خودرو دیزل به‌منظور مقابله با شرایط حاکم بر بازار، تمام توان خود را برای استفاده از پتانسیل‌های داخلی کشور برای تولید قطعات داخلی‎سازی‎نشده برای خودروهای سنگین به‌کار گرفته است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل همچنین در‌خصوص تعهدات معوق احتمالی هم از تلاش این شرکت برای تحویل به‌موقع تعهدات خودروهای تجاری خبر داد. در همین راستا 63‌دستگاه اتوبوس درون‌شهری به‌عنوان آخرین محموله از تعهدات این شرکت در قبال اتوبوسرانی شیراز تحویل شد. گرچه بخش عمده آن پیش از این تحویل شده بود اما ایران‌خودرو‌دیزل در پی انجام تعهدات خود، این خودروها را تحویل داد و گام دیگری در راستای نوسازی برداشت.

واردات خودروهای دست‌دوم؛ سنگی در مسیر نوسازی

در ماه‌های گذشته با توجه به آنچه در صنعت خودرو  تجاری کشور پیش آمد، برخی شرکت‌های تولیدکننده با کاهش تیراژ تولید مواجه شدند و حتی فعالیت برخی از ‌آن‎ها متوقف شد.

در همین راستا نوسازی ناوگان تجاری که به نظر می‌رسید با قدرت پیش خواهد رفت، با مشکل مواجه شد و تقریبا از پا افتاد. بیشترین تاثیر منفی در این بخش از افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها ناشی می‌شد. 

همچنین در کنار تمام مسائل موجود در اقتصاد کشور از‌جمله افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات خودروهای سنگین به‌صورت CBU، خروج شرکای اروپایی از بازار کشور و...، سازمان راهداری نیز با تصمیمی مبنی بر واردات کامیون‌های دست‌دوم، این بازار را با چالش جدیدی روبه‌رو کرد و همین موضوع باعث شد واردات اندک برخی خودروسازان نیز به حداقل برسد.

به‎واسطه این طرح، مجوز واردات خودروهای سنگین دست‌دوم صادر می‌شود و این امر نگرانی زیادی را برای شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده تجاری به وجود می‌آورد. این در حالی است که انتظار می‌رفت با همکاری تمام مسئولان و سازمان‌های ذیربط فکری به حال این صنعت مهم کشور شود تا مشکلات آن نسبت به گذشته کاهش یابد، نه آن‌که با تصمیمات ناگهانی، وضعیت این صنعت را بیش از پیش بحرانی کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =