استاد تقی تقی‎زاده اصل بنیان‎گذار آمیکو

وقتی جزئیات این حادثه را از دوستان و همکاران استاد تقی‎زاده جویا شدیم، دریافتیم که او برای رساندن قطعه‎ای به نمایندگی آمل، همراه یکی از دوستان خود که مدتی است از آمریکا برگشته است، راهی این شهر می‎شود

خبر، تلخ و تکان‎دهنده بود؛ مهندس تقی‎زاده در گذشت. فرشته مرگ این بار عزیزی را با خود برده بود که چشم و چراغی برای صنعت ایران و مردم بود؛ هم مردمان خطه زادگاهش در ارس و هم مردمانی در سراسر ایران‎زمین.

به گزارش «اخبار خودرو»، استاد تقی تقی‎زاده اصل بنیان‎گذار آمیکو بود؛ یک برند ایرانی که حدود 35هزار دستگاه از کامیونت‎ها و کامیون‌های آن در خیابان‎ها، جاده‌ها و معادن کشورمان مشغول به‌کارند. اگر میزان اشتغال‌زایی هر دستگاه کامیون را بنا بر محاسبات کارشناسان جهانی کسب‌وکار، 4‌شغل مستقیم در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که خودروهای آمیکو برای 140هزار نفر از هموطنان ما فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. به‌ازای هر فرد شاغلی نیز به‌طور میانگین یک خانوار 4نفره وجود دارد. این بدان معناست که ارتزاق و تامین معیشتی بیش از نیم‌میلیون نفر در کشور ما با اشتغال‌زایی محصولات آمیکو ارتباط پیدا می‌کند.

تقی‎زاده را شاید بتوان از آخرین بازماندگان نسل کارآفرینان و اَبَرمدیران صنعت خودرو ایران دانست؛ کارآفرینی خستگی‌ناپذیر و مدیری شایسته. این صنعتگر پیشکسوت در ساعت 23‌روز جمعه نوزدهم بهمن‎ماه در پی یک حادثه رانندگی که ساعاتی قبل از آن اتفاق افتاد، در بیمارستانی در شمال کشور درگذشت. مراسم تشییع و تدفین او نیز روز یکشنبه بیست‎ویکم بهمن‎ماه در میان موجی از غم و اندوه خانواده، اقوام، همکاران، دوستان و دوستداران او در محل بهشت زهرای تهران برگزار شد.

به خاطر دارم هرگاه می‎خواستم نقل قولی از او را در نقل کنم، تاکید می‎کرد: «از قول من چیزی نقل نکنید، بنویسید آقای آمیکو این مطلب را گفت.» و حالا با بهت و اشک و افسوسی که در رفتن او پایان ندارد، باید بگویم: «خداحافظ آقای آمیکو!»

یک عمر تلاش در یک نگاه

تقی تقی‎زاده اصل، متولد سال 1331 بود. او که پس از تحصیل در یک رشته اقتصادی در آمریکا و کسب مهارت‌های تخصصی صنعتی در خارج از کشور، به ایران بازگشته بود، مدیریت شرکت ستاره ایران (نماینده مرسدس‌بنز در ایران) را در دهه 60 بر عهده گرفت.

استاد تقی‌زاده در سال 1368 با تاسیس شرکت صنعتی آذرموتور در منطقه مرزی جلفا و ثبت جهانی برند آمیکو (AMICO) که علامت اختصاری (Azar Motor Industrial CO)  است، گروه صنعتی آمیکو را بنیان نهاد و در طی مدت 30‌سال از احداث اولین واحد صنعتی اقدام به توسعه و تاسیس واحدهای صنعتی متعددی در رشته‌های مختلف تولیدی کرد.

ازجمله این رشته‎های صنعتی می‎توان به تولید تراکتور و ادوات کشاورزی، انواع موتور سیکلت و کلاه ایمنی آن، آبگرمکن خورشیدی با هدف استفاده از انرژی سالم و رایگان خورشید، انواع کولر گازی، انواع باتری 2.5 تا 220‌آمپر، انواع پانل‎های سقفی و دیواری ساندویچ پانل، انواع رنگ‎های پودری الکترواستاتیک و دستگاه‎های رنگ‎پاش الکترواستاتیک نام برد.

اما مهم‌ترین یادگار استاد تقی‌زاده خودروهای باری شرکت ارس‌خودرو دیزل است که با برند آمیکو شناخته می‌شود و 35هزار دستگاه از آن‌ها در جاده‌ها و معادن کشور مشغول به‌کار هستند.

همچنین نخستین خودرو داخلی دارای 88 استاندارد روز دنیا (پیکاپ آسنا) نیز با ابتکار و پیگیری وی به بازار خودرو کشور عرضه شد. تاسیس دانشگاه تکنولوژی آمیکو برای پرورش نیروهای کاربردی و علمی با هدف پرهیز از مدرک‌گرایی از دیگر اقدامات مهم استاد تقی‌زاده است.

حادثه‎ای ناگهانی و دلخراش

نمایندگی شهرستان آمل آمیکو که در روز پانزدهم آذرماه امسال میزبان دومین گردهمایی باشگاه مشتریان این شرکت بود، حالا مانند دیگر اعضای خانواده بزرگ آمیکو داغدار سانحه‎ای است که بعد از ظهر روز نوزدهم بهمن‎ماه مقابل این نمایندگی اتفاق افتاد. وقتی جزئیات این حادثه را از دوستان و همکاران استاد تقی‎زاده جویا شدیم، دریافتیم که او برای رساندن قطعه‎ای به نمایندگی آمل، همراه یکی از دوستان خود که مدتی است از آمریکا برگشته است، راهی این شهر می‎شود. 

هرچند ارسال موردی قطعات به نمایندگی‎ها به‎صورت پستی انجام می‎شود، اما استاد تقی‎زاده برای این‎که خواب خودرو کار مردم در نمایندگی به طول نینجامد، خود برای بردن قطعه و جاده‎پیمایی با دوست از سفر آمده‎اش راهی شمال کشور می‎شود. 

اما متاسفانه پس از تحویل قطعه به نمایندگی و در هنگام بازگشت برای سوار شدن به خودرو شخصی، یک خودرو پژو206 در حال حرکت با استاد تقی‎زاده برخورد می‎کند که موجب وارد آمدن صدمه شدید و به کما فرو رفتن وی می‎شود و متأسفانه استاد بزرگ صنعت و کارآفرینی ایران‎زمین ساعاتی بعد در بیمارستانی در فریدون‎کنار از دنیا می‎رود.

کارآفرینی که خود را مدیون مردم می‎دانست

مهندس ناصر اسفنجی که به مدت 10‌سال مدیرعامل شرکت ارس‎خودرو دیزل (آمیکو) بود، درباره وجوه شخصیتی استاد تقی‎زاده می‎گوید: «او مدیری به غایت توانمند، لایق و همیشه باانرژی بود که هرگز در کار مایوس نمی‎شد و همواره به آینده بهتر فکر می‎کرد.» وی می‎افزاید: «به جرات می‎توان گفت مهندس تقی‎زاده تنها مدیر کشور بود که با اتکا به داشته‎ها و توانمندی‎های خود یک مجموعه خودرویی را ایجاد کرده و به این اندازه از بالندگی و عظمت رسانده بود، آن هم بدون استفاده از کوچک‎ترین تسهیلات دولتی و غیردولتی.»

به گفته مهندس اسفنجی، نگاه ملی ‎مردمی استاد تقی‎زاده موجب می‎شد تا همه دستاوردهای مادی‎اش را در راه آبادانی منطقه مرزی جلفا و کشور به کار گیرد و به‎صورت مستمر به توسعه کارخانه و ایجاد فرصت‎های شغلی جدید و زیرساخت‎های تازه در این منطقه بپردازد.

ازجمله این زیرساخت‎ها، تاسیس یک دانشگاه علمی‎کاربردی برای آموزش علمی در کنار مهارت‎آموزی عملی در کارخانه بود که به استخدام در مجموعه عظیم آمیکو می‎انجامید.

وی ادامه می‎دهد: «ایجاد تعاونی کارکنان و تلاش برای ساخت 480‌واحد مسکونی که 240‌واحد آن هم‎اکنون آماده تحویل به پرسنل است، از دیگر اقدامات بزرگ مرحوم تقی‎زاده است. او کارآفرینی بود که خودش را مدیون جامعه‎اش می‎دانست و همواره برای ادای این دِین در تلاش بود.»

مهندس اسفنجی در پایان می‎گوید: «تقی‎زاده مدیری متخصص بود که بر صفر تا صد کار اشراف داشت و درگذشت او ضایعه بزرگ برای جامعه صنعت و کارآفرینان کشور است.»

از روزمرگی و کار یکنواخت به‎سرعت خسته می‎شد

مهندس علیرضا غمگسار نیز که چند سالی مدیرعاملی یکی از شرکت‎های زیرمجموعه آمیکو را بر عهده داشته و مشاور عالی استاد تقی‎زاده بوده است، درباره او می‎گوید: «نام مرحوم تقی‎زاده با خستگی‎ناپذیری و سخت‎کوشی عجین است؛ در پیگیری کارها قرار و آرام نداشت. از روزمرگی و کار یکنواخت به‎سرعت خسته می‎شد و همیشه در پی نوآوری بود.»

وی می‎افزاید: «مرحوم تقی‎زاده در کار خود عمیق بود و صرفا به نظرات همکاران خود در مجموعه اکتفا نمی‎کرد. با این رویکرد، همواره وارد جزئیات کار می‎شد و به قول خودش از سپر تا سپر خودرو را بررسی می‎کرد و در انتخاب قطعات و مجموعه‎های آن مشارکت علمی و عملی داشت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل دانشی ملکی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 0
    سلام خدا رحمتش کند مرد بزرگی بود نامش همیشه زنده خواهد ماندما تازه متوجه شدیم در صورت مراسم در ماه رمضان ما را با خبر کنید۰۹۱۴۱۲۱۹۰۲۰
  • علی US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 1
    من یه بار رفتم دفترشون تو اتوبان کرج. قبلش بهم وقت داده بودن. دو ساعت و نیم منو دم در نگه داشتن. وقتی رفتم داخل هیچکس نبود غیر از خود ایشون. اونجا بود که فهمیدم این دو ساعت برای این معطل شدم که بفهمم ایشون خیلی آدم مهمی هستن. خدا رحمتشون کنه
  • مجید علیزاده IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    2 0
    روحش شاد و یادش تا ابد گرامی
  • منوچهرخواجه دهی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    یادش گرامی وبنده بعنوان کارشناس تامین اجتماعی در بازدیداز شعبه جلفا وکارخانه آمیکو ایشان را ازنزدیک دیده بودم وهر بیمه شده ای برایش آرزوی سلامتی میکرد.روحش شاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =