بورس

باتوجه به تعطیلات هفته جاری، دادوستدهای گروه خودرویی در روز یکشنبه از رمق چندانی برخوردار نبود، به‌طوری‌که ‌نمادهای‌سایپا،ایران‌خودرو، مهرکام‌پارس، پارس‌خودرو، زامیاد، گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو، گروه بهمن، فنرسازی زر، موتورسازان تراکتورسازی ایران و تولید محور خودرو مثبت شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، اما درمقابل سایپاآذین، سرمایه‌گذاری رنا، صنایع ریخته‌گری ایران، ایرکاپارت‌صنعت و نیرومحرکه منفی خوردند. 
همچنین روز یکشنبه طی 14 هزارو 811 نوبت معاملاتی، 152 میلیون و 196 هزار سهم به ارزش 29میلیاردو 659 میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ بر 16 هزار و 714 میلیارد تومان شد.

   نامه‌ای با چشم‌انداز مثبت
این در حالی است که نامه مدیر کل اعتبارات بانک‌مرکزی به مدیران عامل 12 بانک برای ارائه تسهیلات به قطعه‌سازان از طریق خودروسازان می‌تواند دادوستدهای گروه خودرویی را امروز و فردا مثبت کند. همچنین به‌نظر می‌رسد تاثیرگذاری کمک‌های دولت به صنعت خودرو در بورس، کوتاه‌مدت باشد و نباید در بلندمدت انتظار داشت معاملات گروه خودرویی به‌صورت مستمر از رشد برخودار شود.
بر اساس این گزارش، باتوجه به حضور سه شرکت خودروساز سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل و کرمان‌خودرو در بازار پایه فرابورس، اهمیت این بازار برای خودروسازان زیاد است. در همین رابطه خبرهایی مبنی‌بر اعمال تغییرات در تابلوی «ب» و «ج» بازار پایه فرابورس قوت گرفته، این در حالی است که از اوایل پاییز سال جاری، فرابورس در پی ایجاد تغییراتی برای کاستن از موج‌های سفته‌بازانه در این بازارها بوده و از همان زمان نیز کاستن از قدرت نقدشوندگی سهام این گروه به‌عنوان یکی از راهکارها برای مانع شدن از ورود پول داغ به این گروه‌ها مطرح شده بود.
   ساز و کار جدید برای بازار پایه
برهمین اساس  شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شایعه اعمال محدودیت برای نمادهای حاضر در بازار پایه «ب» و «ج» اظهار کرد: «ما در حال بررسی یک سازوکار جدید برای این بازار هستیم و مذاکره و بررسی در این زمینه تا حدودی پیش رفته است و امیدواریم به‌زودی به نتایج قابل‌قبولی برسیم.»
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این که آیا این شایعه که قرار است هفته‌ای یک بار در بازار پایه معامله انجام شود، درست است، گفت: «خیر! اصلا مشخص نیست ؛ این موضوع شامل جزئیاتی است که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود. درنهایت هر تغییری در این بازار انجام شود به نفع سهامداران خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =