بورس

فعالان بازار سرمایه دیروز در حالی شاهد کاهش قیمت‌ها در سهم‌های شاخص‌ساز بودند که سهام شرکت‌های کوچک‌تر با افزایش قیمت روبه‎رو شدند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در دادوستدهای بورس تهران، شرکت‎های خودروساز و قطعه‎ساز با زیان روبه‎رو بودند، به‎طوری‎که نمادهای ایران‎خودرو، سایپا، مهرکام‌پارس، سایپا‌آذین، پارس‌خودرو، زامیاد، سرمایه‎گذاری رنا، گروه بهمن، مهندسی نصیرماشین و فنرسازی زر منفی خوردند و در‌مقابل نمادهای قطعات اتومبیل ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، کمک‎فنر ایندامین و تولیدمحورخودرو مثبت شدند.

همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 14هزار و 397 نوبت معاملاتی، 149میلیون و 118هزار سهم به ارزش 20.8‌میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 16هزارو360‌میلیارد تومان شد. 

صدور مجوز افزایش سرمایه برای مهرکام پارس

هرچند شرکت مهرکام‌پارس - زیرمجموعه بورسی ایران‎خودرو - مجوز افزایش سرمایه ۱۲۵درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها را گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق‎العاده شد، اما به‎رغم گرفتن این مجوز، ارزش سهام این شرکت طی معاملات دیروز با کاهش 3.6‌درصدی به قیمت 1964 ریالی رسید. 

مهرکام پارس می‎خواهد با هدف اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت ماده 141و با برگزاری مجمع فوق‎العاده، سرمایه فعلی را از 82.8 به 186.1میلیاردتومان برساند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در عمل نقدینگی جدیدی به شرکت وارد نمی‌کند و تنها ارزش دفتری دارایی‎های شرکت‎های بورسی را به‎روز می‎کند و این امر در عملکرد شرکت هیچگونه تاثیری نخواهد داشت. 

از‌سوی‌دیگر، شرکت گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو با 52.5درصد سهم، سهامدار عمده مهرکام‌پارس به حساب می آید.

تاثیرکاهنده سایپا و ایران‎خودرو بر شاخص‎های بازار

فعالان بازار سرمایه دیروز در حالی شاهد کاهش قیمت‌ها در سهم‌های شاخص‌ساز بودند که سهام شرکت‌های کوچک‌تر با افزایش قیمت روبه‎رو شدند. از سوی دیگر، هرچه به هفته‌های‌پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم بازار سرمایه به‎صورت سنتی با کمبود نقدینگی بیشتری مواجه می‌شود، چراکه بسیاری از سهامداران برای دست یافتن به وجوه نقد اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند. حتی سهام‌داران عمده‌ای که در روزهای عادی در کفه تقاضا می‌نشستند، در این روزها یا تقاضایی برای خرید ندارند یا حجم تقاضایشان به‎مراتب پایین آمده است.

روز گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۴۹۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۷هزار و ۹۷۳ واحدی رسید. این در‌حالی‌است که دو شرکت سایپا و ایران‎خودرو تاثیرکاهنده‌ای بر شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. همچنین ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۳۵۱میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۱.۲میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۱۳۲هزار و ۹۶۳ نوبت دادوستد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =