تایر

یوکوبانک هندوستان که از شش‌ماه پیش تا امروز در پرداخت حواله‌های ارزی رسیده از ایران به کارخانه‌های هندی کارشکنی می‌کند، ‌ابتدا به بهانه منفی بودن تراز مالی ایران در این بانک کار را متوقف کرده بود و پس از آن نیز سه‌ماه تجار و بازرگانان ایرانی را به بهانه نرسیدن دستور بانک‌مرکزی هند برای همکاری با ایران معطل کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، کارشکنی‌های بین‌المللی این‌بار به ایستگاه هندوستان رسید تا «یوکوبانک» نیز مانند همتای چینی خود ‌در پرداخت ارز حاصل از فروش نفت ایران برای خرید کالاهای هندی سنگ‌اندازی کند.کارشکنی هندی‌ها و بلوکه کردن ارز حاصل از فروش نفت ایران و حواله‌های صادرشده ازسوی تجار ایرانی به این بانک درحالی وارد ششمین ماه خود می‌شود که ردپای برخی شرکت‌های ایرانی مقیم امارات در این روند به چشم می‌خورد، روندی که به بلوکه‌شدن سرمایه 10 میلیون دلاری تجار کشور یعنی نمایندگان رسمی تایرسازان خارجی انجامیده است. 

  بهانه‌های هند برای عدم انتقال ارز از ایران
یوکوبانک هندوستان که از شش‌ماه پیش تا امروز در پرداخت حواله‌های ارزی رسیده از ایران به کارخانه‌های هندی کارشکنی می‌کند، ‌ابتدا به بهانه منفی بودن تراز مالی ایران در این بانک کار را متوقف کرده بود و پس از آن نیز سه‌ماه تجار و بازرگانان ایرانی را به بهانه نرسیدن دستور بانک‌مرکزی هند برای همکاری با ایران معطل کردند. حال اما این بانک هندی بهانه جدیدی را برای نگهداری پول‌های ایران مطرح کرده است. در شرایطی که کونلون‌بانک چین ارتباط مالی خود را با تجار ایرانی قطع کرده بود و بخش عمده‌ای از نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص‌داده‌شده به واردات تایرهای باری- اتوبوسی به کشور امکان انتقال به کارخانه‌های تایرسازی چینی را نداشت، ‌بسیاری از مسئولان و فعالان بازار چشم امید خود را به صنعت محدود تایرسازی هندوستان دوخته بودند. این کشور که از قضا در فهرست معافیت‌های تحریمی آمریکا برای خرید نفت ایران قرار گرفته بود، می‌توانست به محل مناسبی برای تولید تایرهای خودروهای سنگین به کشور تبدیل شود. اما این روزها خبرهای جالبی از کشور هفتاد و دو ملت به‌گوش نمی‌رسد. خبرهایی که حکایت از همکاری کاسبکاران تحریم با خارجی‌ها دارد و آنها را ترغیب به عدم همکاری رسمی با ایران می‌کند.

  شرایط دشوار برای خرید تایر از هندوستان
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌یوکوبانک هند در آخرین بهانه خود برای عدم پرداخت حواله‌های ارزی رسیده از کارخانه‌های تایرسازی ایران، از  تولید کننده‌های کشورش و تجار ایرانی خواسته است تا به این بانک ضمانت دهند تایرهای فروخته‌شده به ایران به هیچ‌عنوان در صنایع خودروسازی،‌ نظامی و هسته‌ای کشور استفاده نمی‌شوند! اگرچه نماینده‌های رسمی تایرسازان هندی در ایران سعی در قانع کردن کارخانه‌های مادر داشتند ‌اما  یک‌باره با پیدا شدن بعضی شرکت‌های ایرانی که در امارات نیز فعالیت دارند،‌کار برای ادامه فعالیت بی‌واسطه کارخانه‌های هندی با ایران دشوار شد.

  واردکنندگان فاکتورساز، شمشیر را از رو بستند! 
اگرچه روزنامه «دنیای خودرو» بارها در گزارش‌های خود نسبت‌به فعالیت برخی واردکنندگان تایر که با بیش‌اظهاری قیمت‌ها سعی در خارج کردن منابع ارزی کشور داشته‌اند، هشدار داده است اما بی‌توجهی مسئولان باعث شده این‌بار این افراد شمشیر خود را برای اقتصاد کشور و مردم از رو ببندند. این شرکت‌ها که از قضا دفاتری نیز در امارات دارند و در چند ماه گذشته ارز حاصل از بیش‌اظهاری قیمت تایر را در امارات به 100میلیارد درهم امارات تبدیل کرده‌اند، ‌با سوءاستفاده از شرایط ایجادشده، ‌رایزنی خود را با شرکت‌های تایرساز هندی آغاز کرده‌اند. این افراد در رایزنی‌های خود با تایرسازان هندی بر این نکته تاکید کردند نیازی به پذیرفتن ریسک همکاری مستقیم با ایران را ندارند و لازم نیست ارز را ازطریق یوکوبانک و ایران دریافت کنند. به‌همین دلیل نیازی هم به دادن ضمانت به یوکو بانک نخواهند داشت. این افراد با در اختیار داشتن ارز با منشأ خارجی که در چندماه گذشته از طریق بیش‌اظهاری قیمت تایرهای وارداتی به کشور را کسب کرده‌اند، قصد دارند تایر را از تولیدکننده هندی خریداری کنند و این‌بار نیز به واسطه شرکت‌های اماراتی،‌ باز هم با بیش‌اظهاری قیمت‌ها به کشور وارد کنند.
اتفاقی که کلاه دوباره‌ای بر سر دولت و مردم خواهد گذاشت و تایرهایی را که امکان وارداتشان به کشور به ازای هر حلقه 180دلار است، با قیمت 250دلاری به کشور وارد کنند و در این مرحله نیز به ازای هر حلقه تایر 70دلار بیشتر ارز دولتی دریافت کنند! افرادی که با تحریک تولیدکننده‌های خارجی سعی در ماهیگیری از آب گل‌آلود دارند و با عملکردشان نه‌تنها منابع ارزی کشور را بر باد می‌دهند بلکه به کارشکنی بانک‌های خارجی نیز کمک می‌کنند. کارشکنی یوکوبانک هندوستان با همکاری برخی کاسبکاران تحریم، با یک حساب سرانگشتی،‌ میلیون‌ها دلار به کشور  ‌آن‌هم تنها در بحث واردات تایرهای سنگین آسیب وارد می‌کند، آسیبی که جا دارد قبل از وارد آمدنش به اقتصاد کشور از آن  جلوگیری شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =