بازار خودرو

 موضوع افزایش قیمت خودرو این روزها به دغدغه‌ای برای خریداران و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. زیرا طی روزهای اخیر خودروهای داخلی افزایشی 5 تا 15 میلیون تومانی را در قیمت‌ها تجربه کرده‌اند و این موضوع سبب شده است بازار خودرو وضعیت نابسامانی پیدا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، از آن‌جاکه در چنین شرایطی میزان تقاضا با کاهش شدید مواجه می‌شود، طی روزهای اخیر میزان معاملات صورت‌گرفته نیز کاهش پیدا کرده که همین موضوع موجب نارضایتی فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو نیز شده است. از طرفی به‌دلیل نامشخص بودن علت افزایش شدید قیمت‌ها و نبود مدیریت و نظارت دقیق بر بازار خودرو، این وضعیت درحال تشدید است که تبعات بسیار زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. تداوم این وضعیت به‌دلیل تشدید رکود در بازار کمک می‌کند و به‌نفع هیچ‌ کدام از ذینفعان اعم از خودروسازان، خریداران و فروشندگان خودرو نخواهد بود.

این جهش ناگهانی قیمت‌ها سبب شده است بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار دچار بهت و حیرت شوند. زیرا قیمت‌های ثبت شده طی روزهای اخیر به‌نوعی رکوردشکنی در بازار به‌شمار می‌رود، تا جایی که قیمت کنونی برخی خودروهای داخلی، با قیمت 6 ماه گذشته بعضی  خودروهای وارداتی برابری می‌کند.

پیش از این می‌توان افزایش نرخ ارز را اصلی‌ترین دلیل برای افزایش قیمت خودروهای داخلی برشمرد اما اکنون به‌دلیل این‌که بازار ارز نوسان چندانی را تجربه نکرده، نمی‌توان دلیلی قطعی برای این افزایش ناگهانی قیمت‌ها درنظر گرفت.

به‌نظر بسیاری از فعالان بازار، نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار توسط افرادی خاص تعیین می‌شود که می‌توانند در چند ساعت قیمت اکثر خودروهای داخلی را چندمیلیون تومان افزایش دهند. از همین رو اکنون بازار خودرو  بیش از هر زمان دیگری به وجود دستگاه‌های نظارتی و مدیریتی   نیاز دارد. زیرا این موضوع باعث شده است برخی افرادی خاص از شرایط فعلی سوءاستفاده کرده و جریان بازار را به نفع خود منحرف کنند.

با نگاهی به جدول قیمت خودروهای داخلی متوجه می‌شویم برخی محصولات تاکنون به این قیمت‌ها دست نیافته بودند و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد این قیمت‌ها در بازار خودرو مشاهده شوند.

به‌عنوان‌مثال روز گذشته قیمت خانواده پراید مجددا با افزایش همراه شد و پراید 111 با بیشترین میزان افزایش، به مرز 46میلیون‌تومان رسید. همچنین سایپا 132 و 131 نیز به ترتیب با قیمتی حدود 44 و 43 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند. ساینا اتوماتیک نیز درحال‌حاضر با قیمتی بیش‌از 66 میلیون تومان و ساینا دنده دستی با رینگ آلومینومی 55 میلیون تومان و با رینگ فولادی 53 میلیون و 99 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بر این اساس سایپا کوییک اتوماتیک نیز به قیمتی حدود 76 میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت 87 میلیون تومان ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت 75 میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۶ میلیون تومانی قیمت 85 میلیون تومان، رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان، سمند EF7 با افزایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت 76 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رانا LX با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت 75 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    0 0
    فرمول قیمت به حاشیه بازار زمان تحویل غیر شرعی و غیر قانونی و غیر منصفانه است برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت خودرو از مسئولین محترم تقاضا میشود در رسانه ها شجاعانه این فرمول را باطل اعلام نمایند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =