حجم زیاد خودروهای فرسوده اثرات زیست‌محیطی مخربی در پی دارد که اقدام سریعتر دولت و خودروسازان را می‌طلبد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،به‌رغم قوانین خوبی که برای اسقاط خودروهای فرسوده پایه‌ریزی شده است، تاکنون مدیران خودروساز هیچ طرح یا زمانبندی خاصی برای امر اسقاط اختصاص نداده‌اند. بنابراین با ممنوعیت فعالیت واردکنندگان خودرو که متعهد به اسقاط بودند، شاهد تعطیلی مراکز اسقاط هستیم، به‌طوری‌که از 216 مرکز دارای مجوز در کشور تنها 10مرکز با 5درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که با ادامه وضعیت کنونی قطعا تا پایان سال همین چند مرکز نیز تعطیل خواهند شد.  محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به بیان نظرات خود پرداخته است.

 وضعیت شرکت‌های فعال در صنعت اسقاط خودرو را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برای پیشبرد صنعت اسقاط خودرو چه پیشنهادی دارید؟ 
اسقاط خودرو به دلیل تصمیمات غلط و خلق‌الساعه دولت نابود شده است، زیرا این مراکز برخلاف سایر مشاغل کشور، وابسته به دولت هستند و تصمیمات دولت مستقیما بر معیشت فعالان این حوزه و همچنین روند کار مراکز اسقاط اثرگذار است بنابراین باید گفت دخالت دولت و تصمیمات نادرست، مراکز اسقاط را فلج کرده است. دپوی 70هزار برگه اسقاط در مراکز بی‌معنا است. سرمایه هنگفت بالغ‌بر 160میلیاردتومانی صاحبان مراکز اسقاط در حالی راکد مانده که آن‌ها قادر به تغییر محل مصرف سرمایه‌گذاری خود نیستند.

 نحوه برخورد با خودروهای فرسوده چگونه‌ در قانون تعریف شده است؟ متولی اسقاط وسایل نقیله موتوری به‌طور کلی چه سازمان و یا مجموعه‌ای در نظر گرفته شده است؟
قانون اسقاط در سال 85 به عنوان تبصره 13 به تصویب رسیده و ابلاغ نیز شده است. طبق قانون متولیان تولید وسایل نقلیه موتوری و خودرویی مسئولیت اسقاط فرسوده‌ها را برعهده دارند اما مدام تمام بار را بر دوش مراکز قرار داده‌اند که این رفتار، مراکز را به تعطیلی کشانده است. مقوله‌ای که در اسقاط وسایل نقلیه درنظر گرفته می‌شود سن فرسودگی خودروها است که از طرف دولت اعلام شده و برای خودروهای عمومی و شخصی و کامیون‌ها متفاوت است. علاوه‌بر این باتوجه‌به آن‌که برخی از خودروها پیش‌از سن فرسودگی قادر به اخذ معاینه فنی نیستند، محدودیتی برای اسقاط این خودروها نیز در نظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =