هاچ‌بک کراس

این روزها سلیقه مشتریان به سمت خودروهای هاچ‌بک کراس سوق یافته است. ازهمین‌رو خودروسازان با اضافه کردن ادوات پلاستیکی به بدنه محصولات خود، سعی درجلب رضایت مشتریان دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درواقع باید گفت با آمدن رنو ساندرو استپ‌وی در سال 94 به بازار ایران، تب این مدل خودروها داغ‌تر شد و خریداران تمایل خود را برای این گروه از خودروها نشان دادند. نکته قابل‌توجه در این خصوص افزایش قیمت این خودروها در بازار آزاد بوده که به‌واسطه تقاضای بالا ازسوی مشتریان شکل گرفته است.

استپ‌وی حدودا یک‌سال توانست نبض بازار را در دست بگیرد و به یکه‌تازی در بازار بپردازد. زیرا پیش از این تنوع چندانی در این رده از بازار مشاهده نمی‌شد، درواقع رنو ساندرو استپ‌وی با پشت سر گذاشتن لیفان ایکس 50 توانست نظر مشتریان را به خود جلب کند. موفقیت این خودرو باعث شد پارس‌خودرو پس از فروش بالای محصولات برلیانس، اقدام به عرضه نمونه کراس برلیانس H320 کند هرچند این پروژه نتوانست چندان موفق باشد و فروش مناسبی را نیز تجربه کند. با این حال می‌توان گفت این هاچ‌بک کراس چینی نیز به گزینه‌ای جذاب برای مشتریان تبدیل شد.
اما سال گذشته درخلال برگزاری دومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران، شاهد به نمایش درآمدن محصولات گوناگونی از «بایک» بودیم که به‌صورت مستقل توسط بایک به شهرآفتاب آمده بودند. یکی از این خودروها بایک ایکس 25 بود که در رده هاچ‌بک کراس ایفای نقش می‌کرد. پیش از این تولید و عرضه محصولات بایک در ایران برعهده شرکت «دیارخودرو» بود که گویا از سال گذشته شرکت «بایک‌ایرانیان» این وظیفه را برعهده گرفته و مونتاژ خودروهای بایک را در کارخانه گلپایگان آغاز کرده، این درحالی است که به‌تازگی این خودرو چینی راهی خیابان‌ها شده و برای رقابت با خودروهایی همچون رنو ساندرو استپ‌وی، برلیانس کراس، لیفان ایکس 50، چانگان CS35 و جک اس 3 پا به میدان گذاشته است.
اما مساله‌ای که در مورد این خودرو تازه‌وارد وجود دارد، عدم شناخت کافی خریداران از آن به‌واسطه فعالیت چراغ خاموش گروه بایک‌ایرانیان و شریک تجاری بایک، است. زیرا هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از شرایط فروش و نحوه ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت صورت نگرفته است. جالب آنکه‌ این خودرو چندی پیش در نمایشگاه خودرو اصفهان توسط یکی از نمایندگان فروش استانی به‌نمایش درآمد که برای بسیاری از بازدیدکنندگان عجیب و دور از انتظار بود. زیرا تا پیش از این کمتر کسی از وجود یک محصول جدید در این رده خبر داشت. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده «بایک‌ایرانیان» قیمت درنظرگرفته‌شده برای بایک ایکس 25 اتوماتیک را حدود 125 میلیون تومان و برای نسخه دنده دستی 95 میلیون تومان اعلام کرده است و نشان می‌دهد این خودرو از لحاظ قیمتی بسیار نزدیک به ساندرو استپ‌وی است و قصد دارد برای بقا در بازار، حریف کهنه‌کار اروپایی خود را کنار بزند. اما باید گفت با این ادامه این روند، رسیدن به این هدف چندان امکان‌پذیر نخواهد بود. با اینکه بایک ایکس 25 در بحث مجموع امکانات نسبت‌به رقبای هم‌قیمت و هم‌تراز خود سرتر است اما می‌بینیم به‌خاطر عدم معرفی درست این خودرو مونتاژ داخل و نامشخص بودن وضعیت خدمات پس‌از فروش آن، بسیاری از مشتریان کراس‌اوورهای کوچک و هاچ‌بک‌کراس‌ها حاضر هستند خودروهایی گران‌تر اما با امکانات کمتر از آن را خریداری کنند. 
درحال‌حاضر رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک در بازار قیمتی بیش‌از 145‌میلیون تومان داشته که نسبت به امکانات رفاهی و ویژگی‌هایی که دارد، رقمی غیرقابل باور است. در حالی که بایک ایکس 25 به‌واسطه ناشناخته بودن در میان فروشندگان غیررسمی و خریداران، قیمتی حدود 128 تا 133 میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =