مسلم بیات

از ابتدای امسال گواهی تایید حتی برای یک خودرو خارجی که تمام موارد استاندارد در آن رعایت نشده باشد، صادر نشده است

به گزارش «اخبار خودرو»، از زمان تصویب و اجرای 85استاندارد جدید خودرویی که رعایت آن‎ها در تولید از همان ابتدا اجباری اعلام شده بود، سازمان استاندارد تاکید زیادی بر اجرای دقیق این استانداردها براساس برنامه‌ریزی و مهلت‌های اعلام شده داشت. با این حال با آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی در سال‌جاری، به مرور از میزان این تاکید درمورد خودروهای داخلی کاسته شد. 

رئیس سازمان استاندارد که در نشست خبری آذرماه امسال خود اعلام کرده بود تغییری در استانداردهای خودرو و نحوه اجرای آن‎ها وجود ندارد، در آخرین نشست خود با خبرنگاران اظهار کرد: «امیدواریم تحریم‌ها به بدقولی سازمان استاندارد منجر نشود.»

با وجود کاهش تاکید سازمان استاندارد بر رعایت استانداردها در خودروهای داخلی،  در شرایطی که واردات خودرو در یکی، دوسال اخیر همواره با چالش و ممنوعیت همراه بوده است، این سازمان تاکید خود بر رعایت تمام موارد استاندارد در خودروهای وارداتی را حفظ کرد.

تفاوت استانداردهای اجباری براساس نوع خودرو

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با توضیح این مطلب که برخی از استانداردها هستند که شاید مردم به طور دقیق با آن‎ها آشنا نباشند، گفت: «این استانداردها از جمله استفاده از برخی نشانگرها یا سنسورها است که شاید استفاده از آن‎ها جنبه ایمنی نداشته باشد، اما جزو استانداردهای اجباری 85گانه هستند و تاییدیه خودروها بر مبنای وجود آن‎ها، صادر می‌شود.»

مسلم بیات با بیان این‎که می‌توان گفت از فروردین‌ماه سال 97 گواهی تایید نوع، حتی برای یک خودرو خارجی که تمام موارد استاندارد در آن‎ها رعایت نشده باشد، صادر نشده است، اظهار کرد: «البته تعداد موارد استاندارد برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مثلا برای بعضی از خودروهای هیبریدی تعداد استانداردهای اجباری به 160مورد هم می‌رسد، یا برای برخی خودروها با کاربری خاص ممکن است 65استاندارد اجباری مد نظر باشد. به این ترتیب 85استاندارد اجباری براساس نوع خودرو می‌تواند متفاوت باشد.»

وی با اشاره به این‎که رعایت استانداردهای مرتبط با حفاظت از عابر پیاده که متعدد نیز هستند و موارد مرتبط با ایمنی راننده و سرنشینان، الزامی است، تاکید کرد: «این موارد شامل وجود کیسه‌های هوا در زیر درپوش موتور، جلوی شیشه خودرو، سیستم‌های پایداری الکترونیکی برای جلوگیری از لیز خوردن، انحراف یا واژگونی خودروها، سیستم دوربین مدار 360درجه و... است.»

بیات در ادامه افزود: «باید توجه داشت که بیشتر این سیستم‌ها نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارد. بر این اساس با توجه به وضعیت تحریم باید به خودروسازان حق داد برای تامین و استفاده از این تکنولوژی‌ها در تولید، با مشکل و چالش مواجه باشند.»

برنامه‌ای برای استاندارد بازیافت نداریم

موضوع بازیافت خودروها در استانداردهای بین‌المللی خودرو سال‌ها است که جایگاه قابل‌توجهی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در کشور ما این مقوله هنوز موردتوجه سازمان استاندارد و خودروسازان قرار نگرفته است. معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد در این زمینه گفت: «بحث بازیافت خودروها در این مرحله که استانداردهای خودرو ارتقا یافته، هنوز در میان موارد الزامی استاندارد قرار نگرفته است.»

بیات با تاکید بر این‎که نبود توجه کافی به این مقوله قطعا به دلیل انکار اهمیت این موضوع نیست، خاطرنشان کرد: «اما در این مرحله هنوز صحبتی درمورد بازیافت خودرو نشده و تا آن‎جا که من می‌دانم، در حال حاضر برنامه مدونی هم برای آن وجود ندارد.»

اظهارات مسلم بیات در حالی مطرح می‌شود که سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد مدتی قبل در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» گفته بود: «درحال‎حاضر برنامه دقیقی برای بازیافت خودرو وجود ندارد و اجباری هم نیست. اما این امکان وجود دارد که در دستور قرار گیرد و در مورد آن فکر شود.»

وحید مرندی‌مقدم اعلام کرده بود: «این موضوع باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر بخش‌های مربوطه موردبررسی قرار گیرد. ما معتقدیم استانداردها مانند موجودات زنده هستند و از نظر کمی و کیفی رشد می‌کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =