واردات تایر

این روزها خطر بزرگی صنعت تایر کشور را تهدید می‌کند و آن ورود خودروسازان به عرصه واردات تایرهای سواری است!

تصمیم خودروسازان برای افزایش تیراژ تولید کافی بود تا یک‌باره نیاز به تایر درخطوط تولید خودرو افزایش یابد و درنهایت احتمال قربانی شدن صنعت تایر نیز  بالا برود. این مساله یک هشدار جدی به مسئولان است، ‌چراکه احتمال ورود خودروسازان بزرگ به حوزه واردات تایر، ارائه درخواستشان برای دریافت ارز دولتی و کاهش تعرفه‌های واردات به‌منظور تامین تایرهای مورداستفاده در خطوط تولید در حال افزایش است.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازان که به‌تازگی درپی افزایش تولید خودرو مجبور به تامین تایر موردنیاز خود از سطح بازار شده‌اند، طی نامه‌نگاری‌های متعدد با شرکت‌های تایرساز خواستار تامین تعداد بالای تایر در روز شده‌اند. تعدادی که حتی با میزان تولید روزانه کارخانه‌هایی که درخواست‌ها برایشان ارسال شده است، برابری می‌کند.

تا اینجای کار شاید نکته خاصی وجود نداشته باشد و رونق گرفتن تولید خودرو به‌عنوان مولفه‌ای برای افزایش تولید تایرسازان برآورد شود. اما نکته‌ای ظریف در این اتفاقات نهفته و آن زیان احتمالی تایرسازان از شرایط فعلی است.

تایرسازانی که به‌دلیل بدهی‌های میلیاردی خودروسازان قادر به خرید و تامین مواد اولیه خود نیستند و در روزهای رکود تولید خودرو نیز بخشی از سهم خودروسازان را که توسط آنها خریداری نمی‌شد، روانه سیستم فروش نمایندگی‌های خود کرده‌اند.

کسبه‌ای که پیشاپیش پول تایر را پرداخت کرده‌اند و حالا حق آنهاست که سبدهای خود را دریافت کنند. از طرفی آنچه در شرایط فعلی برای صنعت تایر یک خطر تلقی می‌شود،‌ پاسخ‌های منفی تایرسازان به خودروسازانی است که از آنها مطالبه تعداد بالایی تایر در روز کرده‌اند.

این پاسخ‌ها می‌تواند به دستمایه‌ای به‌منظور دریافت مجوزهای لازم برای انجام واردات توسط خودروسازان و حتی کاهش تعرفه‌های واردات باشد. ازسوی‌دیگر اقدام اخیر خودروسازان برای خرید از سطح بازار و اعمال فشار به تایرسازان باعث شده است ‌قیمت انواع تایرهای سواری در سایزهای پرمصرف 13تا 15به‌شدت در بازار افزایش یابد.

همزمانی این اتفاق با نزدیک شدن به بازار شب عید می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به مصرف‌کننده‌های نهایی و سبد خانوار ایرانی تحمیل کند. موضوع مهمی که باید توسط کارشناسان تنظیم بازار در وزارت صمت رصد شده و برای جلوگیری از بالارفتن افسارگسیخته قیمت‌ها چاره‌اندیشی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =