پراید

با وجود این‎که دستور برای افزایش قیمت و فروش خودرو بر مبنای حاشیه بازار (5درصد پایین تر از نرخ بازار) صادر شده است، همچنان این دلالان و سایت‌های خرید و فروش خودرو هستند که نبض بازار را در اختیار گرفته‌اند و قیمت خودروها را انتخاب می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موضوع قیمت و قیمت‌گذاری همچنان از مسائل اصلی صنعت خودرو است. با وجود این‎که دستور برای افزایش قیمت و فروش خودرو بر مبنای حاشیه بازار (5درصد پایین تر از نرخ بازار) صادر شده است، همچنان این دلالان و سایت‌های خرید و فروش خودرو هستند که نبض بازار را در اختیار گرفته‌اند و قیمت خودروها را انتخاب می‌کنند. قطعا در این شرایط ازبین‌بردن فاصله قیمتی بین قیمت بازار و کارخانه مهم‎ترین اقدام خودروسازان و وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی قیمت‌گذاری و کنترل‎کننده بازار خواهد بود که این کار نیازمند افزایش تولید و افزایش عرضه خودرو به بازار است. به همین منظور و برای تسهیل افزایش تولید خودروسازان، به هریک از دوخودروساز کشور مبلغ 2هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. هرچند که به عقیده مشاور انجمن خودروسازان تصمیم دولت مبنی بر پرداخت 4هزارمیلیاردتومان به خودروسازان در قالب وام، تاثیری بر بهبود وضعیت کنونی ندارد. چراکه باتوجه‌به تعهدات اجباری که بر خودروسازان تحمیل شده است، باید به‎منظور حفظ حیات قطعه‌سازان کشور اقدامات جدی‌تری انجام شده و از اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای که منجربه آسیب‎رسیدن به این صنعت بزرگ می‌شود، پرهیز شود.

  چشم دولت به درآمد بخش خودرو
اقدام دولت برای پرداخت وام به خودروسازان درحالی در شُرف انجام است که به نظر می‌رسد هدف دولت از این اقدام افزایش تولید خودرو و افزایش فروش خودروسازان باشد؛ افزایش فروشی که می‌تواند درآمد خوبی برای دولت به ارمغان آورد. آن‌طور که از قول وزیر صنعت نقل شده ظاهرا قرار است درخصوص واریز مابه‌التفاوت قیمتی به خزانه دولت مصوبه‌ای تصویب شود. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری در این خصوص گفته است: «از آن ‌جایی‌که تقاضای کنونی بازار برای خودرو بالا است، قیمت‌های خودرو در بازار نیز با نرخ‌های محاسباتی خودرو متفاوت است، اما مصوبه‌ای در این زمینه ارائه شد تا خودروسازان مابه‎التفاوت احتمالی قیمت را به حساب خزانه واریز کنند.» در همین زمینه احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان به روزنامه «دنیای خودرو» می‎گوید: «سال 73 اختلاف قیمت کارخانه‎ای خودرو و بازار افزایش یافت، به همین دلیل شورای اقتصاد در آن سال‎ها مصوبه‎ای داشت مبنی‌بر این‎که قیمت نهایی خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. در این روش در پایان سال اگر خودروسازان سودی بیشتر از مقدار مصوب به دست می‌آوردند، باید مابقی را به حساب خزانه دولت واریز می‌کردند.» وی می‌افزاید: «باتوجه‌به این‎که درحال‎حاضر مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد، دولت به‌احتمال فراوان می‌خواهد این روش را دوباره اجرا کند. طبق این مصوبه در پایان هرسال سازمان حسابرسی قیمت تمام‎شده خودرو را بررسی می‌کرد و اگر قیمتی بالا در نظر گرفته شده بود، خودروساز باید مابه‎التفاوت قیمت اخذشده را به خزانه دولت واریز می‎کرد.» نعمت‌بخش در ادامه با تاکید بر زیان 11هزارمیلیارد تومانی خودروسازان می‌گوید: «خودروسازان از ابتدای سال با زیان بسیاری تولید کرده‌اند و دولت باید زیان‌های خودروسازان را جبران کند. بنابراین به نظر نمی‌رسد در این مدت و به دلیل زیان فراوان خودروسازان بتوانند مابه‌التفاوتی به خزانه دولت واریز کنند.»

  قیمت فروش اخیر همچنان برای دلالان جذاب بود
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که چرا فروش در حاشیه بازار نتوانسته قیمت‌ها را کاهش دهد و چرا همچنان برای خودرو با قیمت حاشیه بازار هم متقاضی وجود دارد، می‌گوید: «هفته پیش شاهد بودیم که فروش خودروهای سایپا در یک‌ساعت به پایان رسید. زیرا قیمت پراید در بازار 45میلیون تومان بود اما در فروش فوری قیمت این خودرو 37میلیون تومان گذاشته شده بود. چرا باید در فروش فوری قیمت را 8میلیون تومان پایین‎تر از بازار اعلام کنیم که شاهد هجوم دلالان باشیم؟» نعمت‎بخش می‌افزاید: «ظاهرا وزارت صمت دستور داده بود خودروها با این قیمت به فروش برسند و همین باعث فروش سریع تمام خودروها شد. اما اگر قیمت پراید را در فروش فوری 44میلیون تومان قرار می‌دادند، شاید به‎جای یک‎هزار نفر دلال تنها 400نفر خریدار واقعی اقدام به خرید می‌کردند. این کار باعث می‌شد کسانی که خودروهایشان را 45میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند، اقدام به فروش آن با قیمتی پایین‎تر از کارخانه کنند. بدین ترتیب، دفعه بعد که کارخانه اقدام به فروش می‌کرد، خودرو را کمی پایین‎تر از قیمت بازار قرار می‌داد و به همین شکل قیمت واقعی به دست می‌آمد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    خاک توسر انکسی که پراید با اون قیمت مخره
  • علی IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    ما کاری به قیمت فروش فوری های ودرو سازان نداریم ولی کلیه پیش فروشها باید بر اساس قیمت زمان ثبت نام تحویل شود اینکه گفته اند بر اساس حاشیه بازار زمان تحویل یک اشتباه و یک خلاف است از وزیر محترم صنعت تقاضا داریم با شجاعت فرمول حاشیه بازار را دقیقا برای مردم توجیه کنند مطمئن باشید اگر صراحتا اعلام کنند ملاک قیمت گذاری خودرو روز ثبت نام است نه روز تحویل قیمت خودرو به زودی به تعادل خواهد رسید
  • مام IQ ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    0 0
    به نظرم برید بمیرید با این نظرهای مزخرفتون چرا دلار فروش میگیرید اما خودرو ساز نمیگیرید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =