قطعه‌سازان

اگر طرح خودکفایی به معنای واقعی اجرایی و عملیاتی شده و جذابیت لازم نیز ایجاد شود، موفقیت آن قطعی خواهد بود

به گزارش «اخبار خودرو»، طرح افزایش سطح خودکفایی ازسوی دوخودروساز اصلی کشور مدتی قبل ارائه و با برگزاری نمایشگاه‌های دائمی از سوی شرکت‌های تامین‌کننده ایران‌خودرو و سایپا یعنی ساپکو و سازه‌گستر در ماه‌های گذشته اجرا شد. هدف از این طرح، جذب قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان داوطلب و واجد شرایط، برای تولید و تامین قطعاتی است که تا به حال امکان تولید داخل آن‌ها وجود نداشته است. با بازگشت دور جدید تحریم‌ها به دلیل مشکلات ایجادشده در همکاری شرکت‌های خارجی، چالش تعاملات پولی و مالی بین‌المللی و دشواری واردات، امکان تامین برخی قطعات، به‌خصوص قطعات های‌تک به مساله‌ای جدی تبدیل شده است. 

با شعار سطح خودکفایی افزایش نمی‌یابد

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه قطعات ته‌نشین شده در واحدهای خودروساز عمدتا به دلیل نبود قطعات های‌تک است، درخصوص اجرای طرح‌هایی در زمینه افزایش سطح خودکفایی توسط خودروسازان گفت: «اگر در صنعت خودرو تغییر ساختار خودروسازی و اصلاح تفکر در سیاست‌گذاری نداشته باشیم، چنین طرحی مطلقا عملیاتی نخواهد بود.»

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه درحال‎حاضر شاهد خروج روند سرمایه‌گذاری از قطعه‌سازی کشور هستیم، تاکید کرد: «در حالی که اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که قطعه‌سازی به صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاران و به صنعت جاذب سرمایه تبدیل شود، آن زمان می‌توان انتظار افزایش سطح خودکفایی، تعمیق ساخت داخل و تامین قطعات های‌تک در کشور را نیز داشت.»

وی ادامه داد: «شرایط فعلی متاسفانه به گونه‌ای است که اگر گزینه‌ای به قطعه‌سازان ارائه شود که براساس آن بتوانند دارایی و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند و در حوزه تجارت یا هر حوزه دیگری جز تولید سرمایه‌گذاری کنند، اکثر تولیدکنندگان این حوزه مایل خواهند بود این گزینه را انتخاب کنند. چراکه فعالیت همه قطعه‌سازان درحال‎حاضر جز ضرر و سختی، دستاورد دیگری برای آن‌ها به همراه ندارد.»

محبی‌نژاد با بیان اینکه باید از شعار دادن و اقدامات تبلیغاتی در این حوزه پرهیز شود، خاطرنشان کرد: «اگر قرار است سطح خودکفایی افزایش یافته و ساخت داخل قطعات تعمیق شود، راهی جز ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این حوزه وجود ندارد. اما اگر این‌گونه طرح‌ها قرار است در حد شعار باقی بماند، چنین انتظاراتی هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.»

به گفته این فعال قطعه‌سازی، اگر این طرح‌ها به معنای واقعی اجرایی و عملیاتی شوند و جذابیت لازم هم در این صنعت ایجاد شود، نباید شک کرد که نتیجه چیزی جز موفقیت نخواهد بود.

آرش محبی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شرایط ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این بخش از صنعت چیست، توضیح داد: «اصلاح قیمت‌ها و ایجاد حاشیه سود حداقلی، اصلی‌ترین و محوری‌ترین شرایطی است که می‌تواند در جذب سرمایه در این بخش موثر باشد.»

این روند با رویکرد هیجان‌زده نتیجه ندارد

در این رابطه همچنین یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو با بیان اینکه به نظر می‌رسد این اقدام تا به حال در حد برگزاری همین نمایشگاه‌ها بوده است، در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اظهار کرد: «بی‌شک قطعه‌سازان قطعا آمادگی کافی برای انجام این کار را دارند. اما مساله این است که تا به حال خود ما به‌عنوان قطعه‌ساز، اطلاع دقیقی از فرایند ممیزی و انتخاب قطعه‌سازان نداریم.»

حسین بحرینیان در ادامه با اشاره به اینکه در چنین نمایشگاهی قطعاتی که تا امروز ساخت داخل شده‌اند و مشکلی برای ساخت داخل آن‌ها وجود ندارد، به نمایش گذاشته شده‌اند، گفت: «بنابراین به نظر می‌رسد این کار با هدف جذب منابع تامین بیشتر انجام می‌شود و این موارد در قالب بحث خودکفایی بسیار ظریف مطرح شده‌اند.» 

وی در پاسخ به این سوال که اگر واقعا هدف افزایش سطح خودکفایی و تولید قطعات های‌تک باشد، آیا این امکان وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: «به‎طور قطع باید گفت این موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع اگر این روند به همین شکل هیجان‌زده فعلی طی شود، باید به کیفیت قطعه‌ای که در پایان تولید می‌شود، شک کرد. چراکه عملکرد بعضی از قطعات باید در زمستان‌ها و تابستان‌های طبیعی و شرایط مختلف جوی مورد تست و بررسی قرار گیرد. نمی‌توان با شعار به این مرحله رسید.»

به گزارش «دنیای خودرو»، در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده اقتصاد مقاومتی، بهره‌مندی از توان، استعداد و دانش متخصصان متعهد کشور به ویژه در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و به‌منظور حمایت از توسعه تولید ملی به خصوص در دستیابی به فناوری‌های برتر در عرصه صنعت، خودروسازان کشور، با هدف افزایش سطح خودکفایی زنجیره تامین، از قطعه‌سازان دعوت به همکاری کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =