کامیون 2631

چشم‎انداز سال آینده آمیکو، شکوفایی این شرکت در عرصه خودروسازی کشور است. برنامه‌ریزی مدیران آمیکو برای سال آینده نیز افزایش سهم بازار به‌همراه تنوع و توسعه محصول است، محصولاتی مانند پیکاپ آسنا که توانایی پاس‎کردن تمام استانداردهای 85گانه را خواهند داشت

به گزارش «اخبار خودرو»، کمپرسی 2631 جدید آمیکو در حالی به‎عنوان تنها خودرو تجاری سنگین دارای استانداردهای محیط‌زیستی یورو 5+EEV در ایران راهی خط‌تولید ارس‎خودرو دیزل شده که استانداردهای محیط‌زیستی آن فراتر از قوانین زیست‎محیطی کنونی کشور است. این خودرو داخلی همچنین قابلیت این را دارد که با اعمال تغییرات فنی اندک استاندارد یورو6 را کسب کند.

پیکاپ‎های آمیکو یعنی آسنا و آراز نیز اولین خودروهای تولیدشده در کشور هستند که از ماه‎ها قبل موفق به اخذ استانداردهای 85‌گانه از موسسه TUV آلمان و سازمان ملی استاندارد کشور شده‎اند.

آمیکو در زمانی هم که استاندارد جاری کشور یورو2 بود، اقدام به تولید خودروهای سنگین و نیمه‎سنگین با استاندارد یورو3 می‎کرد. اما با اعلام جهشی استاندارد یورو4، این خودروها مورد تحریم خریداران دولتی قرار گرفتند! شاید همین مساله نیز انگیزه‎ای برای آمیکو بوده تا محصول تازه‎اش در کسب استانداردهای 85گانه نسبت به خودروسازان 22‌مرحله جلوتر باشد و علاوه‌بر این استانداردها، سه مورد دیگر از استانداردهای اروپا را نیز پاس کند.

عزمی بلند در برابر سنگ‎اندازی‎های دولتی

چهارم اردیبهشت‎ماه امسال آمیکو طی مراسمی از خط تولید پیکاپ‌های جدید خود در شهر مرزی جلفا رونمایی کرد. 

روابط عمومی آمیکو در حاشیه این مراسم، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای خودرو» مبنی بر این‎که «آیا آمیکو برنامه‌ای برای ورود مجدد به بازار خودروهای سنگین کاروتجاری دارد؟»، با اشاره به تحریم خرید 3هزارخودرو تجاری یورو2 و یورو3 این شرکت اعلام کرده بود: «با توجه به وضعیت نابسامان تولید کامیون در کشور، بررسی کامل شرایط بازار و امکان‎سنجی دقیـــــق برای تولید را در دستور کار قرار داده‎ایم که نتیجه آن اعلام خواهــــــــد شد.» 

اما به‎رغم مشکلات عدیده صنعت خودرو کشور در سال جاری که از جهش نرخ ارز و بازگشت تحریم‎های آمریکا آغاز شد و به افزایش سرسام‎آور هزینه‎های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و قطعات داخلی و خارجی، موانع بین‎المللی انتقال پول، مشکلات حمل‎ونقل به ایران و رکود بخش حمل‎ونقل داخلی و متعاقب آن توقف طرح نوسازی ناوگان سنگین و کسادی بازار این خودروها انجامید، در هشتم بهمن‎ماه امسال، آمیکو با اعلام رسمی خبر تولید کامیون 2631 جدید آن هم با استاندارد یورو5+ یک شگفتی آفرید و نشان داد این شرکت با عِرقی که به تولید ملی و خدمت به صنعت کشور و اقتصاد جامعه دارد، در این راه از پای نمی‎نشیند و کامیون‎های جدید آمیکو با استانداردهای پیشرو در راه بازار هستند.

وقتی خودروسازان بزرگ دولتی جا می‎زنند!

در دی‎ماه سال گذشته و مردادماه امسال که استانداردهای اجباری به ترتیب 55‌مورد و سپس 63‌مورد رسید، بلافاصله دستور توقف تولید 33‌مدل خودرو (25 مدل در دی‎ماه 96 و 8 مدل در مردادماه سال‌97) اعلام شد. یکم دی‎ماه سال جاری نیز آخرین مهلت خودروسازان کشور برای رعایت استانداردهای 85گانه بود، اما سازمان ملی استاندارد در پی چانه‎زنی‎های مکرر خودروسازان دولتی و با در نظر گرفتن بحث تحریم‎ها، به‎جای مطالبه این استانداردها با مهلت‎دهی یک‎ساله به آن‎ها تنها نمونه‎گیری از خطوط تولیدشان را آغاز کرد. 

این در حالی است که به عقیده بسیاری کارشناسان، فرصت کافی برای ایجاد زیرساخت‎های لازم به منظور اعمال این استانداردها در اختیار خودروسازان بزرگ بوده است، اما آن‎ها تنها دست روی دست گذاشتند تا شاید اجرای این استانداردها را بتوان به تعویق انداخت. 

بر این اساس، دو محصول تجاری سبک آسنا یعنی پیکاپ‎های آراز و آسنا تنها خودروهای تجاری تولید داخل هستند که تمام استانداردهای 85گانه را پـــــــاس کرده و گواهی 88 استاندارد را TUV آلمان اخــــــــــذ کرده‎اند. 

TUV یا اتحادیه بازرسی و پایش فنی سازمانی مستقر در آلمان است که روی کالاهای صنعتی ارائه‎شده از سوی شرکت‌های مختلف نظارت دارد تا استانداردهای ارائه شده را تامین کند. 
این به آن معنا است که خودروهای آمیکو فراتر از استانداردهای تکلیفی در کشورمان، موفق به دریافت تمام استانداردهای موجود در اروپا شده‌اند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ دولتی برای پاس‎کردن 22استاندارد جدید راه درازی در پیش دارند.

اهمیت استانداردهای جهانی در شرایط تحریم و ممنوعیت واردات

در شرایطی که بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی همکاری خود را به‌دلیل تحریم‎ها با خودروسازان داخلی متوقف کرده و از ایران خارج شده‎اند و اجازه ورود خودروهای باکیفیت به کشور نیز وجود ندارد، خودروهای آمیکو می‌توانند با توجه به رعایت استانداردها، کیفیت و ایمنی بالایی که دارند جای خالی خودروهای خارجی را پر کنند. از سوی دیگر، پاس‎کردن استانداردهای 85گانه توسط یک خودرو به معنای آن است که آن خودرو توانایی ورود به بازار اروپا را دارد. پیکاپ‎های آمیکو ضمن این‎که در سال آینده نیز مانعی از لحاظ استانداردها برای ادامه تولید ندارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای ورود به بازارهای خارجی باشند. 

استانداردهای 85گانه ایران از روی استانداردهای خودرو اروپا برداشت شده‌اند. در همین راستا شرکت آمیکو تاکنون 8 دستگاه از خودرو پیکاپ آسنا را به منظور تست و بررسی به سوئد و دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی ارسال کرده است. این شرکت امید دارد در آینده بتواند محصولات باکیفیت خود را به اروپا ارسال کند. 

چشم‎انداز سال آینده برای شرکت آمیکو، شکوفایی این شرکت در عرصه خودروسازی کشور است. برنامه‌ریزی مدیران آمیکو برای سال آینده نیز افزایش سهم بازار به همراه تنوع و توسعه محصول و ورود به تولید خودروهای سواری روز در کنار خودروهای تجاری است، محصولاتی که مانند پیکاپ آسنا توانایی پاس‎کردن تمام استانداردهای اجباری صنعت خودرو کشورمان را خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =