واردات تایر

تایرهای رادیال سواری تولید داخل با وجود تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مبنی‌بر الزام فروشندگان به عرضه کالا با قیمت‌های مصوب دولتی، هر روز با نرخ جدید در بازار خریدوفروش می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، هر جفت تایر پرایدی که باید به قیمت 284هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، تا 415هزار تومان در بازارفروخته می‌شود. این افزایش قیمت درحالی صورت می‌گیرد که تایرسازان بر این ادعا پافشاری می‌کنند که نقشی در تغییرات قیمتی بازار ندارند و این کیفیت است که قیمت را برای مصرف‌کننده تعیین می‌کند.

بااین‌حال بررسی سبد اعلامی تایرسازان بزرگ در اسفندماه حکایت از چینش هوشمندانه محصولات دارد، چینشی که احتمالا موج‌سوم گرانی‌ها را در روزهای پایانی اسفند به‌همراه خواهد داشت و در شرایطی که بارها تولیدکنندگان بر خودکفایی و بی‌نیازی به واردات تایر از خارج کشور تاکید کرده‌اند، ‌محصولات پرمصرف داخلی که ازقضا باید به دست قشر ضعیف و متوسط جامعه برسد، نه با قیمت مصوب بلکه نزدیک به دوبرابر آن در بازار خریدوفروش خواهند شد.

کویر و بارز؛ مدعی حفظ آرامش در بازار

این روزها با وجود رونق گرفتن دوباره خطوط تولید خودروسازان و افزایش تقاضای تایر از تولیدکنندگان داخلی برای خودروهای تولیدی، ‌هرگونه کاهش عرضه به بازار مصرف را می‌توان به این موضوع گره زد. 

با این‌حال گروه صنعتی بارز و کویرتایر درخصوص نحوه اعلام سبد،‌ معیارهای حفظ آرامش در بازار را حفظ کرده‌اند. بزرگ‌ترین تایرساز کشور برای مجموع دو کارخانه کرمان و کردستان،‌420حلقه تایر را در هر سبد اعلامی گنجانده است.

کویرتایر در رتبه دوم قرار دارد و برای آخرین ماه سال در هر سبد خود 322حلقه تایر قرار داده است؛ سبدهایی که اگر تا پیش از نیمه اسفندماه به دست عوامل توزیع نرسد تاثیر چندانی بر ساماندهی بازار شب عید نخواهد داشت.

سبدهای یزد و گلدستون بی‌سابقه کوچک شدند

سومین شرکت از لحاظ تعداد بالای تایر در سبدهای اسفندماه ایران‌تایر است. این شرکت سبدهای اسفندماه خود را 260حلقه‌ای درنظرگرفته، درست برخلاف این سه تایرساز، آرتاویل‌تایر و یزدتایر سبدهای آخرین ماه سال را با کاهش شدید تعداد انواع تایر اعلام کرده‌اند.

گلدستون 136حلقه و یزدتایر 126حلقه تایر در سبد نماینده‌های خود گنجانده‌اند و به هر یک از 250نماینده نیز به‌غیر از تعداد محدودی از آن‌ها که خدمات پس از فروش در استان‌ها ارائه می‌دهند، فقط یک سبد اختصاص می‌دهد.

به‌گفته فعالان بازار کاهش تعداد تایرها در سبد این دو شرکت هنگامی‌که در کنار افزایش لحظه‌ای قیمت تایرهایشان در بازار قرار می‌گیرد، این شبهه را ایجاد می‌کند که هدف اصلی از لاغر کردن سبدهای یزد و گلدستون بازی زیرکانه کارشناسان فروش این شرکت‌ها با قیمت‌های حاشیه بازار است. 

در مجموع این 5شرکت، یک‌هزار و 264تایر در سبدهایشان گنجانده‌اند که بیشترین تعداد آن با 25درصد از سهم تایرهای اعلام‌شده مربوط به سایز 185/65R14 یا همان سایز پژویی است. دومین سایز پرتعداد مربوط به رینگ 13و تایر پرایدی است که 24درصد از مجموع تایرها را شامل می‌شود.

پس از آن سایز 175/60R13 با 13درصد،‌ تایرهای سمندی و تندر90 با 11درصد و 175/70R13 با 9درصد در  سبد تایرسازان به سهم‌خواهی پرداخته‌اند.تایر 205رینگ 14نیز در سبدهای اسفند 6درصد از سهم کل را به خود اختصاص داده‌اند.

موج بعدی گرانی‌ها اسفند  به بازر  می‌رسد یا فروردین ؟

اگر تایرهای فروخته‌شده در سبدهای اسفندماه تا پیش‌از 15اسفندماه به بازارتزریق نشود، علاوه‌بر گرانی‌های شب‌عید، ‌باید شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها در فروردین‌ماه سال آینده باشیم، گرانی‌هایی که با شرایط فعلی و توزیع قطره‌چکانی برخی  تولیدکنندگان و فعال  شدن شبکه‌های فروش خارج از سیستم رسمی فروش، هر روز قیمت‌های جدیدی را در  بازار رقم می‌زند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =