پژو

گروه خودروسازی PSA تحت مدیریت کارلوس تاوارس برنامه بازگشت به آمریکای شمالی را که از مدت‌ها پیش وعده آن را می‌داد، عملی کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی PSA فرانسه در تلاش است تا بازار خود را به بیرون از مرزهای اتحادیه اروپا توسعه دهد و در همین راستا قرار است پس‌از سه‌دهه غیبت در بازار ایالات متحده باری دیگر به این کشور بازگردد. گروه خودروسازی PSA که می‌خواهد تا سال 2021 فروش خود را بیرون از مرزهای کشورش تا 50درصد افزایش دهد، قصد دارد برند سیتروئن را در هند به‌صورت گسترده عرضه کرده و همچنین باری دیگر جایگاه برند اوپل را در بازار روسیه احیا کند. 

حضور پس‌از سه‌دهه غیبت

در حال حاضر اروپا در مجموع 80درصد از فروش جهانی گروه خودروسازی PSA را که شامل برندهای پژو، DS، سیتروئن و اوپل می‌شود، تشکیل می‌دهد.

روز پنجشنبه این گروه خودروسازی پس از اعلام آمار فروش و سودآوری خود در سال 2018 اظهار کرد که چشم‌انداز سودآوری میان‌مدت خود را افزایش داده است. این در حالی است که ارقام مربوط‌به فروش و درآمد این گروه خودروسازی و همچنین پایین‌آمدن ارزش سهام آن، برخی از سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است.

گروه خودروسازی PSA تحت مدیریت کارلوس تاوارس برنامه بازگشت به آمریکای شمالی را که از مدت‌ها پیش وعده آن را می‌داد، عملی کرده است. اخیرا این گروه خودروسازی موفق شده است پس‌از سه‌دهه غیبت در ایالات‌متحده خدمات سفرهای اشتراکی خود را در واشنگتن دی‌سی عرضه کند.

تقاضا برای خودروهای PSA از سوی مشتریان آمریکایی توسط کارخانه‌های این گروه در اروپا و چین تامین خواهد شد و بدین ترتیب آن‌طور که کارلوس تاوارس می‌گوید خطر تعرفه‌های احتمالی دولت ترامپ برای آن‌ها وجود دارد. این در حالی است که دولت ترامپ در حال انجام مذاکراتی با طرف‌های اروپایی و چینی برای رسیدن به توافق‌های تجاری جدید است و از سویی تهدید کرده که در صورت عدم رسیدن به توافق تعرفه‌های سنگینی را بر واردات خودرو و قطعات  خودرویی از این نواحی اعمال خواهد کرد.

تاوارس در خصوص این مذاکرات گفته است: «من منتظر می‌مانم تا مذاکراتی که در جریان است، شفافیت بیشتری را در رابطه با تعرفه‌های احتمالی در اختیارمان قرار دهند.»

تاوارس همچنین بدون آن‌که به جزئیات بیشتری اشاره کند گفت که این گروه خودروسازی به جای بازسازی شبکه نمایندگی‌های فروش، «شیوه‌ای خلاقانه و نوین» را برای توزیع محصولات خود در خاک ایالات‌متحده در نظر گرفته است. ازسوی دیگر گروه PSA اعلام کرده که بازگشت اوپل به روسیه می‌تواند شامل تولید در کارخانه کالگای این گروه واقع در جنوب غربی مسکو شود. 

فروش بالای مدل‌های شاسی بلند پژو 3008 و پژو 2008 و تملک برندهای اوپل-واکسهال به این گروه خودروسازی فرانسوی کمک کرده  است که تا حد زیادی خود را از وضعیت بحرانی در سال 14-2013 نجات دهند.

فروش PSA در سال 2018 نسبت‌به سال قبل 19درصد افزایش پیدا کرد و به رکورد 74.03میلیارد یورو رسید، هرچند پیش‌تر موسسه اینفرانت دیتا در تحلیل خود عایدی این گروه فرانسوی را 74.76 پیش‌بینی کرده بود که این اختلاف نارضایتی برخی را به دنبال داشت.

این اختلاف باعث شده که PSA تا اینجای سال نیز از رقم پیش‌بینی شده خود عقب‌تر باشد. هرچند درآمد عملیاتی بازگشتی این گروه از حد انتظار فراتر رفته و با رشد 43درصدی به رقم 5.69میلیون یورو رسیده و حاشیه سودی 7.7درصدی را برای PSA به ارمغان آورده است.  

تضاد با رنو

رکورد درآمد گروه PSA و اطمینان‌خاطر آن از آینده در تضاد کامل با وضعیت رقیب خانگی‌اش یعنی رنو قرار دارد که در ماه جاری فروش و سودآوری خود را در سال 2018 پایین‌تر از سال قبل از آن اعلام کرد.

تاوارس پس از متحول‌سازی برندهای فرانسوی گروه خودروسازی خود، سال گذشته شیوه‌ای مشابه را برای برند اوپل به کار گرفت و به این ترتیب برای نخستین بار از سال 1999 این برند آلمانی توانست به سودآوری سالانه دست پیدا کند و با فروش 18.31میلیارددلار، حاشیه سود 4.7 درصدی را تجربه کند. PSA اعلام کرده که هدفش برای رسیدن به حاشیه سود 4.5درصدی بین سال‌های 2021-2019 که حالا شامل برند اوپل نیز می‌شود، افزایش پیدا کرده است.

برندهای فرانسوی پژو، سیتروئن و DS موفق شدند به مدد قیمت‌گذاری صحیح و صرفه جویی در هزینه‌های تولید در سال 2018 به حاشیه سود 8.4درصدی دست پیدا کنند و فروش خود را تا 18.9درصد افزایش دهند.

 PSA سود سهام خود را از 53سنت (یورو) به 78سنت افزایش داده، در حالی‌که نرخ بازخرید خود را نیز از 25درصد به 28درصد افزایش داده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =