لوازم یدکی

افزایش تقاضای لوازم یدکی و بیشترشدن مراجعه مشتریان به تعمیرگاه‌ها در روزهای پایانی سال، طبق روال سالیان گذشته موضوعی است که انتظار می‌رفت طی ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی مناسبی درمورد آن صورت بگیرد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، از ماه‌ها قبل فعالان بازار لوازم یدکی و افراد مسئول در اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، چالش‌های شب عید این بازار را پیش‌بینی کرده بودند. افزایش تقاضای لوازم یدکی و بیشترشدن مراجعه مشتریان به تعمیرگاه‌ها در روزهای پایانی سال، طبق روال سالیان گذشته موضوعی است که انتظار می‌رفت طی ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی مناسبی درمورد آن صورت بگیرد. اما شرایط امروز این بازار نشان می‌دهد نه‌تنها برنامه‌ریزی صحیحی برای تامین نیاز فعلی صورت نگرفته است، بلکه ظاهرا کسی به فکر مدیریت شرایط فعلی هم نیست. 

   در بازار آشفته سودجویان منتفع می‌شوند
بر این اساس رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در خصوص اخباری که مبنی‌بر احتکار قطعات و عرضه آن‎ها پس از افزایش قیمت به بازار شنیده می‌شود، با تاکید بر اینکه اتحادیه تعمیرکاران خودرو پیش از این بارها در مورد شرایط بازار شب عید این بخش هشدار داده بود، توضیح داد: «در شرایط فعلی با وضعیت بسیار نامناسب اقتصادی در کشور مواجهیم. به این ترتیب، غیر از حوزه لوازم یدکی خودرو، در بخش‌های دیگر نیز شاهد شرایط مشابه هستیم. این امر باعث می‌شود بعضی از افراد سودجو اقلامی را در انبارها نگهداری کنند و با عدم عرضه کافی، باعث گران شدن قطعات و لوازم یدکی در بازار این روزها شوند.» علیرضا نیک‌آیین با بیان این‎که سودجویان با از بین بردن تعادل میان عرضه و تقاضا امکان کسب سودهای کلان را خواهند داشت، گفت: «در این شرایط حجم تقاضا افزایش یافته است، در حالی که عرضه به اندازه کافی وجود ندارد. این در حالی است که قطعات و لوازم یدکی به اندازه کافی در انبارها موجود است.» وی ادامه داد: «با به‎کاربردن چنین روش‌هایی در بازار عرضه و موجودی قطعات و لوازم یدکی خودرو با مشکل جدی مواجه می‌شود و قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.» نیک‌آیین در خصوص عملکرد اتحادیه برای نظارت بر فعالیت تعمیرکاران در سال‌های اخیر با اشاره به این‎که طی سال‌های گذشته اقدامات سازماندهی شده و مشخصی به منظور نظم‌دهی عملکرد تعمیرکاران خودرو در تهران انجام شده است تا در چنین شرایطی وضعیت از کنترل خارج نشود، گفت: «ما بر فعالیت قانونمند واحدها و تعمیرگاه‌های خودرو تاکید زیادی داریم. بنابراین برای حل این مشکل، تیم بازرسی اتحادیه با حدود 100بازرس در حال فعالیت است. در این زمینه منطقه‌بندی‌ها انجام شده و حکم‌ها ارائه شده است و کار به صورت جدی پیگیری می‌شود.»

   مشکل کمبود قطعه به عمقی که می‌گویند، نیست
نیک‌آیین در رابطه با موجودی و عرضه قطعات خارجی در بازار، افزود: «در این زمینه باید گفت عرضه قطعات خارجی در بازار کاهش قابل توجهی داشته است. چراکه واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو تبدیل به مشکل جدی شده است. به دلیل چالش‌هایی که در مبادی گمرک وجود دارد، واردکنندگان نمی‌توانند قطعات مورد نظر را وارد یا ترخیص کنند. در عین حال فرایند ترخیص کالا بسیار طولانی شده است.» علیرضا نیک‌آیین در این خصوص که درحال‎حاضر مشکلات متعددی در زمینه تامین قطعات موردنیاز خودروها در بازار وجود دارد، اظهار کرد: «این مشکل درمورد لوازم یدکی و قطعات مصرفی وجود دارد. البته باید توجه داشت که حجم قابل‌توجهی قطعات وارد کشور شده و در گمرکات دپوشده و منتظر ترخیص هستند. در صورت ترخیص این قطعات، بخش قابل‌توجهی از مشکل موجود در بازار از بین خواهد رفت.» وی در ادامه افزود: «درحال‎حاضر بخش اعظمی از مشکلات ایجاد شده به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر گمرک است. در غیر این‌صورت، مشکلی در زمینه تامین و موجودی لوازم‌یدکی به وجود نمی‌آمد.» وی در توضیح این مطلب که برخی از واردکنندگان لوازم یدکی معتقدند به زودی با کمبود جدی قطعات خودرو در بازار مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: «من با توجه به اطلاعی که از بازار دارم می‌گویم این موضوع با این شدت که مطرح می‌شود، صحت ندارد و اگر ترخیص قطعات در گمرک مانده هرچه زودتر انجام شود، مشکلات موجود در این زمینه حتما برطرف خواهد شد. چه‎بسا با اخبار جدیدی که در زمینه ترخیص کانتینرهای قطعات و لوازم یدکی شنیده می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد مشکل با این عمقی که گفته می‌شود، در بازار به وجود نیاید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =