هیبرید های مانده در گمرک

در هیات دولت مصوب شده است خودروهایی که تا تاریخ مشخصی وارد گمرک و پیش‎فروش شده است، ترخیص شوند و تنها جرایمی به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا مردم بتوانند خودرو خود را تحویل بگیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت‌های نمایندگی رسمی درحالی سال 97 را به پایان می‌رسانند که تصمیمات دولت در خصوص ترخیص خودروهای در گمرک مانده جامع عمل نپوشیده است. اما رضا رحمانی، سکان‎دار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی‌بر عدم ترخیص حتی یک خودرو از گمرک، گفته است: «در هیات دولت مصوب شده است خودروهایی که تا تاریخ مشخصی وارد گمرک و پیش‎فروش شده است، ترخیص شوند و تنها جرایمی به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا مردم بتوانند خودرو خود را تحویل بگیرند. اما پرونده آن واردکنندگانی که تخلف کرده‎اند، قطعا به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد که تا امروز به دلیل ایرادی که در مصوبه گرفته شده بود نتوانستیم این کار را انجام دهیم. اما مصوبه در هیات دولت اصلاح شده است و تا چند روز آینده بخشی از خودروها ترخیص خواهند شد.»

  کسی به فکر موج بیکاری در صنف واردکنندگان خودرو نیست
در همین راستا، علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به موج بیکاری‌ها در شرکت‌های واردکننده خودرو و برچیده‌شدن دفاتر نمایندگی‌ها در سطح کشور گفت: «آقای رحمانی که در اظهارنظرهای اخیر خود درخصوص خودروهای رسوب‎کرده در گمرک‌ها، قول رهاسازی آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان داده‌اند، گویا آن‎طور که باید و شاید در جریان مشکلات ناشی‌از به تعویق‌افتادن اجرای مصوبه هیات دولت نبوده‎اند و تصوری از وضعیت شرکت‌های نمایندگی و کارگران بیکارشده این صنف ندارند.» وی افزود: «وزیر درخصوص خودروهای وارداتی و خودروهای دارای تخلف به‎صورت کلی ابراز نظر می‌کنند، درحالی‎که نباید این دو موضوع را با هم اختلاط داد. وعده این‌که پرونده خودروهای متخلف پس‌از آزادسازی در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد، معقول است اما اجرایی‎نشدن مصوبه دولت درخصوص خودروهای دارای ثبت‌سفارش قانونی جای سوال دارد.»

  ترس دولت از متلاطم‎شدن بازار شب عید با ترخیص وارداتی‌ها 
قربانی‌نژاد تصریح کرد: «دولت نمی‌خواهد با آزادسازی خودروهای وارداتی آن هم با این هزینه‎های سنگین، به بازارهای نوروزی تلاطم بیشتری بدهد.» وی ادامه داد: «روند صعودی قیمت خودروهای خارجی حتی در زمانی که نرخ ارز دچار افت 50درصدی شد، ادامه داشت و تصمیم‌گیران در وزارت صنعت می‌دانند با توجه به نوع اجرای مصوبه، قیمت تمام‎شده خودروهای رسوب‎کرده در گمرک‌ها افزایش بسیار خواهد داشت و به‌تبع آن بازار مجدد افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.» این کارشناس صنعت و بازار خودرو در ادامه بیان کرد: «تنها برخی شرکت‌های واردکننده خودرو که از ارز نیمایی استفاده نکرده‌اند و طبق مصوبه هیات دولت مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیستند، در شرایط بهتری قرار دارند و حتی تعدادی از خودروهای ترخیص‎شده متقاضیان را به دست صاحبان آن‌ها رسانده‌اند.»

  فقط یک برند آمادگی تحویل خودرو دارد
به گفته این کارشناس، موضوع خودروهای تحویلی ازسوی شرکت‌های نمایندگی رسمی در یک برند خلاصه می‌شود و دیگر برندهای فعال در صنعت واردات به بررسی وضعیت خودروها در گمرک‌ها، تعیین خسارت و بررسی قطعات مورد نیاز برای بازسازی محصولات خود بسنده کرده‌اند تا شاید بتوانند در سال آینده این خودروها را از گمرک‌های جنوبی کشور ترخیص کنند. وی همچنین درخصوص مصوبه‌ هیات دولت و دستورالعمل اجرایی وزارت صنعت گفت: «وزارت صنعت خود را درگیر مشکلات شرکت‌های نمایندگی نکرده است و تنها به دستیابی درآمد مالیاتی و سود حاصل از واردات خودرو فکر می‌کند. درحالی‌که شرکت‌های نمایندگی به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه از سوی وزارت صمت مجبور به تعدیل نیروی انسانی در بخش‌های غیرخدماتی شده‌اند و خسارت ناشی‌از بسته‎شدن نمایشگاه‌های فروش و خروج پرسنل آموزش‎دیده شرکت‌های نمایندگی رسمی در واقع غیرقابل محاسبه و جبران است.»

  7میلیارد دلار ثروت بخش خصوصی در معرض تاراج
قربانی‌نژاد در پایان اظهار داشت: «وزارت صمت باید راهکاری برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی و مردمی در خارج از مرزهای کشور ارائه کند. نزدیک به 20‌هزار خودرو سفارش شرکت‌های نمایندگی که دارای استانداردهای 85گانه خاص ایران هستند، در انبارهای کشورهای حوزه خلیج فارس و شرکت‌های تولیدکننده خودرو بلاتکلیف مانده و در معرض تملیک هستند. اگر این ثروت که بیش‌از 7میلیارد دلار است متعلق به دولت بود، تاکنون راهکاری برای استمهال آن توسط دولت به اجرا گذاشته شده بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشتری داتیس خودرو IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    0 0
    لطفا مسولان فکری برای واردات و ترخیص خودروهای ولووی داتیس خودرو کنند
  • رسول تولا IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    0 0
    داتیس خودرو چه زمانی ولووهای ثبت نامی در سال 96 را تحویل خواهد داد ؟؟؟!!! گفتن حرف هایی مثل ممنوعیت واردات و تحریم و بالا رفتن تعرفه ها و نرخ ارز برای مشتریان ‍‍خودروی ولوو نمی شود ........ این شرکت باید زیان وارده به مشتری را جبران کند ....
  • محمود GB ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 0
    اگر همین خودرو های ولوو لکسوس وبنز وتویوتا موجود در گمرک و خودروهای بالای 2500 سی سی که 4 سال است در گمرک مانده تر خیص شود دیگر ولوو xc90 1.5میلیاردی را نمیتوانند افراد خاص 2.5 بفروشند لکسووس وبقیه هم همینطور وزارت صمت هم که در حال بررسی است کی نتیجه حاصل میشود .............

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =